Grupa III

25.03.2020r./środa
W świecie figur.

- Zabawa matematyczna na podstawie wiersza D. Wawiłow Trójkątna bajka.
Była raz sobie skała bardzo dziwna, TRÓJKĄTNA,
stał na tej skale pałac, bardzo dziwny, TRÓJKĄTNY.
W pałacu tym na tronie bardzo dziwnym, TRÓJKĄTNYM,
zasiadał król w koronie bardzo dziwnej, TRÓJKĄTNEJ,
i patrzył z okna wieży bardzo dziwnej, TRÓJKĄTNEJ,
na dzielnych swych rycerzy bardzo dziwnych, TRÓJKĄTNYCH.
Aż kiedyś raz dworacy na szczerozłotej tacy
przynieśli mu śniadanie wykwintne niesłychanie –
a było to nieduże zwyczajne jajko kurze, bardzo dziwne,
OKRĄGŁE!
I krzyknął król:
,,No wiecie! Toż to prawdziwa bajka!
Pomyśleć, że na świecie są takie cudne jajka!
Więc niech mi odtąd wszędzie OKRĄGŁYM wszystko będzie!”
Dworacy – nieboracy zabrali się do pracy
i w ciągu jednej chwili jak kazał, tak zrobili.
I odtąd stała skała bardzo dziwna, OKRĄGŁA,
a na tej skale pałac bardzo dziwny, OKRĄGŁY,
w pałacu zaś na tronie bardzo dziwnym, OKRĄGŁYM,
zasiadał król w koronie bardzo dziwnej, OKRĄGŁEJ,
i patrzył z okna wieży bardzo dziwnej, OKRĄGŁEJ,
na dzielnych swych rycerzy bardzo dziwnych, OKRĄGŁYCH.

- „Wszystko okrągłe jak….”- zabawa dydaktyczna
- „Tangramowy świat”– zabawa dydaktyczna – prezentacja dziecku postaci, zwierzęcia i innych przedmiotów złożonych z elementów tangramu. Zadaniem dziecka jest odwzorowanie układu figur
- „Siedmiomilowe buty”– zabawa ruchowa z elementami równowagi.
- „Przestraszone świnki” – zabawa połączona z ćwiczeniem oddechowym. Dziecko wciela się w role świnek i wilka. Otrzymuje duże domki wycięte z papieru. Domki ze słomy i z drewna są narysowane na cienkiej kartce, a domek z cegieł – na kartonie. Rodzic odczytuje treść wiersza, a dziecko ją odgrywają.

Były sobie trzy świnki małe, co się wilka lękały. (świnka– dziecko stoi, trzęsie się i robi przestraszoną minę)
Każda postanowiła zbudować dom wspaniały.
Pierwsza choć lęk czuła, ze słomy zrobiła domek. (dziecko stawia na stole kartkę ze swoim pierwszym domkiem)
Wilk dmuchnął. (dmucha na domek tak, by kartka się poruszyła)
I co? I już leży domek.
Druga, choć lęk czuła, z drewna postawiła domek. (dziecko stawia na stole kartkę ze swoim drugim domkiem)
Wilk dmuchnął, chuchnął. (dmucha na domek tak, by kartka się poruszyła)
I co? I już leży domek.
Trzecia też lęk czuła, lecz roztropna była, najmocniejszy domek z cegieł postawiła.( stawia kartkę z trzecim domkiem)
Wilk policzki nadyma. Raz i dwa dmucha, chucha raz i dwa. (dz. nabiera dużo powietrza do policzków, dmucha dwa razy)
Tego domku nie zburzy, trzy świnki krzyczą głośno: HURA! (dz.pokazuje, że jest zły, a potem podskakuje i krzyczy: HURA!)

- „Co wspólnego?”– zabawa dydaktyczna, poszukiwanie wspólnych elementów. Rodzic rozkłada na podłodze książki lub same ilustracje z kilku baśni, takich jak Calineczka, Dziewczynka z zapałkami, Jaś i Małgosia, Królewna Śnieżka, Kopciuszek, Śpiąca Królewna, Tomcio Paluch, Kot w butach. Zadaniem dziecka jest wskazanie dwóch baśni i ich wspólnego elementu, np. bohaterkami są dziewczynki/zwierzęta, występują w nich magiczne przedmioty/wróżki/ dzieci, bajka kończy się ślubem
- „Bingo”– zabawa doskonaląca analizę wzrokową – rozróżnianie liter: p, b, d t, m, n, w, u, a

- Słuchanie bajek czytanych przez rodzica, próby opowiadania fragmentów bajek – rozwijanie inteligencji językowej dzieci.

Link do piosenek o figurach -https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
Link do piosenek o cyferkach - https://www.youtube.com/watch?v=JdcGTOAAuKg
Link do piosenek o literkach - https://www.youtube.com/watch?v=R4nBoDTUY_4
Animacja z tangramem - https://www.youtube.com/watch?v=1Qjq9Z8FvnQ
https://www.youtube.com/watch?v=Gr4sYFGhxF4

Źródło – Plac zabaw. Przewodnik metodyczny, Wyd. WSiP


26.03.2020r./czwartek

-„W świecie legend”- zabawa dydaktyczna utrwalająca liczby .Przed dzieckiem leżą cztery zasłonięte ilustracje – rysunki postaci z wybranych legend pocięte na puzzle, które są ponumerowane liczbami od 1 do 6 (np. Smok Wawelski, bazyliszek, lajkonik, złota kaczka, warszawska Syrenka, król Popiel). Dziecko wybiera obrazek, rzuca kostką i w ten sposób odkrywa fragment ilustracji, na którym widnieje liczba odpowiadająca wyrzuconej liczbie oczek. Wygrywa gdy odgadnie, z jaką legendą wiąże się ukryta ilustracja.

-Ćwiczenie graficzne– doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.

-„Bazyliszek”– wysłuchanie legendy o bazyliszku, wspólne opowiadanie kolejnych wydarzeń.

-„Puzzle”– zabawa doskonaląca spostrzeganie

-„Smok” – zabawa plastyczna z użyciem rolek po papierze toaletowym.

-Zabawa logopedyczna „Ziejące smoki”– ćwiczenia oddechowe. Dziecko wykorzystuje wcześniej wykonanego Smoka Wawelskiego. Dmucha w rolkę tak, by smok jak najdłużej „zionął ogniem”, czyli, by paski krepiny się unosiły.

Bajka Bazyliszek – link https://www.youtube.com/watch?v=st4ubUDr_mw

27.03.2020r./piątek

Czego uczą nas bajki, baśnie, legendy?

„Dobry i zły”- dobieranie par przeciwstawnych bohaterów. Rodzic wyjaśnia, że bajki, baśnie i legendy uczą nas, co jest dobre, a co złe, jak postępować, a jak nie. Wymienia różne bajki. Zadaniem dziecka jest podanie pary postaci z danej opowieści (przeciwieństwa), np. dobry Czerwony Kapturek i zły wilk, dobry Jaś i zła Baba Jaga, zła macocha i dobry Kopciuszek…

-„Oceń mnie”- zabawa dydaktyczna, klasyfikowanie bohaterów jako dobrych i złych.
- „Moja baśń” - kreatywne tworzenie opowieści
- Zabawa grafomotoryczna „Kalkowanie”. Dziecko kalkuje ilustracje z wybranych książek za pomocą kalki kreślarskiej lub papieru śniadaniowego oraz ołówka – usprawnianie motoryki małej.
- „Raz, dwa, trzy! Baba Jaga patrzy!”– tradycyjna zabawa pobudzająco- hamująca.

Przesyłamy również propozycje zabaw ruchowych w ramach relaksu - opowieść jogowa dla dzieci -https://www.youtube.com/watch?v=DBYZXW0PqmA&feature=emb_rel_pause
Oraz filmik wyjaśniający dzieciom temat związany z koronawirusem -https://www.youtube.com/watch?v=H0mx90NbvuM
Dla naszych małych i dużych łasuchów - https://www.youtube.com/watch?v=naikrvVqDCk

Zwracamy się z prośbą do naszych kochanych przedszkolaków – POMÓŻCIE SWOIM RODZICOM W WIOSENNYCH PORZĄDKACH – posegregujcie swoje zabawki: klocki, pojazdy czy lalki. Może trzeba poukładać książeczki na półce.

Źródło: Plac zabaw. Przewodnik metodyczny, Wyd. WSiP

30.03.2020/poniedziałek

Tematyka :„Zwierzęta na wiejskim podwórku”.
Temat: Zwierzęta wiejskie.

1.Praca z wierszem Stanisława Kraszewskiego Na wiejskim podwórku – rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt wiejskich i ich młodych.
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.

2. „Odgłosy zwierząt” –– poszerzanie wiedzy przyrodniczej, ćwiczenia w czytaniu, budowanie wypowiedzi, doskonalenie zdolności grafomotorycznych.
- Przygotowanie eksperymentu na kolejny dzień( jajka, ocet, barwnik). Dziecko zanurza kilka jajek w occie (można także dodać do octu barwnik spożywczy.

3. „Stary Donald farmę miał” – śpiewanie piosenki, tworzenie własnych interpretacji ruchowych do utworu. Link: https://youtu.be/U6q-jMyqn8Q

4. „Zwierzakowe cienie” - odrysowywanie cieni zwierząt wiejskich doskonalenie percepcji wzrokowej i motoryki małej. Do zabawy są potrzebne plastikowe lub drewniane figurki zwierząt wiejskich. Przeprowadzamy zabawę przy świetle lampy lub latarki. Ustawiamy zabawki w rzędzie. Oświetlamy je latarką, tak żeby powstał cień. Odrysowujemy cienie i wypełniamy ich kontury.
Zachęcamy do odwiedzenia strony http://innowacja.sfera.lublin.pl/index.html, na której można znaleźć świetne propozycje do wykorzystania z dziećmi w domu, nie tylko przedszkolaków, ale również uczniów klas I-III.


31.03.2020r./wtorek
Temat: Skąd się biorą jajka?

- „Ptaki i ich jaja” - dopasowanie jaj ptaków do ich właścicieli, czytanie globalne, porównywanie wielkości, koloru, wagi jaj, szukanie różnic i podobieństw między kura i kogutem, pogadanka na temat ciekawostek o kurze.
- „Skąd się biorą jajka?” –, zapoznanie z cyklem życia kury, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rytmy. Wykorzystanie materiałów z projektu „Zdrowy przedszkolak”
- „Jak wygląda pisklę?” – zabawa plastyczna, wykonanie kurczaczków techniką stemplowania. Przygotowuje stempel z korka, macza go w żółtej farbie, dorysowuje do śladu stempla nogi, dziób, oczy i skrzydełka – powstaje pisklę.
- „Jaja” - poszerzenie wiedzy o jajkach, poznanie znaczenia numerów na jajkach, przyporządkowanie jajek wytłoczkom. Dzieci przyglądają się jajom lub pudełkom po jajkach , które maja w domu, szukają na nich numerów. Zauważają, że numery na jajkach się powtarzają. Wyjaśnienie znaczenie tych liczb: 3 – chów klatkowy, 2 – chów ściółkowy, 1 – chów na wolnym wybiegu,0 – chów ekologiczny
- „Z czego składa się jajo?” - omówienie wyników eksperymentu, analiza budowy jajka. Dziecko rozbija jajko i wyszczególnia białko i żółtko. Omówienie wynikiu eksperymentu z poprzedniego dnia. Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce). Można podświetlić jajko, dziecko może dostrzec białko i żółtko. Na koniec można rzucić jajko z dużej wysokości i sprawdzić ponownie, czy zmienił się jego skład.
- „Jakie potrawy można zrobić z jajek?” - tworzenie książki kucharskiej zawierającej potrawy z jajek, pogadanka na temat wartości odżywczych jaj.
- Zabawa plastyczna „Pisklęta” . Dziecko moczy jedną dłoń w żółtej farbie, odciskają ją na kartce i wycina. Na środku odcisku dłoni rysuje lub przykleja oczy i dziób. Przykleja wyciętą dłoń do
żółtej słomki do napojów. Następnie składa w harmonijkę pomarańczowe paski papieru. Przykleja je do pracy tak, by imitowały nogi pisklęcia. Całość można dodatkowo ozdobić żółtymi piórkami
- Zajęcia gimnastyczne – doskonalenie czynności podstawowych: chodu, biegu, skoku, utrzymania równowagi.
- „W zagrodzie” – dziecko. naśladują ruchy i głos danego zwierzęcia:
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Ko, ko, ko.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr
-ćwiczenia kształcące małą motorykę https://www.youtube.com/watch?v=fuURn21kZvY&feature=emb_rel_end

Piosenka I taniec Kaczuszki https://www.youtube.com/watch?v=lZX64po1bpY&feature=youtu.be
Piosenka do ćwiczeń https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

01.04.2020r./środa

Temat: Czy świnka to brudne zwierzę?
- „Świnki w bajkach” - przypomnienie znanych bajek o świnkach/ Babe- świnka z klasą, Kubuś Puchatek, Trzy małe świnki, świnka Peppa/.Wspólne oglądanie fragmentów bajki o świnkach. Omówienie zachowań i miejsca zamieszkania świnek z bajki.

- Zajęcia dydaktyczne „Ciekawostki o świnkach” – porównanie świnek z bajki z prawdziwymi zwierzętami. Czym różniły się świnki z bajek od prawdziwych świń? Gdzie mieszkały trzy małe świnki, gdzie mieszkają prawdziwe świnie? Przekazanie ciekawostek o świniach, np. świnie wchodzą do błota, by się ochłodzić, podobnie jak kury nie mają gruczołów potowych, są obdarzone doskonałym węchem (podobnie jak psy), są bardzo inteligentne
(mają wyższy iloraz inteligencji niż psy).

- odgłosy - https://www.youtube.com/watch?v=Kqa7Or65RCU&feature=youtu.be

-„Malowanie w błocie” - praca plastyczna, malowanie w farbie patyczkiem do uszu. Dziecko maluje różową kartkę brązową farbą. Następnie za pomocą patyczka do uszu lub palca rysuje w farbie sylwetkę świni.

- Blok zajęć o emocjach - wdzięczność. „Jestem wdzięczny” - zabawa w kończenie zdania. Co to znaczy „być za coś wdzięcznym”? Czy jest to miłe uczucie? Za co możemy być wdzięczni wiejskim zwierzętom?

Jak możemy okazać im swoją wdzięczność? Za co zwierzęta mogą być wdzięczne ludziom? Jak zwierzęta mogą okazać nam swoją wdzięczność?
Dziecko siedzi na dywanie lub przy stoliku, przed nim znajdują się odwrócone obrazki przedstawiające wiejskie zwierzęta. Dziecko odkrywa dowolny obrazek i kończy zdanie, wykorzystując w nim nazwę wybranego zwierzęcia, np. Jestem wdzięczny (krowie) za to, że daje mleko.

Filmik - https://vod.tvp.pl/website/swinka-peppa,46882477
kształty zwierząt na wsi - https://youtu.be/B3GWjOfgEDs
Nie zapominajmy o dzisiejszym dniu – 1 kwietnia to Prima Aprilis
„Najlepszy sposób, by się rozweselić,
To spróbować rozweselić kogoś innego”
Mark Twain
I jeszcze to:
https://www.wykop.pl/wpis/6288436/zwierzaczki-swinka-gif-humor-humorobrazkowy/


02.04.2020r./czwartek

„Skąd się bierze wełnę?” – podawanie nazw i porównywanie wełnianych produktów, określanie i opisywanie wełny po dotyku

- „Owieczka” – praca plastyczna – wyklejanie konturu wełną, watą, kawałkami papieru toaletowego

- „Zaganianie owiec do stada” – manipulacyjna zabawa z kulkami waty. Dziecko buduje ogrodzenie
z klocków. Za ogrodzenie wkłada kulki z waty. Część kulek jest poza ogrodzeniem. Dziecko wkłada
„zaginione” owieczki do zagrody za pomocą pęsety (ewentualnie przy braku pęsety – rączką)

- „Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno -matematyczne zabawy z kostką i klamerkami do bielizny. Dziecko wyjmuje z zagród wszystkie kulki z waty, czyli wygania owieczki z zagród, rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło. Dziecko umieszcza w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizny

- Zabawa ruchowa „Gdzie jest owca?” – podążanie za dźwiękiem, na zasadzie chowanego. Mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się). Zabawę można wielokrotnie powtórzyć
o owcy - https://youtu.be/bikb9OSBpqk
piosenka o zwierzętach wiejskich po angielsku - https://www.youtube.com/watch?v=0rKeFBQexbY
W tym wyjątkowym czasie powszechnej kwarantanny Teatr Kultureska pragnie podzielić się z Państwem darmowym autorskim audiobookiem dla dzieci o tematyce ekologicznej pt. „Owca Ola Bohaterką Pola”.
Nasze słuchowisko to teatr wyobraźni - można przenieść się do teatru nie ruszając się z domu. :) Audiobook można odsłuchać poniżej:
Link do audiobooka: https://youtu.be/o7ITdA3PZOw

Przygotowanie do pisania – ćwiczenia ręki - https://www.youtube.com/watch?v=x4HegR8Au_0

03.04.2020r./piątek
Temat- Po co hodujemy krowy?

- Zajęcia dydaktyczne „Zgaduj - zgadula” – wnioskowanie o temacie zajęć na podstawie ukrytego obrazka / obrazek krowy włożony do koperty z wyciętymi okienkami.
- „Co daje krowa?” – smakowanie rożnych produktów z mleka, określanie smaku, koloru, zapachu ; produkty mleczne i bezmleczne – klasyfikacja.
- Przyrządzanie masła w słoiku. Dziecko otrzymuje mały słoik z zakrętką, do którego wlewa tłustą śmietanę. Po intensywnym potrząsaniu słoikiem przez kilka minut powstanie domowe masło
- „Czy mleko jest zdrowe?” – porównywanie kartonów po mleku, pogadanka na temat wartości odżywczych mleka, co oznaczają procenty na opakowaniach.
- Przypomnienie piosenki Stary Donald Farmę miał - https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
Bajka o farmie z przeliczaniem - https://www.youtube.com/watch?v=ZEY-iFDeck8

- Zabawa plastyczna “Tęcza z mleka” – tworzenie wzorów z zabarwionego mleka, zabarwianie mleka różnymi barwnikami. Dzieci mieszają substancje wykałaczkami i tworzą różne wzory - https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g
W najbliższą niedzielę przypada niedziela palmowa.

Przesyłamy link do zrobienia w domu palmy -
https://www.youtube.com/watch?v=aT00ddhYDtA, która ozdobi nasz dom, w związku ze zbliżającymi się świętami.


Źródło: Plac zabaw. Przewodnik metodyczny, Wyd. WSiP


06.04.2020r./poniedziałek

Temat: Wielkanoc za pasem.

- Zabawa „Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – poszukiwanie ukrytych przedmiotów kojarzących się z wiosną, zabawa fabularyzowana.
-„Wielkanoc kojarzy mi się z ...” - kończenie zdania.
-Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc – rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.

Święta za pasem, do pracy się bierzemy,
mazurki i baby smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe, bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta, baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie bazie i żonkile,
a na nich z papieru kurczątka przemiłe.
- „Taniec na jajkach” - zabawa taneczna. Dzieci dobierają się w pary z rodzeństwem lub rodzicem, następnie tańczą przy dowolnej muzyce na dużych jajkach wyciętych z szarego papieru, uważając, aby nie zejść na podłogę.
- „Muzyczne pisanki” - muzyczno- teatralna ilustracja poznanej piosenki Bajkowe pisanki.

Link do piosenki - https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas

Bajkowe pisanki muz. Magdalena Mielnicka-Sypko, sł. Urszula Piotrowska
Do zajączka przyszła kurka:
–Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
–Z koszem jajek na pisanki
Mama-kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
–A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę
i na każdym będzie bajka.

Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
Świątecznym życzeniem,
Wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
Wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.

Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha,
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
W gości wybrał się baranek,
A dla niego mała kurka
Kosz bajkowych ma pisanek.
Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe

-Zabawa plastyczna „Kartki dla rodziny” – praca z wykorzystaniem kółek. tworzenie kartek dla rodziny. Dzieci na kolorowych kartkach odrysowują małe talerzyki, nakrętki (kółka różnej wielkości). Wycinają je i nacinają w jednym miejscu (promień koła). Zginają skrzydełka kurek. Dorysowują nóżki, dzioby i oczy. Chętne dzieci w środku kartki piszą WESOŁYCH ŚWIĄT.
-inna propozycja KARTKA ŚWIĄTECZNA – ZAJĄC, KURCZAK, PISANKA (wyklejanie )
https://www.youtube.com/watch?v=zsE81TzsQg8

Zapraszamy do zabaw z Zajączkiem Błękitkiem. Tym razem zabawy wiosenne
https://www.youtube.com/watch?v=znVtCpGFCgY&t=57s
Zachęcamy do oglądnięcia krótkiego 4-minutowego filmu animowanego, który porusza serca dzieci i dorosłych. Można dowiedzieć się z niego, że z przyjacielem u boku Twoje trudności mogą się wydawać prostsze i łatwiejsze do pokonania.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=214&v=96kI8Mp1uOU&feature=emb_logo

Źródło: Przewodnik metodyczny „Plac zabaw” , Wydawnictwo WSiP

07.04.2020r./wtorek

Temat: Wielkanocne jajka.

-„Wielkanocne jajka” – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych - kraszanek, pisanek, wydmuszek.
-Zapoznanie z symboliką jaja. W chrześcijaństwie jajko łączone jest ze zmartwychwstaniem – zwycięstwem życia nad śmiercią. Skorupka symbolizowała to co stare, żółtko zaś to, co nowe. Do wielkanocnego koszyczka jajko trafia także jako znak zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią i odrodzenie się wiernych w jego osobie. W czasie wielkanocnego śniadania jajko pełni rolę podobną do wigilijnego opłatka i jest przekaźnikiem naszych wzajemnych życzeń.
-„Jak barwimy jajka?” – dobieranie koloru kraszanki do zdjęcia produktu, za pomocą którego barwi się jajko na dany kolor.
- żółty–suche łupinki cebuli
– czerwony–kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli
– różowy–sok z buraka
– pomarańczowy–marchew, dynia
– brązowy–łupiny orzecha
– niebieski–owoce tarniny
– fioletowy–płatki ciemnej malwy
– zielony–trawa, pokrzywa
– czarny–wygotowane olchowe szyszki
-Gotowanie jajek w skórce buraków lub w łupinkach cebuli.
-„Pisanka z układanki” – praca plastyczna.
-„Powiedzenia i przysłowia” – wyjaśnienie dzieciom powiedzeń i przysłów związanych z jajkami.
– Jajko mądrzejsze od kury.
– Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.
– Od jajka do jabłka.
– Jajko Kolumba.
– Kura znosząca złote jajka.
- „Jajka z pianki do golenia” - praca plastyczna. Dzieci wykonują jajka z pianki do golenia wyciśniętej na karton i zabarwionej barwnikiem. Maczają w niej sylwety jaj i tworzą na nich wzorki wykałaczką lub patyczkiem do uszu. Na koniec pozostawiają pracę do wyschnięcia.
-Kreatywne pomysły na pisanki i nie tylko - https://www.youtube.com/watch?v=jFSPsw2f2hs ,
https://www.youtube.com/watch?v=DxcQ1KLoE8I
PISANKI – GNIOTKI Z BALONÓW – zabawa plastyczna/sensoryczna
https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/03/wielkanocne-pisanki-z-balonow-zabawa-dla-dzieci/
PISANKI Z KOLOROWEJ MASY SOLNEJ
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/02/pisanki-z-masy-solnej/
-Muzylkowe inspiracje – wiosenny walczyk oraz kurczak z balonu - https://www.youtube.com/watch?v=xo7QDnHyGFI


08.04.2020r./środa

Temat: Co kryje się w święcące?

- Tradycja obchodzenia Wielkiej Soboty :
Znaczenie potraw w koszyczku:
–chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt
–jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi rodzinne
–wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie
–sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem
–ser – ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych
–chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną
–ciasto (babka) – symbolizuje umiejętności i doskonałość

-„Nasze koszyczki” - zabawa ruchowa, tworzenie zbiorów złożonych z różnych elementów.

-Blok zajęć o emocjach - zadowolenie i niezadowolenie.
Co to znaczy czuć zadowolenie? W jakich sytuacjach można być zadowolonym? Co to znaczy być niezadowolonym? W jakich sytuacjach można się tak czuć? Jakie są te uczucia – przyjemne czy nieprzyjemne? Które z tych uczuć towarzyszy wam podczas oczekiwania na Wielkanoc? Dlaczego się tak czujecie?

-Zabawy manipulacyjne – przekładanie drobnych przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego w wybranej sekwencji. Doskonalenie motoryki małej.

-Koszyczek wielkanocny – wspólne przygotowanie domowego koszyczka.

Piosenka „Znaki Wielkanocy” - https://www.youtube.com/watch?v=OYdumnjTO4A
Muzylkowe inspiracje - https://www.youtube.com/watch?v=O6CnZVvuJS8

Propozycje prac z koralików do prasowania - https://dzieciakiwdomu.pl/2020/04/wielkanocne-ozdoby-koraliki-do-prasowania-wzory.html
Szablony wielkanocne do druku - https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-szablony-do-druku.html

Źródło: Plac zabaw, Wydawnictwo WSiP

09.04.2020r./czwartek

Temat: Świąteczny stół
-„Stół wielkanocny” – opisywanie zdjęć stołów nakrytych na różne okoliczności, poszerzanie słownika, nazywanie potraw widocznych na wielkanocnym stole. / tutaj można zobaczyć propozycje - https://www.urzadzamy.pl/salon/dekoracje-swiateczne/dekoracja-stolu-na-wielkanoc-inspiracje,163_6530.html
-Praca z wierszem Ewy Skarżyńskiej Wielkanocny stół.

Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych,
lukrowana baba rozpycha się na nim,
a przy babie – mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka w samym środku lata.
Siada mama przy stole, A przy mamie tata. I my.
Wiosna na nas zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę, Niech słońcem zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe!

-„Wielkanocne kwiaty” – rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów. Co oprócz potraw może się znaleźć na świątecznym stole? Jakie kwiaty kojarzą się dzieciom z Wielkanocą? Można pokazać dzieciom zdjęcia hiacyntów, gwiazdy betlejemskiej (poinsecji), krokusa, tulipanów, chryzantem, maków, narcyzów, forsycji. Dzieci wybierają spośród nich kwiaty kojarzące się z Wielkanocą i mówią, z czym im się kojarzą pozostałe kwiaty.
-Wykonanie stroików na stół wielkanocny – praca plastyczna. Dzieci wykonują stroiki na stół wielkanocny. Ponacinaną zieloną krepinę przyklejają na rolki od papieru toaletowego. Do środka wstawiają tulipany i narcyzy wykonane z krepiny i drucików
-„Pamiątki z wielkanocnego śniadania” – praca plastyczna z masy solnej. Wykonanie wielkanocnych prezentów dla rodziny. Do przeprowadzenia zadania jest potrzebna masa solna. Dzieci formują ją w kształt płaskiego owalu. Odciskają w medalionie swoją dłoń. Rodzic wycina w każdym medalionie dziurę poniżej odcisków palców. Po wypaleniu medalionów do środka dziury dzieci wklejają własne zdjęcie. Dorysowują do odcisku kciuka oko i grzebień kury. Pod zdjęciem dorysowują kurze nogi

Kreatywne pomysły dla dzieci na zajączka wielkanocnego https://www.youtube.com/watch?v=RodXic0G-SE
Piosenka - https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08

10.04.200r./piątek

Temat: Wielkanocne zwyczaje.

-„W poszukiwaniu jajek” –Na sylwetach jajek są zapisane litery składające się na słowo WIELKANOC. Jajka są różnej wielkości. Dzieci mają za zadanie poukładać jajka od najmniejszego do największego na dywanie i przeczytać utworzony wyraz
-Pogadanka na temat obchodzenia Świąt Wielkanocnych. Czy znacie jakieś tradycje związane z Wielkanocą? Jakie dni wchodzą w skład Świąt Wielkanocnych? Jak się nazywają? Jak obchodzą je dzieci?
-Słuchanie utworu Renaty Piątkowskiej Śmigus dyngus – rozmowa na temat zwyczaju oblewania się wodą i jego pochodzenia.
Śmigus dyngus Renata Piątkowska
Nie ma nic piękniejszego niż w lany poniedziałek o świcie stanąć z dwiema sikawkami nad śpiącymi rodzicami i jeden strumień skierować na mamę, a drugi na tatę. No i nic się nie przejmować, że piszczą i krzyczą, tylko lać, dopóki w sikawkach jest choć kropla wody. Potem trzeba szybko uciekać.
Najlepiej prosto do łazienki, żeby znowu napełnić te piękne plastikowe pojemniczki. A jeśli ktoś ma jeszcze na dodatek siostrę, to musi czym prędzej pędzić do jej pokoju, by ją dopaść, zanim się obudzi. Ja właśnie tak zrobiłem. Zdążyłem w ostatniej chwili, bo już zaczęła się przeciągać i przecierać oczy. Ścisnąłem sikawkę i skierowałem strumień wody prosto na jej czoło. Lałem bez litości, a Agata wrzeszczała tak, że tapeta zaczęła odklejać się od ściany. Cóż za piękny zwyczaj ten śmigus-dyngus – pomyślałem. Niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy, więc po chwili sikawka była pusta
i musiałem wycofać się do łazienki. Gdy ucichły piski i narzekania, postanowiłem opuścić moja kryjówkę. I wtedy przekonałem się, jak podstępną i mściwą mam siostrę. Ledwo otworzyłem drzwi, oblał mnie lodowaty strumień. Mokra piżama oblepiła mi plecy, woda spływała z włosów, a na czubku nosa dyndała wielka kropla. Usłyszałem chichot Agaty i głos mamy:
– Koniec tego dobrego! Przestańcie się oblewać! Nie dość, że mamy całe łóżko mokre, to teraz Agata zalała podłogę.
– Przecież dzisiaj jest śmigus-dyngus – zaprotestowałem.
– No właśnie – przyznał tata – jest śmigus-dyngus i nie myśl, że to poranne oblewanie wszystkich ujdzie ci na sucho – rzucił złowieszczo w moją stronę i pobiegł do kuchni, gdzie rozległ się brzęk naczyń i szum wody.
Od razu zrozumiałem, co się święci, i gdy po chwili chlusnął z rondelka w moją stronę, zrobiłem piękny unik. Tata trafił w Agatę, a ta rozdarła się znowu wniebogłosy. Trzy garnki wody i dwie zalane podłogi później mama rozzłościła się na dobre.
– Koniec lania, ani kropli więcej! Wszystko pływa, dywan jest cały przemoczony, ściany ochlapane, a Agatka nie ma się już w co przebrać. Poza tym zaraz przyjdą babcia z dziadkiem, są zaproszeni na obiad, i żeby nikomu nie przyszło do głowy ich oblać. – Mama nie wiadomo dlaczego spojrzała akurat na mnie.
To okropne nie móc polać własnej babci w śmigus-dyngus – pomyślałem i żeby poprawić sobie humor, spryskałem wodą naszego chomika. Niech zwierzak wie, jakie mamy fajne zwyczaje. Potem mama nakryła do stołu, tata pochował rondle, a Agata włożyła nową sukienkę i czekaliśmy na gości. Kiedy zadzwonił dzwonek, ja pierwszy pobiegłem do przedpokoju. Otworzyłem drzwi i co zobaczyłem? Dwie różowe, wycelowane we mnie sikawki. Wiem, że trudno w to uwierzyć, ale babcia jak prawdziwy rewolwerowiec stanęła w lekkim rozkroku, przymrużyła jedno oko, wycelowała i oblała mnie z góry na dół. W tym czasie dziadek ruszył w pogoń za Agatą, która uciekała z piskiem. Natychmiast pożałowałem, że nie mam pod ręką pistoletu na wodę albo takiego specjalnego otworka na głowie jak wieloryb, z którego na zawołanie tryskałaby woda. Przydałby mi się teraz o wiele bardziej niż na przykład taki pępek, z którego nie ma żadnego pożytku.
Uciekając przed babcią, obiecałem sobie, że za rok nie dam się tak zaskoczyć i w każdej kieszeni będę miał po trzy sikawki.
– Znowu wszystko mokre – jęknęła mama. – Jak tak dalej pójdzie, to będziemy musieli założyć płetwy. A Agatka powinna dzisiaj od rana chodzić w pelerynie.
– Och, nie narzekaj już. Tylko trochę się pokropiliśmy, tak dla zabawy. Dawniej to były śmigusy – westchnął dziadek.
– Jakie? Opowiedz, dziadku, jakie? – poprosiła Agata.
– Kiedyś w lany poniedziałek szły w ruch wiadra, konewki i dzbany. Ludzie usuwali kosztowniejsze meble i dywany, zakładali też gorsze ubrania, żeby oszczędzić sobie zniszczeń. Bywało, że jak udało się zaskoczyć jakąś panienkę w pościeli, to polewali ją tak długo, aż pływała w łóżku między poduszkami.
Na samą myśl o tym, że mógłbym wylać na śpiącą Agatę wiadro wody, uśmiechnąłem się od ucha do ucha.
– W miastach panowie spryskiwali miłe sercu panny tylko odrobiną wody różanej po ręce, ale na wsiach odbywały się prawdziwe bitwy wodne – ciągnął dziadek. – Chłopcy wyciągali dziewczyny z łóżek i jeszcze rozespane, w samych nocnych koszulach wrzucali do stawów i jezior. A one lądowały z pluskiem, wzbijając pod niebo wielkie fontanny.
– Dziadku, to znaczy, ze ty wrzuciłeś kiedyś babcię do jeziora? – spytała Agata z niedowierzaniem.
– Do jeziora nie, ale wody jej nie żałowałem. Bo tak naprawdę, choć dziewczyny złościły się i uciekały, dobrze wiedziały, że oblewamy tylko te najładniejsze i najbardziej lubiane panny. W gruncie rzeczy były więc zadowolone, że ociekają wodą, bo to znaczyło, że mają powodzenie. Za to te, na które nie spadła tego dnia ani kropla wody, były złe jak osy.
No to mama i Agata powinny być mi wdzięczne, że je oblałem. A w przyszłym roku, żeby im nie było smutno, postaram się, aby – jak to powiedział pięknie dziadek – pływały w łóżku między poduszkami. Chciałem wiedzieć jeszcze tylko jedną rzecz, dlaczego ten wspaniały zwyczaj ma taką
dziwną nazwę – śmigus-dyngus? Dziadek wiedział nawet to.
– Och, bo tak po prawdzie, to były dwa różne zwyczaje. Śmigus polegał na polewaniu wodą dziewczyn, a dawniej także na smaganiu ich po nogach wierzbowymi witkami. I stąd właśnie wzięła się ta dziwna, jak mówisz, nazwa. Od śmigania, czyli smagania panien zielonymi gałązkami. Niektórzy
mówili, że to zielony albo suchy śmigus. Oczywiście ten mokry, czyli bieganie z wiadrami wody lub wrzucanie dziewczyn do stawów, był dużo przyjemniejszy… – Dziadek uśmiechnął się na samo wspomnienie.
– Dyngus zaś polegał na składaniu wizyt sąsiadom i znajomym. Tak jak w czasie Bożego Narodzenia chodzi się po kolędzie, tak na Wielkanoc chodziło się po dyngusie. Różni przebierańcy wędrowali od domu do domu, składając życzenia i prosząc o datek, a gospodarze wykładali na stół placki i kiełbasy, bo wierzyli, że tacy goście mogą przynieść szczęście. Dlatego przebierańcy dostawali zwykle poczęstunek, a na drogę jajka lub nieco pieniędzy. Z czasem te zwyczaje pomieszały się ze sobą i w końcu pozostało z nich tylko oblewanie się wodą i nazwa śmigus-dyngus.
Wielka szkoda – pomyślałem – bo gdyby było tak jak dawniej, to nie dość, że wrzuciłbym Agatę do jeziora, mógłbym ją jeszcze okładać jakimiś gałęziami po nogach. Potem odwiedziłbym babcię przebrany na przykład za pirata i powiedziałbym „Wesołych Świąt”, a ona natychmiast dałabym mi za to cukierki, lizaki, chipsy i pieniążki.
– Dawniej przestrzegano tez zwyczaju, że w Poniedziałek Wielkanocny chłopcy oblewali panny, ale za to wtorek to oni byli oblewani przez dziewczyny. I to często z bardzo dobrym skutkiem – dodała babcia.
Po tych słowach Agata spojrzała na mnie tak, że od razu wiedziałem, że coś knuje.
– Szczerze mówiąc bywało i tak, że jak się wszyscy dobrze rozbrykali, to nie mogli tego oblewania skończyć jeszcze przez wiele dni – powiedział dziadek z uśmiechem.
A ja poczułem, że jestem bardzo rozbrykany, i ruszyłem biegiem do łazienki napełnić moje sikawki

-„Wielkanoc inaczej” – pogadanka na temat obchodzenia Świąt w różnych miejscach świata.
USA – wyścigi jajek;
Francja – robienie gigantycznego omleta;
Indie – tworzenie latarni, kwiatków z bibuły dla przyjaciół;
Bermudy – robienie latawców.
-Zabawa plastyczna „Pomponowe jajko” – odciskanie wzorów na jajku za pomocą klamerki i pomponów maczanych w farbie.
-Zachęcamy dzieciaki do pomocy w przygotowaniach świątecznych. Może pomoże w tym piosenka - https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w
Domisie - Wielkanocna przygoda -https://www.youtube.com/watch?v=QIk1KXdYsmU
Jak narysować zajączka? Kredka i Ołówek - rysuj z nami!- https://www.youtube.com/watch?v=x8MtFu909cs
Jak narysować kurczaczka? - https://www.youtube.com/watch?v=zvgBz6smtS8

14.04.2020r./wtorek

Tematyka tygodniowa: Uczymy się o jedzeniu w ekologicznym znaczeniu.
Temat: Na polu.
- Zestaw ćwiczeń porannych wymyślonych przez dzieci,
- Skojarzenia ze słowem „wieś”.
- „Słoma i siano” – czytanie globalne. Pytanie- czym różni się słoma od siana (siano –
wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano – bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta).
-„Mieć w głowie siano” – rozmowa na temat rozumienia przysłów.
- „Do czego służy strach na wróble?” – rozmowa kierowana.
-„Myszy ” – praca plastyczna ( technika do wyboru)
-„Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo- naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi.
– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr). Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).
- Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do przedszkola.
- Zabawa muzyczna do piosenki ludowej Zasiali górale. Piosenka dostępna w stronie www.ucze.pl. (Trojak) Zasiali górale sł. i muz. tradycyjne
Zasiali górale owies, owies, (wolny ruch ręki – rozrzucanie ziaren raz wprawo, raz w lewo)
Od końca do końca, tak jest, tak jest!
Zasiali górale żyto, żyto, (wolny ruch ręki – rozrzucanie ziaren raz wprawo, raz w lewo)
Od końca do końca wszystko, wszystko!
A mom ci ja mendelicek, (rytmiczne uderzanie w kolana)
W domu dwa, w domu dwa! (rytmiczne klaskanie)
U sąsiada śwarnych dziewuch (rytmiczne uderzanie w kolana)
Gromada, gromada. (rytmiczne klaskanie) itd.
A mom ci ja trzy mendele,
W domu dwa, w domu dwa!
Żadna mi się nie podoba, Tylko ta, tylko ta!
Zasiali górale owies, owies,
Od końca do końca, tak jest, tak jest!
Pożęli górale żytko, żytko,
Od końca do końca wszystko, wszystko.
A na polu góraleczek Gromada, gromada,
Czemużeś się wydawała, Kiejś młoda, kiejś młoda?
Czemużeś się wydawała, Kiejś mała, kiejś mała?
Będzie z ciebie gospodyni Niedbała, niedbała!

Taniec trojak w wykonaniu dzieci - https://www.youtube.com/watch?v=qc_9Xe6ZJJY


Źródło – Przewodnik metodyczny Plac zabaw WSiP

15.04.2020r./środa

"Polne rośliny".

-Zestaw ćwiczeń porannych wymyślonych przez rodziców

-„Rośliny zbożowe” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych, włóknistych – klasyfikacja, opisywanie, logiczne myślenie, czytanie globalne.
zdjęcia lub naturalne okazy roślin zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa), oleistych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len, konopie). R. prosi dziecko , by podzieliło rośliny na grupy. Dziecko próbuje scharakteryzować rośliny należące do jednej grupy. R. pyta, czym różnią się od siebie rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub wiechę). Dziecko zastanawia się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi). R. opowiada dziecku o pochodzeniu nazwy roślin oleistych i włóknistych (produkcja oleju oraz wytwarzanie nici i włókien). Na koniec R. wprowadza wyrazy globalne do czytania: oleiste, włókniste, okopowe, zbożowe

-„Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania.
Kiedy najczęściej jecie popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana

-Praca plastyczna „Kukurydza” z wykorzystaniem ziaren tej rośliny (dzieci rysują żółtym flamastrem kolbę kukurydzy, zielonym łodygę i liście; maczają paluszek w żółtej farbie, robią odciski, tworząc miejsca na ziarna kukurydzy; wypełniają żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy)

-Zabawa manipulacyjna – oddzielenie ziaren kukurydzy od ziaren fasoli (lub innych).

-Zabawa plastyczna „Kukurydziane mozaiki” – zabawa plastyczna, doskonalenie chwytu pęsetkowego (zabarwione ziarna kukurydzy dzieci przyklejają na kartce tworząc własny obraz - mozaikę)

Źródło: Plac zabaw, Przewodnik metodyczny WSiP

16.04.2020r./czwartek

Temat: Jak powstaje chleb.

-Degustacja pieczywa – określanie smaku, zapachu, koloru, kształtu różnego rodzaju pieczywa, porównywanie.
https://miastodzieci.pl/bajki/historia-kromki-chleba-i-maslanej-buleczki/
- „Skąd się bierze chleb?” – pogadanka na temat różnego rodzaju mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie.
Z wizytą w piekarni - https://youtu.be/kPhS_7ZgvoA
-„Zawody” – odgadywanie zagadek związanych z chlebem i jego produkcją.
-„Od ziarenka do bochenka” –ćwiczenie graficzne, doskonalenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej, dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, budowanie wypowiedzi; na podstawie ilustracji
Od ziarenka do bochenka - lekcja dla przedszkolaków - https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI&feature=youtu.be
-Blok zajęć o emocjach – docenienie. „Wiosna na wsi” - słuchanie i wypowiadanie się na temat opowiadania pod tym samym tytułem.

Wiosna na wsi Dominika Niemiec.

Dziadek Stasia mieszka na wsi. Dziś jest sobota, Staś nie ma w szkole lekcji i postanowił z rodzicami odwiedzić dziadka. Wyjechali z miasta skoro świt. Staś obserwował przez okno samochodu uciekające bloki i domy. Już po chwili nie było widać kominów fabryk i wysokich wieżowców, które dumnie pięły się w miejskiej dżungli. Z nosem w szybie Staś podziwiał zmieniający się krajobraz. Najpierw przejeżdżali przez miasta i miasteczka, które były coraz mniejsze i w których nie było już wieżowców, a jedynie małe domki przycupnięte przy uliczkach niczym kury na grzędach. Między kolejnymi miasteczkami rozciągały się połacie lasów i pól, nad którymi krążyły ptaki. Wiosna dawała o sobie znać, gdyż wszystko zieleniło się wkoło jak szalone. Po kilku godzinach Staś z rodzicami dotarł na miejsce. Dziadek przywitał wszystkich z wielkim entuzjazmem. Wyściskał mamę, tatę i wnuczka. Staś wskoczył dziadkowi na barana. – Hura! Dziadku, jak tu pięknie, zupełnie inaczej niż mieście. – O tak, zupełnie inaczej – potwierdził dziadek. – Mam tu dużo pracy, muszę zasiać warzywa w całym ogrodzie. Może mi pomożesz, zuchu? – O, to my pójdziemy do domu i ugotujemy z tatą obiad. Będzie na was czekał, gdy wrócicie z ogrodu – zapowiedziała mama. Tata z mamą znikli za drzwiami dziadkowego domu, a Staś z dziadkiem ruszyli w kierunku ogrodu. Do obsiania były spory kawałek terenu przy szklarniach i po sześć długich grządek znajdujących się we wnętrzu każdej z trzech szklarni. Staś z dziadkiem zabrali się do roboty. Do grządek wpadały ziarenka, z których miały wyrosnąć dorodne pomidory, marchewki, ogórki, pietruszki, sałaty, dynie i kabaczki. Dziadek kierował pracą Stasia i pomagał przykrywać mu ziarenka ziemią. – Teraz trzeba to wszystko dobrze podlać – zarządził. Staś już trzymał w ręku ogrodowego węża. – Widzę, że doskonale wiesz, co potrzebne jest roślinom do wzrostu – z uśmiechem powiedział dziadek. Wszystkie grządki zostały dokładnie podlane i dziadek ze Stasiem mogli udać się do domu. – Umyjcie szybko ręce, podaję obiad! – krzyknęła mama z kuchni, słysząc wchodzących do domu Stasia z dziadkiem. Wszyscy zjedli obiad ze smakiem. Nie wiadomo, komu bardziej smakowały przygotowane przez mamę pierogi: czy dziadkowi, który dawno już ich nie jadł, czy też Stasiowi, który porządnie zgłodniał podczas prac w ogrodzie i pałaszował już drugą dokładkę obiadu. – Cieszymy się z mamą, że obiad wam tak smakuje. Uważaj, Stasiu, bo zaraz zjesz widelec razem z pierogiem – śmiejąc się, powiedział tata. – Dobrze, że ma apetyt – powiedział dziadek, głaszcząc wnuczka po głowie. – Jestem wam bardzo wdzięczny za to, że mnie odwiedziliście. To był pyszny obiad. A bez twojej pomocy, Stasiu, obsiewanie ogrodu zabrałoby mi dużo więcej czasu. Przydałby mi się taki pomocnik na co dzień. Nie dość, że szybko pracuje, to jeszcze sam wie, co i kiedy trzeba zrobić. Staś poczuł się naprawdę doceniony. Teraz już nie tylko czuł, ale i wiedział, że dziadek dostrzegł jego wysiłek i zaangażowanie. A i mama z tatą siedzieli przy stole uśmiechnięci. – Nareszcie ktoś docenił, to że gotuję – powiedziała mama. – Oj, przecież zawsze to doceniamy – odrzekł tata, dając mamie buziaka w policzek. – No właśnie. Przecież zawsze wszystko znika z naszych talerzy, a skoro tak, to znaczy, że wszystko nam smakuje. – Jednym słowem, czuj się zawsze doceniona, córeczko! – skwitował dziadek.
Rodzic prosi, aby dziecko spróbowało opowiedzieć treść (pomaga mu w razie potrzeby). Po zakończeniu opowiadania pyta, jakie emocje towarzyszyły jego bohaterom (szczególnie zwraca uwagę na uczucie docenienia).
–Co to znaczy „czuć się docenionym”? Czy jest to przyjemne uczucie? Za co można kogoś docenić? Czy wy czuliście się kiedyś docenieni? W jakiej to było sytuacji? Jak można komuś okazać, że się go docenia? • „Czuję się doceniony” – rodzic prosi, aby dziecko narysowało sytuację, w której czuje się docenione.
-Zabawa manualna. Przygotowywanie ciasta na chleb. Wypiek chleba.
Propozycja przepisu na chleb - https://www.youtube.com/watch?v=RgrMdM-TcAs
Polecamy również artykuł o tym jak Lulitulisie pomagają dzieciom i jak rozmawiać z maluchami na trudne tematy, takie jak koronawirus.
https://www.edziecko.pl/edziecko/7,81881,25796066,jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-koronawirusie-nie-boj-się tego.html?bo=1&fbclid=IwAR3iA7NjtoG93ELyYQt25_vDFaIdw_FWyYvEP0WA6QGllK1qSMRWH8q5j5U

Źródło; Plac zabaw WSiP

17.04.2020r./piątek

Temat: Produkty ekologiczne.

- „Czym jest ekologiczne gospodarstwo” – pogadanka. R. tłumaczy dziecku, czym charakteryzuje się gospodarstwo ekologiczne (np. zakaz używania chemicznych środków ochrony roślin, nawozów sztucznych, pasz przemysłowych, stymulatorów wzrostu, karmienie zwierząt paszą wyprodukowaną w tym gospodarstwie, używanie nawozów wytworzonych przez hodowane zwierzęta, konieczność zachowania różnorodności gatunków roślin i zwierząt). R. pokazuje dziecku symbol żywności ekologicznej. Dziecko omawia symbol, przelicza gwiazdki.

Produkty ekologiczne - https://www.youtube.com/watch?v=4VhGmy1zR1w
- Ekologiczna żywność – omówienie symbolu, przeliczanie elementów.
- Projektowanie własnego symbolu ekologicznej żywności.
- „Ekologiczna żywność” – porównywanie zdjęć warzyw i owoców wywodzących się z gospodarstwa ekologicznego, tradycyjnego i tych modyfikowanych genetycznie; omówienie wartości ewentualnie szkodliwości GMO.
- Poszukiwanie produktów ekologicznych w gazetach, czytanie cen, porównywanie.
- Zabawa plastyczna „Słoneczniki” (dzieci wycinają płatki z żółtego papieru i naklejają je na białe plastikowe lub papierowe talerzyki, w środku przyklejają ziarna słonecznika; całość przyklejają do kartki, wycinają łodygę i liście i doklejają.

Propozycja pracy plastycznej - https://kreatywnadzungla.pl/2019/08/sloneczniki-pomysly-na-prace-plastyczne.html
- Zabawa ruchowa „Zbieranie ziaren” – przeliczanie (rodzic rozsypuje ziarna po czym zbiera razem z dzieckiem na zasadzie wyścigów)

Źródło: Plac zabaw WSiP

20.04.2020r.- poniedziałek

Tematyka tygodnia: Dbamy o naszą planetę.

Temat: Planeta Ziemia.
- „Czym jest natura?” – burza mózgów.
- „Natura czy człowiek?” – dzielenie przedmiotów na naturalne i wytworzone przez człowieka.
- „Quiz”- zabawa z użyciem lizaków, utrwalenie nowych informacji Dzieci za pomocą lizaków z napisami TAK / NIE głosują, czy element wymieniony przez R. należy do elementów naturalnych. R. może pokazywać przedmioty lub wymieniać nazwy (warto, by wspominał także o większych elementach, np. fabrykach, samochodach, samolotach wodospadach, drzewach itp.). Zabawę można częściowo przeprowadzić w języku angielskim. Dzieci powinny wtedy podnieść odpowiedni lizak i powiedzieć Yes lub No
- „Człowiek i jego działanie” – rozmowa z dziećmi na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska.
Film ekologiczny-https://www.youtube.com/watch?v=1PThAnyReK4
-„Taki świat” – rozmowa na temat świata dookoła i zanieczyszczenia środowiska.
- Praca plastyczna „Jak człowiek zmienił świat?” z użyciem dowolnych materiałów plastycznych. Dzieci otrzymują kartki oraz dowolne materiały plastyczne (farby, pastele, kredki, flamastry i inne). Kartki przedzielają pionową kreską na pół. Po lewej stronie rysują środowisko naturalne, a po prawej – zmienione przez człowieka. Po skończeniu dzieci opowiadają o swoich pracach.
- Piosenka Duszki, duszki.
Piosenka- https://www.youtube.com/watch?v=wUfDQQFMhII

1. Żyją w lesie małe duszki, które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki i do pracy zapał wielki.
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne wstają co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz zaczynają sprzątać las.

2. Piorą liście, myją szyszki, aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki, bo te duszki to czyścioszki.
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

3. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci, zaraz duszek za nim leci.
Zaraz siada mu na ręce, grzecznie prosi: - Nie śmieć więcej!
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...
- Zabawy dowolne dzieci. Zachęcanie do sięgania po gry planszowe. Kształtowanie odporności emocjonalnej na porażkę.

Trochę ciekawostek:
10 Niezwykłych zjawisk na ziemi - https://www.youtube.com/watch?v=iThc7pMNOCE
https://www.youtube.com/watch?v=9mHPg8l1TV4
Źródło: Plac zabaw, WSiP


21.04.2020r./wtorek

Temat: Dbamy o środowisko.

- Zabawy dowolne. Zachęcanie do zabaw plastycznych. Doskonalenie motoryki małej podczas cięcia nożyczkami.

- „Co to znaczy dbać o środowisko?” – zabawa w kończenie zdania: Dbać o środowisko to znaczy…
ZoZi - Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci) - ZoZi - Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci)

- „Smutny widok”– prezentacja zdjęć przedstawiających czyste, naturalne tereny oraz miejsca zniszczone, brudne.

- „Jak pomóc naszej planecie?”– giełda pomysłów, Dziecko podaje jak najwięcej pomysłów,
a potem rysuje swoje propozycje na dużym arkuszu papieru

- „Co by było gdyby…”– rozwijanie twórczego myślenia poprzez odpowiadanie na pytania dotyczące środowiska. Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę? Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia? Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca? Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa? Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki? Co by było, gdyby nie było zwierząt?

- „Zagrożone”- rozmowa na temat zwierząt zagrożonych wyginięciem.
Świetny materiał w formie prezentacji o zagrożonych gatunkach zwierząt na świecie- https://www.arcgis.com/apps/MapJournal/index.html?appid=5e0544e99f2a48bebb042e5b4c27bc14

- „Kamyczek” – tradycyjna zabawa
Leży sobie kamyk na środku podwórka,
a w kamieniu dziurka,
a w tej dziurce co?
Dziecko wydaje odgłos jakiegoś zwierzęcia. Inni próbują odgadnąć, co to za zwierzę
Planeta Ziemia widziana z kosmosu - https://www.youtube.com/watch?v=P5_GlAOCHyE
Widziana nocą - https://www.youtube.com/watch?v=vFDdN5k09zk
Propozycja zajęć rytmicznych dla dzieci w domu - https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o
Źródło: Plac zabaw WSiP

22.04.2020r./środa

Temat: Śmieci.
- „Co to?”– zagadka - doskonalenie zdolności grafomotorycznych. /znaczek recyklingu do rysowania po śladzie./
- „Recykling”– burza mózgów. Dzieci próbują odgadnąć, co znaczy słowo „recykling”. R. w razie potrzeby wyjaśnia, że jest to zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz ilości odpadów, przetwarzanie odpadów na coś, co można ponownie wykorzystać
- „Co z tym zrobić?” – szukanie nowych zastosowań dla śmieci.
- „Jak segregujemy śmieci?”– rozsypanki literowe, rozpoznawanie liter i próby czytania. Układanie nazw śmieci z liter.Wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego: „szkło” i „mieszane”.
- „Kolorowe kosze”– przypomnienie wiadomości na temat segregacji śmieci.
pytanie: Dlaczego kosze mają różne kolory
kosz zielony – podpis: szkło
kosz czerwony – podpis: papier, plastik
kosz czarny – podpis: mieszane
- „Jak długo?”- zwrócenie uwagi na problem długiego czasu rozkładania się niektórych śmieci.
- zwrócenie uwagi na problem długiego rozkładania się niektórych śmieci. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie: Co się dzieje ze śmieciami, które nie trafiają do odpowiednich pojemników?. Początkowo dzieci dzielą się swoimi pomysłami, potem R. może pokazać zdjęcia: wysypiska śmieci, smogu i dymu ze spalanych śmieci, śmieci rozrzuconych po łąkach, lasach, przy drodze.
Wyjaśnia, że wiele śmieci rozkłada się bardzo długo. Opowiada o butelkach znalezionych w ziemi albo na dnie morza, które mogą mieć setki lat. R. rozkłada na dywanie kartkę papieru, kawałek metalu oraz plastiku – pyta dziecka: Której z tych rzeczy nie zniszczą: deszcz, mróz, śnieg, woda, słońce?
Które mogłyby najdłużej leżeć na dworze? (najkrócej papier, następnie metal – rdza, najdłużej plastik). R. wysypuje różne przedmioty, np. pogięty rysunek, ogryzek jabłka, reklamówkę, puszkę, plastikową butelkę, słoik, papierek po cukierku, gazetę, skórkę od banana, chusteczkę higieniczną. Podnosi po dwa i prosi, by dziecko odpowiedziało na pytanie: Co dłużej?. Dzieci mają wybrać ten, który rozkłada się dłużej. R. zwraca uwagę dzieci, że część przedmiotów potrzebuje bardzo dużo czasu, aby zniknąć, a niektóre nie rozłożą się nigdy. -
Jak długo rozkładają się poszczególne grupy śmieci?
pogięty rysunek (papier) – 1–6miesięcy
ogryzek jabłka (bio) 1–5 miesięcy
reklamówka (plastik) – nawet 400 lat
puszka (metal) – 50 lat
plastikowa butelka (plastik) – 400–450 lat
słoik (szkło) – nigdy
papierek po cukierku (plastik) – 400 lat
gazeta (papier) – 6 tygodni
skórka od banana (bio) – rok
chusteczka higieniczna (papier) – 2–4 tygodnie
Blok zajęć o emocjach – oburzenie. „Odczytaj moje emocje” – zabawa słuchowa.
R. chowa się za parawanem i odczytuje zdania, modulując głos tak, by czuć w nim było oburzenie
– Jak można tak śmiecić!
– Tu jest okropnie brudno. Kto wyrzuca puszki do lasu?
– To okropne, gdy ktoś nie dba o środowisko.
– Czy ludzie nie wiedzą, że po swoich psach trzeba sprzątać?!
– Naprawdę nie mogę tego znieść, gdy śmieci zamiast do kosza trafiają na ziemię.
– Czy tak trudno jest posegregować śmieci?
- „Oburzenie” – dyskusja.
Co to znaczy czuć oburzenie, być oburzonym?
W jakich sytuacjach można tak się czuć?
Czy jest to przyjemne uczucie?
Jak okazujemy swoje oburzenie?
- „Oburzony ekoludek” – praca plastyczno-techniczna .
R. udostępnia dzieciom materiały do wykonania pracy (różne surowce wtórne: pudełka, plastikowe butelki, gazety, stare płyty i inne rzeczy. Dzieci wykonują postać ekoludka. Dorysowują mu elementy twarzy. Swoje ekoludki dzieci umieszczają na tekturowym kartoniku, wśród przyklejonych do niego zgniecionych kulek z gazet, czyli śmieci.
- „Coś z niczego” – konstruowanie zabawek z surowców wtórnych.
Rady na odpady - bajka edukacyjna - https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Rodzina Treflików - "Śmieci"- https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU
Czysto, ładnie i bez śmieci - rady Pana śmietnika dla wszystkich dzieci - https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=uWLFOUKkzGA&feature=emb_logo






Przedszkolowo.pl logo