Grupa IV - c.d.

23.04.2020r/środa

1. Wesoła gimnastyka- ćwiczenia wykonywane z rodzicem w domu, do piosenki znanej dzieciom z zajęć w przedszkolu.

2.Słuchanie wiersza pt. „Strażnicy przyrody” czytanego przez rodzica. Rozmowa z rodzicem n/t roślin i zwierząt w lesie. Oglądanie prezentacji pt. „Co kryje las?”. Odpowiadanie na pytania dot. walorów lasu.

3.Przypomnienie zapisu litery „L” wielkiej i małej , drukowanej i pisanej. Ćwiczenia grafomotoryczne rozwijające sprawność manualną.

4.Praca plastyczna z wykorzystaniem karty pracy- „Drzewo w czterech porach roku” . Dziecko wykonuje pracę plastyczną używając wybranej przez siebie techniki. Rodzic zwraca uwagę dziecka na charakterystyczne elementy przyrody dla danej pory roku.

5.„Leśne zwierzęta”- ćwiczenia pamięciowe i rytmy. Dziecko zapamiętuje obrazki, uzupełnia brakujące elementy, odtwarza podane rytmy.

Po południu:
6.Ćwiczenia grafomotoryczne- przypomnienie zapisu litery „L” .

24.04.2020r./piątek

„Mali ekolodzy”
1.Zdrowe śniadanie. Rodzic przygotowuje wspólnie z dzieckiem pełnowartościowy posiłek, z naturalnych składników. Rozmowa na temat zdrowych i niezdrowych nawyków żywieniowych. Czym jest ekologiczny posiłek?

2. „Po co segregować śmieci?” Rozmowa rodzica z dzieckiem n/t konieczności dbania o planetę z wykorzystaniem kart pracy.

3. „Co to jest recykling?”- Pogadanka połączona z prezentacją ilustracji dot. prawidłowego i nieprawidłowego zachowania w parku i w lesie.

4. „Jak segregować odpady?” ćwiczenie logopedyczne. Prezentowanie prostych czynności wspomagających aparat artykulacyjny.

5. „ Drugie życie odpadów” .Praca plastyczna wykonywana z wybranych przedmiotów .

Po południu:
6.”Kucharz”- ćwiczenia grafomotoryczne z użyciem kart pracy. Doskonalenie sprawności manualnej ręki.

27.04.2020r./wtorek

Kraków – nasze miasto.

1.Oglądanie prezentacji dot. zabytków Krakowa, rozmowa z rodzicem n/t zapamiętanych treści.

2.Poznawanie stroju krakowskiego. Rozmowa z rodzicem n/t różnych tradycji związanych z kulturą ludową. Jak ubierano się kiedyś, jak ubieramy się dziś?

3. Symbole Krakowa- oglądanie innych symboli miasta, słuchanie hejnału oraz legendy związanej z nim.

4.Monografia litery „K” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Ćwiczenia grafomotoryczne.

5.„Kraków na mapie Polski”- ćwiczenia z uzupełnianiem mapy, zaznaczaniem odpowiednich miejsc. Kolorowanie flagi na właściwe kolory.

Popołudniu:
6. Słuchanie legendy o „Smoku Wawelskim” czytanej przez rodzica.


28.04.2020r./wtorek

Polska w Unii Europejskiej.

1.Oglądanie wspólnie z rodzicem prezentacji o Unii Europejskiej. Rozmowa n/t miejsca Polski w Europie.

2. „Rozmowy o Unii Europejskiej” . Słuchanie opowiadania M. Ledwoń dot. naszych stosunków z sąsiadami, rozmowa z rodzicem n/t bycia Polakiem i członkostwa we wspólnocie europejskiej.

3. „Co to znaczy, że jestem Polakiem?”- Słuchanie piosenki pt. „Polska jest naszą ojczyzną”. Śpiewanie wspólnie z rodzicem.

4. Słuchanie wierszy n/t Polski. Rozmowa z rodzicem dot. patriotyzmu. W jaki sposób uczcić Święta Narodowe?

5.„ Moja ojczyzna” .Praca plastyczna wykonywana wspólnie z rodzicem techniką dowolną.

Popołudniu:
6. Oglądanie filmu pt. „Po co nam Unia Europejska”

29.04.2020r./środa
”Nasze symbole”

1.Polska – swobodne wypowiedzi dzieci na temat Polski „Co to jest Polska”?
"Co to jest Polska?" Czesława Janczarskiego
- Co to jest Polska?
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.

2.Zaproszenie dzieci do obejrzenia filmu o polskich symbolach narodowych pt. „Polak mały”. Zapoznanie z flagą, godłem oraz hymnem Polski.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
Rozmowa dotycząca treści obejrzanego filmu.

3.Omówienie symboli narodowych – flagi, godła, hymnu – dzieci opisują wygląd flagi i godła, wysłuchują hymnu, zachowując odpowiednią postawę. /zalącznik/

4.Nauczycielka: Każde dziecko w Polsce zdobywa nowe umiejętności. Wy również. Postaramy się dobrze wykonać zadanie. – dzieci czytają globalnie zdania, dzielą je na wyrazy, z rozsypani wyrazowej układają zdania : „Jesteśmy Polakami”, „ Nasz kraj to Polska”, „ Kochamy Polskę”.

5.Opowiastka słowno-obrazkowa pt. „POLSKA”./załącznik/

6.„Godło – puzzle” – praca z wykorzystaniem W. Wycinanie obrazka, pocięcie wzdłuż linii oraz ułożenie w całość./załącznik/

6.Wykonanie obrazka - puzzli przez dzieci.
https://www.specjalni.pl/2017/11/puzzle-symbole-narodowe.html?fbclid=IwAR2VFu4mhMzjY_XWG3XQztulHNCOuSVUXGaCBBU6qhnprh1GYGSKpMxD20Q#more

7.https://www.dzieckiembadz.pl/2017/04/piosenki-i-wiersze-patriotyczne-jak.html

8. Praca plastyczna -wykonanie godła z płatków kosmetycznych /załącznik/



30.04.2020r./ „Warszawa-stolica POLSKI”

1. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć.

N: Dzisiaj chciałabym porozmawiać z wami o pewnym mieście, które pełni bardzo ważną rolę w naszym kraju. Może uda nam się dotrzeć do niego pociągiem.

DZ: Ustawiają się w pociąg i poruszają się w rytmie piosenki „Jedzie pociąg z daleka”.

2. „Wars i Sawa” - opowiadanie nauczycielki na podstawie legendy W. Chotomskiej i ilustracji.

N: Tak oto dotarliśmy do miejsca, gdzie chciałabym opowiedzieć wam legendę o jednym z najważniejszych polskich miast. Zanim jednak zdradzę wam jego nazwę poproszę abyście bardzo uważnie posłuchali, bo to pomoże wam w odgadnięciu nazwy tego miasta.

Dawno temu, kiedy nasz kraj pokrywała nieprzebyta puszcza, w samym jej sercu nad Wisłą żył młody rybak o imieniuWars. Pewnego dnia gdy szedł nad rzekę by zarzucić sieci usłyszał piosenkę:
Siedem Fal mnie strzeże i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna, która głos miała tak piękny i dźwięczny, że
Wars nie zawahał się ani chwili.
- Niczego się nie boję! – zawołał. Wskoczył do swej łodzi i popłynął. Jednak ledwie odbił od brzegu rozpętała się straszliwa burza.
- Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
- Porwę twoje sieci na strzępy ! – ryczał wicher.
- Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na samym środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: półrybę – półdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz i powiedziała:
- Mam na imię Sawa. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa a zgoda syreny na małżeństwo z człowiekiem sprawiła, że rybi ogon zamienił się w nogi.

Legenda ta głosi, że byli tam kiedyś dzielny Wars i piękna Sawa a na ich pamiątkę i od ich imion powstała nazwa miasta… Warszawa.
3. Rozmowa z dziećmi na temat legendy o Warsie i Sawie.

N: Zadaje dzieciom pytania:
Jak miał na imię rybak, który mieszkał w puszczy nad rzeką Wisłą?
Co sprawiło, że wsiadł on do swej łodzi i popłyną Wisłą?
Kogo Wars ujrzał wśród wzburzonych fal?
Jak miała na imię syrena, którą ujrzał Wars?
Jakie przedmioty dostał Wars od Sawy?
Jak nazywa się miasto, które znajduje się w miejscu, gdzie spotkali się Wars i Sawa?

DZ: Odpowiadają na pytania.

4. „Mapa Polski” – wskazywanie na mapie fizycznej Polski: Warszawy, Wisły, gór, morza i Zgierza./zalącznik/

N: Ciekawa jestem, kto z was potrafi pokazać mi na tej mapie gdzie znajduje się Warszawa? Jak płynie rzeka Wisła? Gdzie są góry? Gdzie znajduje się Morze Bałtyckie?

DZ: Dzieci pokazują na dużej mapie miejsca, o które prosi nauczycielka.

N: Przygotowałam dla was jeszcze inne mapki, na których zaznaczone są różne miejsca w naszym kraju. Czy wiecie gdzie na tych mapach jest Warszawa? Jak płynie rzeka Wisła? Gdzie są góry? Gdzie znajduje się Morze Bałtyckie?

DZ: Każde dziecko indywidualnie na swojej mapie pokazuje miejsca, o które prosi nauczycielka.

5. „Warszawskie zabytki” – oglądanie ilustracji i krótka rozmowa na ich temat.

N: Wiemy już skąd wzięła się nazwa Warszawa i gdzie znajduje się to miasto. Myślę że warto przyjrzeć się nieco bliżej miejscom w tym mieście,tym bardziej, że Warszawa jest stolicą Polski. Jak myślicie co to znaczy, że miasto jest stolicą?

DZ: Odpowiadają na pytanie.

Wyjaśnienie pojęcia – Warszawa – stolica Polski: stolica – pojęcie oznaczające miasto, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą władz.

N: Omawia ilustracje przedstawiające: Pałac Prezydencki (Namiestnikowski) , Łazienki Królewskie (Pałac na Wyspie), Syrenka Warszawska, Zamek Królewski, Pomnik Syrenki na rynku Starego Miasta, Pałac Kultury i Nauki, Kolumna Króla Zygmunta III Wazy na Placu Zamkowym.

DZ: Przyglądają się ilustracjom i swobodnie dzielą się uwagami na ich temat.

6. „Pomniki” – zabawa ruchowa przy muzyce.

N: Poznaliśmy wiele ciekawych miejsc w Warszawie. Były tam też pomniki. Ciekawa jestem, czy wy też potraficie stać się pomnikami. Za chwilę usłyszycie muzykę i poproszę was abyście poruszali się w jej rytmie. Gdy usłyszycie wyraz STOP staniecie się pomnikami.
https://www.youtube.com/watch?v=EFJlIpENH9g
7. „Warszawska syrenka” – zapoznanie dzieci z wyglądem herbu Warszawy i wykonanie pracy plastycznej./załącznik/

N: Warszawa - podobnie jak wszystkie inne miasta w Polsce ma swój herb. Czy wiecie co jest herbem Warszawy? (prezentuje dzieciom herb Warszawy i następuje omówienie jego wyglądu)
DZ: Przyglądają się herbowi Warszawy.

N: Widzę, że doskonale wiecie jak wygląda herb naszej stolicy. Zatem poproszę was o zrobienie herbu Warszawy (objaśnia dzieciom sposób wykonania pracy).
DZ: Wykonują herb Warszawy.

8. „Prawda czy fałsz?” – podsumowanie zajęć

N: Rozdaje dzieciom kartoniki z napisami „TAK” i „NIE” i zadaje pytania: (m.in.)
Czy Warszawa leży nad rzeką Odrą?
Czy przez Warszawę przepływa Wisła?
Czy herbem Warszawy jest złota rybka?
Czy syrenka Warszawska trzyma w dłoniach tarczę i miecz?

DZ: Odpowiadają na pytania podnosząc tabliczki do góry.

9.Syrenka-praca plastyczna/załącznik/


04.05.2020r./poniedziałek

„Czym są emocje”

1. Przywitanie się z dziećmi piosenką: „Na powitanie wszyscy razem” (wg M.Bogdanowicz)

„Na powitanie wszyscy razem, hip, hip, hura, hip, hip, hura, hip, hip,hura! Z całego serca pełnym gazem: witamy was, witamy was, witamy was!”
Dzieci ustawione są w kole, gestykulują do słów piosenki: podskakują w górę krzycząc „hura” , kręcą się w kółko i kłaniają na koniec.

2. Rozmowa z dziećmi nt. emocji: Co to są emocje?
https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs
Po czym można poznać, że ktoś jest zły, wesoły, smutny, boi się? Czy zdarzyło wam się kiedyś być złym, wesołym – co było powodem? Które uczucia są miłe a które nie?

3. Pokazywanie ilustracji prezentujących rozmaite stany emocjonalne ludzi: nazywanie ich, opisywanie w jaki sposób wyraża się dane emocje, np.: „Śmiejesz się gdy jest ci wesoło, gdy odczuwasz radość.”

4. „Emocjonalne buzie” – dwuetapowe przyporządkowywanie nazw emocji do sylwety twarzy (wg dr I.Majchrzak). I etap: za pomocą przymiotników typu- radosny, zadowolony, wesoły, smutny, zły, zagniewany, obrażony, zdziwiony, wystraszony; II etap: za pomocą rzeczowników radość, złość, smutek, zdziwienie, obraza, strach.

5. Zabawa relaksacyjna „Masaż pleców”: dzieci ustawiają się w szeregu jedno za drugim, nauczycielka zaczyna masować plecy ostatniej osobie w szeregu. Rozpoczyna masaż w okolicach barków, porusza się powoli w dół pleców, a potem znowu do góry do ramion. Osoba ta próbuje możliwie jak najdokładniej naśladować wszystko to co czuje. W ten sposób masaż wędruje od każdego dziecka do następnego, aż dociera do pierwszej osoby z szeregu.

6. „Kolory emocji” – próba podzielenia emocji na trzy grupy kolorów zgodnie ze stanem odczuwania danej emocji: kolor czerwony oznacza emocje pozytywne, dobre; kolor czarny emocje negatywne, złe; kolor niebieski – emocje neutralne czyli ani złe ani dobre. Dzieci przypinają pod daną emocją kartonik w odpowiednim kolorze i uzasadniają swój wybór.

7. Zabawa ruchowa przy muzyce z użyciem „kostki mimicznej” ( czyli kostki, na której sześciu ściankach przedstawione zostały różne twarze: wesoła, smutna, zdziwiona, zagniewana, zadowolona, zakłopotana) dzieci biegają w rytm muzyki po sali, gdy jedno z dzieci rzuci kostką wszyscy sprawdzają wynik i ilustrują ruchem i mimiką wylosowane uczucie.

8. Rysowanie emocji zgodnie z wylosowaną wizytówką (wg dr I.Majchrzak): dziecko losuje karteczkę z nazwą emocji, odczytuje ją a następnie przedstawia na kartce z narysowanym owalem.

9. Segregowanie narysowanych emocji do dwóch zbiorów: 1-dobre uczucia, 2-złe uczucia: dzieci poprzez dokonanie wyboru według własnego uznania ilustrują swoją własną emocjonalność , swój stosunek do wyrażanych uczuć.

10. Piosenka pt.: „Śmieszny portret”.
Oto karton całkiem biały.
Zaraz będzie w farbie cały.
Wezmę pędzel, nie żartuję,
śmieszny portret namaluję!

Ref.: Cha, cha, cha, cha, cha, cha!
Bardzo zdolny jestem ja!
Cha, cha, cha…
kto maluje tak jak ja?

Oczy wielkie, zezowate.
I policzki piegowate.
Uszy wielkie jak u słonia,
zęby takie jak u konia.

Ref.: Cha, cha, cha, cha, cha, cha!
To naprawdę jestem ja?
Cha, cha, cha…
chyba to nie jestem ja!

Ręce suche jak badyle.
Palce prawie na dwie mile.
Głowa krągła niby bania,
co wyrasta spod ubrania.

Ref.: Cha, cha, cha, cha, cha, cha!
To naprawdę jestem ja?
Cha, cha, cha…
To ty jesteś a nie ja!

11. Skierowanie tematu na zagadnienie dobrych manier: rozmowa z dziećmi na temat wpływu naszego stanu emocjonalnego na nasze zachowanie się.

12. Praca z obrazkami prezentującymi różne formy zachowania: wspólne analizowanie i ocenianie sytuacji poprzez narysowanie smutnej lub uśmiechniętej buzi.

13. Wspólne recytowanie wierszyka pt.: „Dobre maniery na wesoło” Bożeny Piergi zawierającego trudne słowa (których wymowa przekłada się na ćwiczenia artykulacyjne).

14. Zabawa ruchowa przy muzyce: „Głowa, ramiona…” https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

05.05.2020r./wtorek

Zabawy i ćwiczenie uczących nazywania i wyrażania uczuć w sposób
werbalny i poza werbalny.

1.Dzisiaj jestem – jako wstęp do rozmowy o emocjach
Raz i dwa, raz i dwa (klaszczemy raz w dłonie , raz w kolana)
Taką minę mam dziś ja (pokazujemy odpowiednią minę)
Raz dwa trzy, raz dwa trzy (klaszczemy 3 razy)
Jaki humor masz dziś Ty? (wskazujemy konkretną osobę)

2.Opowiadanie „Wiosenny smuteczek Wojtka”.
Opowiem wam dziś o pewnym chłopcu, słuchajcie uważnie. Wojtek, jak co rano, wybierał się do przedszkola. Wstał z łóżka i spojrzał przez okno, ale było jeszcze ciemno. Niestety mama wołała już na śniadanie, ale jakoś nie chciało mu się jeść. Droga do przedszkola też okazała się trudna, bo padał deszcz i nawet parasol i kalosze nie ochroniły go przed zmoknięciem. Przyszedł więc do przedszkola w niezbyt miłym nastroju. Zabawy 24 z dziećmi nie cieszyły go tak jak zwykle i na nic nie miał ochoty. I wtedy podeszła do niego pani Ola, jego ulubiona pani w przedszkolu. I zapytała: – Coś się stało, Wojtusiu? Jak się dzisiaj czujesz? I Wojtekopowiedział pani Oli, jak wstał rano i było ciemno, a potem nie zjadł śniadania, bo nie miał apetytu, a jeszcze później zmoczył go deszcz, a teraz też nie jest tak fajnie jak zwykle. Wtedy pani Ola powiedziała: – Teraz rozumiem, dopadł cię, Wojtku, wiosenny smuteczek. Chłopiec zrobił zdziwioną minę, a pani dodała: – Kiedy przychodzi wiosna, częściej pada deszcz i wiele osób jest smutnych. Przecież wszyscy wolimy, gdy na świecie jest jasno i kolorowo. Wojtek zapytał: – To co z tym można zrobić? – Można samemu postarać się o kolory – od powiedziała pani Ola – na przykład ubierać się kolorowo, na śniadanie zjeść mandarynkę lub napić się pomarańczowego soku, planować sobie wesołe zabawy z kolegami, dużo się ruszać, bo sport to zdrowie, no i warto też do kogoś się przytulić. Wojtek uśmiechnął się zadowolony i powiedział: – Biegnę pobawić się z chłopakami, a potem na podwórku urządzimy sobie wyścigi. – Świetny pomysł – powiedziała pani Ola. Nauczyciel pyta: Jakie sposoby na zaradzenie wiosennym smutkom podała Wojtkowi pani Ola? Jak wy radzicie sobie ze smutkiem?

3.Śmiejemy się – ćwiczenia ortofoniczne Kiedy gra muzyka, dzieci chodzą po sali. Gdy muzyka milknie, nauczyciel woła: ho, ho, ho, dziewczynki odpowiadają: hi, hi, hi, a chłopcy: he, he, he. Potem wszyscy: ha, ha, ha. Powtarzamy to ćwiczenie kilkukrotnie.

4.„Szczęście - nieszczęście” – zabawa rozwijająca wyobraźnię Nauczyciel zaczyna opowiadanie historii. Wskazana osoba próbuje wymyślić jej nieszczęśliwe, a następna – szczęśliwe zakończenie. Historie, które zaczyna nauczyciel:
• Kasia wybrała się na zakupy do sklepu spożywczego...
• Bartek jechał w parku na rowerze...
• Janek wyszedł na spacer z psem...
• Basia zobaczyła pod choinką prezent...
• Mama Krysi upiekła ciasto...

5 „Radość i smutek” - oglądanie i wybieranie zdjęć, na których widać oznaki radości. Kolejnym zadaniem było podanie powodów radości: dlaczego ktoś się raduje, cieszy, jest zadowolony? dlaczego bywamy smutni? (dzieci, bazując na własnym doswiadczeniu odpowiadaja na pytania)

6.Próba rozweselania innych – zabawa w śmieszne miny Dzieci kładą głowę na brzuchu kolegi/koleżanki w ten sposób powstaje gąsienica, proponujemy by pierwsze dziecko zaczęło się śmiać, następnie drugie, które ma głowę na jego brzuchu i następne.

7.„Taniec radości”- zabawa ruchowa Dzieci słuchają muzyki i spontanicznie wykonują taniec, który ma być wyrazem radości. Można zaproponować muzykę klasyczną.

8.Zabawa wywołująca emocje „Papierowa wojna” Dzieci otrzymują kartkę niepotrzebnego papieru, gniotą kule i dzielimy dzieci na dwie grupy. Dzieci obrzucają się nawzajem kulami. Grupa, która po zakończeniu starcia będzie miała mniej kul zwycięża.

9.„Lustro” – zabawa w parach (według W. Sherborne) "Lustro"- dzieci siedzą naprzeciwko siebie, jedno dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, drugie naśladuje jego ruchy- zmiana ról.


06.05.2020r./środa

„Strach ma wielkie oczy”.

1. "Bądź wśród nas"- integracyjne powitanie każdego uczestnika, śpiewane na melodię "Panie Janie"
witaj... (imię), witaj... (imię)-dzieci podają sobie ręce jak się masz, jak się masz-poklepują się po plecach wszyscy cię witamy- machanie dłonią wszyscy cię kochamy- ręce na sercu bądź wśród nas, bądź wśród nas-ukłon Powitanie piosenką „Witaj Kasi.
2.Słuchanie bajki „O strachu Lenki”-rozmowa na temat opowiadania. https://www.youtube.com/watch?v=iZ4sEATF59o
3.Zabawa „Niedokończone zdania”- „Gdy się czegoś boję…”.
Wybrane dziecko zajmuje miejsce w środku koła i wypowiada zdanie: „ Mam na imię……… . Boję się...” W tym momencie dziecko mówi czego się najbardziej boi. Pokazuje gestami, miną co robi, gdy się boi, jest wystraszone. Pozostałe dzieci naśladują gest lub minę pokazaną przez wybrane dziecko. Na znak nauczyciela wszyscy stają w bezruchu. Następnie kolejne dziecko przedstawia się i prezentuje swój sposób wyrażania strachu. Zabawa trwa tak długo, aż każde dziecko zaprezentuje swój strach.
4.Zabawa w kręgu– „Przesyłanie maskotki” bez użycia rąk np. pod pachą. Nauczyciel pyta dzieci „Jak się czuł miś?”. Dzieci próbują nazwać te emocje np.- miś bał się, że spadnie, było mu niewygodnie, coś mogło go boleć…
5. Słuchanie piosenki „Emocje” -Śpiewające brzdące https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4
6.Gra twarzy- dzieci siedzą w kręgu, na dywanie rozsypane są fotografie przedstawiające twarze wyrażające różne emocje, zadaniem dzieci jest wybrać te, które przedstawiają ”strach”.
7. Zabawa ruchowa"Pasażerowie statku" - uczestnicy wyobrażają sobie, że są pasażerami statku. Prowadzący wyjaśnia znaczenie komend:
na prawą burtę-wszyscy biegną na prawą stronę
na lewą burtę-biegną w lewą stronę
cała naprzód-bieg do przodu
na rufę-do tyłu
sztorm-łapią się za ręce
kapitańskie tango-tańczą w parach.
8. Lusterka- każde dziecko otrzymuje lusterko, dzieci przeglądają się w nich, rozmawiamy o tym, jak wygląda twarz, całe ciało, kiedy się czegoś boimy. Wyjaśniamy, co oznacza zdanie „Strach ma wielkie oczy”.
9. Przesyłamy miny przedstawiające „strach” .
10.Zabawa ruchowa „Ciuciubabka”.
11. Zabawy w parach: „Wystraszony kotek”jedno dziecko jest kotem, drugie jego właścicielem, zadaniem właściciela jest uspokojenie, pocieszenie kotka. Dzieci wykonują zadanie zmieniając się rolami.
12. „Strach” – praca plastyczna. Dzieci w grupach lub indywidualnie wykonują z różnorodnych materiałów „stracha”- metodą collage. Dzieci po skończonej pracy opowiadają o niej, oglądają swoje dzieła.

13.Wyrzuć strach– cała grupa „wyrzuca” strach (za drzwi, przez okno …), zamienia „strach” w inną emocję-np. radość.

14.Relaks– zabawa wyciszająca przy muzyce- dzieci otrzymują piórko, poruszają się przy muzyce, muszą opiekować się swoim piórkiem (nie może spaść na podłogę).


07.05.2020r./czwartek

Jak opanować złość.

1.Słuchanie bajki terapeutycznej czytanej przez rodzica pt. „Wielka zielona złość”. Rozmowa z dzieckiem o tym, jak radzić sobie ze złością, jak ją rozładować. Czy złość może istnieć bez agresji?

2. Monografia litery d małej i wielkiej , drukowanej i pisanej. Ćwiczenia grafomotoryczne doskonalące sprawność manualną.

3.Jak radzić sobie z emocjami. Zabawy z rodzicem. Ćwiczenia graficzne.

4. Praca plastyczna pt. „Jak opanować złość” wykonywana techniką dowolną.

5. „If you’re happy- Jeśli jesteś wesoły” zabawa muzyczno- ruchowa z elementami słownictwa z języka angielskiego.

Popołudniu:
6. Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie literki d


08.05.2020r./piątek

Przedszkole pełne uczuć.

1.Słuchanie wierszy J. Brzechwy pt „Samochwała” oraz „Psie smutki”. Rozmowa z rodzicem n/t emocji bohaterów. Co sprawia , że jesteśmy smutni, a co, że jesteśmy szczęśliwi?

2. „Smutne i wesołe dźwięki” . Zabawa ruchowa z rodzicem, chodzenie lub bieganie do rytmu.

3. Słuchanie wiersza D. Guzaiak pt. „Trzy miłe słowa”. Rozmowa z dzieckiem n/ t używania słów „proszę, dziękuję i przepraszam.

4. Praca plastyczna wykonywana techniką dowolną. Rysowanie dowolnym kolorem wybranego stanu emocjonalnego.

5. „ Ćwiczenia grafomotryczne- szlaczki”. Rysowanie według podanego wzoru.

Popołudniu:
6. Ćwiczenia w parku lub w lesie.

11.05.2020r./poniedziałek

Temat: Miejsce, w którym mieszkam.

1.Oglądanie prezentacji dot. najbliższej okolicy- Łąk Nowohuckich. Rozmowa z dzieckiem n/t naszej dzielnicy.

2.Monografia litery h małej i wielkiej , drukowanej i pisanej. Ćwiczenia czytania sylabami. Ćwiczenia grafomotoryczne doskonalące sprawność manualną.

3. Ćwiczenia grafomotoryczne doskonalące sprawność manualną.

4.Praca plastyczna pt. „Dziub- dziub- wymyślony ptak”. Dziecko słucha utworu muzycznego , a następnie rysuje wymyślonego przez siebie ptaka.

5.Słoneczne rytmy i rymy- ćwiczenie doskonalące słuch fonemowy. Dziecko samo, albo z pomocą rodzica czyta krótkie wyrazy i znajduje do nich rymy.

Popołudniu:
6. Ćwiczenia doskonalące zapis litery h ,rysowanie po śladzie litery h.

12.05.2020r./wtorek

Co robić w mieście?

1.Słuchanie wiersza W. Chotomskiej pt. „Herbatka”. Rozmowa z rodzicem n/t sposobów okazywania uczuć najbliższym. Wspólne przygotowanie herbaty.

2. „H jak hipopotam” . Utrwalanie zapisu litery h, ćwiczenia w układaniu wyrazów z literą h.

3. Ubranie na każdą pogodę. Ćwiczenia rozwijające myślenie. Dopasowywanie strojów do pasującej pogody.

4. Praca plastyczno- techniczna – wykonywanie wspólnie z rodzicem modelu wędki, która nadaje się do zabawy w domu.

5. Zabawa ruchowa przy piosence pt. „Idziemy do ZOO” powtarzanie ruchów i gestów za rodzicem.

Popołudniu:

6. Ćwiczenia ruchowe z piłką.

13.05.2020r./środa
Temat: Z wizytą w skansenie

1.Słuchanie wspólnie z rodzicem opowiadania pt. „A jak Tomku”. Rozmowa n/t treści . Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższej odpowiedzi ustnej.

2. „Z wizytą w skansenie”- oglądanie ilustracji i zdjęć prezentujących dawne domy. Ćwiczenia pamięciowe.

3. Słuchanie opowiadania pt. „Wielkie marzenie małego kotka” – rozmowa n/ t różnych domowników. W jaki sposób zwierzęta towarzyszą ludziom na co dzień?

4. Praca plastyczna pt. „Miejsce, w którym mieszkam” wykonywana techniką dowolną.

5. Ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie. Dopasowywanie kolorów do odpowiednich wzorów piłek.

Popołudniu:
6.Słuchowisko „Dom Pippi”- ćwiczenia pamięci słuchowej. Uzupełnienie wiadomości n/t różnych mieszkań ludzi.

14.05.2020r./czwartek
Zwiedzamy Kraków” - przybliżenie wiadomości na temat grodu Kraka
1. Zagadka obrazkowa „Smok Wawelski”.

Kto mieszkał w jamie
tuż nad Wisłą
i zionął ogniem
jak ognisko?

• Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, z jakim polskim miastem wiąże się ta postać.

2. Umiejscowienie położenia Krakowa na mapie Polski.

3. Słuchanie legendy o Smoku Wawelskim (wg. przekazu Marcina Bielskiego).
Dawno, dawno temu w grodzie Kraka zapanował wielki strach. Pod zamkiem zamieszkał bowiem olbrzymi i okrutny smok. Każdego dnia okoliczni mieszkańcy musieli przynieść mu kilka krów, byków, owiec a ostatecznie drobiu.
Najodważniejsi śmiałkowie próbowali rozprawić się z żarłocznym potworem, ale w pojedynku ze smokiem nie mieli szans. Ani mądry król, ani jego najmądrzejsi doradcy nie potrafili znaleźć wyjścia z tej sytuacji.
W tym czasie w okolicach Wawelu żył młody szewczyk imieniem Skuba. A że był dobrym chłopcem, to postanowił znaleźć sposób na zniszczenie smoka. Pewnego dnia stanął przed królem i rzekł:
- Pozwól królu, że pokonam smoka.
- Ty? - zdziwił się Krak, bowiem żal mu się zrobiło dzielnego chłopca. Nie mając innego wyjścia zgodził się na jego prośbę.
Skuba nie marnował czasu. Od razu zabrał się do roboty. Wypchał skòry baranie siarką i smołą, a następnie zaszył je i podrzucił pod smoczą jamą. Żarłoczny smok, gdy tylko zobaczył zwierzęta, natychmiast je połknął i poczuł silne pragnienie. Szybko pobiegł do pobliskiej rzeki Wisły i zaczął zachłannie pić wodę w nadziei, że ugasi wewnętrzny pożar. Pił i pił, a jego brzuch był coraz większy i większy.... Aż wreszcie pękł.
W ten to sposób w państwie Kraka znowu zapanowała radość. A dzielny szewczyk Skuba stał się ulubieńcem mieszkańców krainy Kraka.

4. Rozmowa na temat treści legendy:
- Kogo bali się mieszkańcy Krakowa?
- Komu udało się pokonać smoka?
- W jaki sposób szewczyk Skuba rozprawił się ze smokiem?

5. Zabawa „Zwiedzamy Kraków”-obejrzenie prezentacji /załącznik/


6. Ćwiczenie logorytmiczne „Smok”
Idzie smok do przodu - idą dużymi krokami do przodu
Idzie smok do tyłu - idą dużymi krokami do tyłu
Rozgląda się wokoło - rozglądają się, stojąc w miejscu
I ryczy wesoło - krzyczą, uśmiechając się


9. Zabawa „Smok jest głodny”.
Nauczyciel rozdaje dzieciom karty pracy – labirynty. Zadanie dzieci polega na znalezieniu drogi smoka do owieczki i zaznaczeniu jej na karcie pracy za pomocą mazaka.

10. Podsumowanie zajęć – test „Co wiemy o Krakowie?”
Dzieci odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela:
- Czym był Kraków dla Polski?
- Gdzie mieszkali królowie?
- Jakie zabytki znajdują się w Krakowie?
- Jaka rzeka płynie przez Kraków?
- Jak nazywa się legendarny smok mieszkający u podnóża Wawelu?
Na zakończenie zajęć nauczyciel rozdaje dzieciom „pamiątki z wycieczki do Krakowa” (obrazki ze Smokiem Wawelskim).


15.05.2020r./piątek

Temat :„Kraków-moje miasto”.
1.WPROWADZENIE.

Kochani dzisiaj wybierzemy się na wirtualną wycieczkę do Krakowa. Czy pamiętacie kto dawniej mieszkał w Krakowie i straszył mieszkańców? Jeśli tak, opowiedz tą legendę rodzicom. Jeśli nie pamiętasz koniecznie nadrób zaległości i obejrzyj bajkę.
https://youtu.be/FKfB_h7HqC8
2.Z CZEGO SŁYNIE KRAKÓW?

A z czego jeszcze słynie Kraków? Rodzic otwiera plik zamieszczony poniżej i krótko opowiada tym co znajduje się na zdjęciu.

1.SMOK WAWELSKI – metalowa figura przypominająca legendę o smoku wawelskim.

2. WAWEL – wzgórze, na którym znajduje się zamek, gdzie kiedyś żyli i mieszkali królowie.

3. OBWARZANEK – pieczywo w kształcie pierścienia posypywane np. makiem solą lub sezamem.

4. STRÓJ KRAKOWSKI – strój charakterystyczny dla miasta Krakowa, który dawniej nosili jego mieszkańcy.

5. KRAKOWIAK – żywy, wesoły, polski taniec ludowy pochodzący z okolic Krakowa.

6. LAJKONIK (pochód lajkonika) – W Krakowie co roku odbywa się pochód lajkonika czyli konika na dwóch nogach odzianych w wysokie czerwone trzewiki i siedzącego na nim brodatego jeźdźca, którego głowę nakrywa wysoka szpiczasta czapka. Zabawa ta odbywa się, aby uczcić dawną zwycięską walkę.

7. WISŁA – najdłuższa rzeka w Polsce, która przepływa przez Kraków. (Wisła przepływa także przez nasze miasto Skoczów).
Kiedy będziemy z dzieckiem w Skoczowie warto pokazać mu rzekę i wspomnieć o tym.

3.KRAKOWIAK

Wiemy już ze krakowiak to taniec, więc zobaczy teraz jak profesjonalni tancerze tańczą ten taniec.
httphttps://youtu.be/pCTideX59Cs s://youtu.be/pCTideX59Cs

Wiemy już, jak wygląda taniec - krakowiak. Zatem teraz czas na nas! Oto posty układ taneczny.
Zanim jednak zaczniemy rozgrzejmy się przy muzycznej rozgrzewce, którą już znacie.

https://youtu.be/Zg7pCZOtMXo

Przed rozpoczęciem nauki zobaczcie wspólnie uważnie filmik. Skupcie się na krokach, które wykonują dzieci w pierwszej zwrotce piosenki, ponieważ te kroki można wykonać samodzielnie w parze w domu. Aby ułatwić dziecku poruszane się po kole możemy na środku pokoju/dywanu położyć jakiś przedmiot, który będzie wyznaczał środek koła.

Układ składa się z 3 elementów:
• Bieg w podskokach po kole
• Wysuwanie za przemian prawej i lewej nogi do przodu dotykając podłogi piętą
• Jedna osoba z pary klęka na 1 kolanie i wyciąga rękę do góry z palcem wskazującym. Druga osoba łapie palec i w podskokach obiega osobę klęczącą. (W kolejnej zwrotce możemy zrobić zmianę w parze)

Zmiana ruchu następuje w charakterystycznych momentach piosenki. W kolejnych zwrotkach powtarzamy schemat.
https://youtu.be/MVNlrGxRqbM
Jeśli udało nam się wyćwiczyć układ można spróbować zatańczyć krakowiaka odtwarzając filmik z piosenką.
https://youtu.be/6nLhhM5Am6s

4.SMOK WAWELSKI

Przygotujcie kartkę i kredki, wybierzcie sobie jedną scenę z legendy o wawelskim smoku i narysujcie ją. Wierzę, że świetnie sobie poradzicie. Gdyby jednak u kogoś z was pojawiła się wątpliwość a w głowie pojawi się myśl „nie umiem rysować smoka” może instrukcja zamieszczona poniżej wam w tym pomoże.
https://youtu.be/Z8d7NPW5AJA








Przedszkolowo.pl logo