Grupa II

25.03.20/ŚRODA - ZIELONA WIOSENKA

•Wiosenne słoneczko- masażyk
Rodzic siedzi za dzieckiem na podłodze. Rysuje palcem symbole po plecach dziecka np. chmura, kwiat, kropla, drzewo.

•Co grać może? Wydobywanie dźwięku z przedmiotów codziennego użytku. Rodzic zwraca uwagę na to, że wiosnę można nie tylko zobaczyć, ale też usłyszeć… słyszymy np. klekotanie bociana, kapiące z dachu krople z topniejących sopli, szeleszczący wietrzyk – to wszystko tworzy wiosenną muzykę. Dorosły zachęca dziecko by stworzyło muzykę, która obudzi rośliny i zachęci je do szybkiego rośnięcia. Zadaniem dziecka jest znalezienie czegoś, co gra (np. dwa drewniane klocki mogą stukać jak dzięcioł; kartki/gazeta – szeleszczą jak wiatr; stukot kredek może naśladować spadające krople).

•Kolory wiosny
Rodzic z dzieckiem podają sobie piłkę wymieniając głośno nazwę koloru. Osoba, która otrzymała piłkę, musi podać nazwę przedmiotu/elementu w wymienionym kolorze – najlepiej, aby był on charakterystyczny dla wiosny. Na hasło: zielony! Dzieci nie chwytają piłki, a w razie nieudanej próby muszą oddać fant. Wykupują fanty poprzez wykonanie zadań ruchowych zadawany uczestników zabawy.

•Wiosnę czuć w powietrzu – ćwiczenia oddechowe
Dziecko kładzie się na dywanie. Nabiera powietrze nosem, aż poczuje, że jego brzuszek rośnie. Później spokojnie wypuszcza powietrze buzią, aż brzuch bardzo powoli opadnie.

•Wiosenny bukiet
Dziecko siedzi na podłodze. Rodzic rozsypuje na dywanie kwiaty w czterech kolorach, wycięte z kolorowego papieru (żółty, czerwony, różowy, niebieski). Na sygnał rodzica dziecko wstaje i powoli spaceruje. Rodzic prosi, by odnalazło np. dwa niebieskie kwiaty i położyło przed sobą. Zabawę należy powtórzyć, zmieniając w poleceniach liczbę i kolor kwiatów. Na koniec dziecko przelicza zebrane przez siebie kwiaty w kolorach wskazanych przez rodzica. W ten sposób sprawdzają poprawność wykonania zadania.

•Wiosenne spacery
Dziecko spaceruje po pomieszczeniu w tempie wyklaskiwanym przez rodzica. Kiedy dorosły przestaje wyklaskiwać, wypowiada dowolne hasło (np. kwiat, trawa, motyl, wiatr), a dziecko stara się przybrać pozę, która zilustruje hasło. Dziecko przez chwilę zatrzymuje się w tej pozycji.

Na podstawie scenariusza Zielona Wiosenka Wiosna w przedszkolu – zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami. Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Gawlik


26.03.2020r/CZWARTEK – PRZEDSZKOLNE EKOLUDKI

•Zabawa rytmiczna – To przedszkolne Ekoludki
- Wariant I: dziecko wypowiada słowa: To przedszkolne Ekoludki zgodnie z rytmem piosenki – jednocześnie wystukuje rytm z klocków.
- Wariant II: Na dywanie leżą rozłożone klocki. Dzieci poruszają się po pomieszczeniu do dowolnego rytmu wyklaskiwanego przez rodzica. Kiedy usłyszy ustalony wcześniej rytm siadają na dywanie, podnoszą klocki i zaczynają grać razem z rodzicem, rytmizując jednocześnie słowa jak w wariancie I.

•Butelkowe kręgle – ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej

•Rodzic ustawia puste półlitrowe plastikowe butelki na planie trójkąta. Wyznacza za pomocą sznurka linię na dywanie w odległości zależnej od możliwości dzieci. Dziecko ustawia się za linią. Toczy małą piłkę, starając się strącić przy tym jak najwięcej butelek.

•Ekologia według dziadka – wysłuchanie treści opowiadania „Ekologia według dziadka” Magdaleny Ledwoń. Służyć ono będzie jako inspiracja do przeprowadzania rozmowy na temat zagadnień recyklingu i ekologii.

Zabawa z wykorzystaniem rolki po ręczniku papierowym

DOTKNIJ ROLKĄ PODŁOGI – Dziecko staje w lekkim rozkroku. Chwyta rolkę za jej końce i wykonuje skłon w przód, próbując dotknąć rolką do podłogi (ćwiczenie powtarza 4 razy).

KOŁA MŁYŃSKIE – Dziecko stoi, trzymając rolkę za końce. Wyprostowane ręce wyciąga przed siebie. Zatacza koła, przyciągając i odsuwając ręce od tułowia (ćwiczenie powtarza 10 razy).

UTRZYMAJ ROLKĘ – Dziecko siedzi w siadzie prostym (nogi wyprostowane przed sobą), umieszcza rolkę między stopami, ręce opiera za plecami na podłodze. Na sygnał (np. klaśnięcie) unosi proste nogi do góry, starając się, żeby rolka nie wypadła spomiędzy stóp (ćwiczenie powtarza 4 razy).

PRZEKŁADANIEC – Dziecko siedzi nadal w siadzie prostym, trzyma rolkę w prawej dłoni. Unosi wyprostowaną prawą nogę i przekłada rolkę pod kolanem do lewej ręki. Następnie unosi wyprostowaną lewą nogę i przekłada rolkę pod kolanem do prawej ręki (ćwiczenie powtarza 4 razy).

TOCZYMY ROLKĘ – Dziecko siedzi na piętach. Dłonie opiera przed sobą na rolce. Na sygnał turla rolkę przed sobą, rozciągając się mocno do przodu, zwracając uwagę, aby pośladki nie odrywały się od pięt (czynność powtarza 4 razy).

PATRZYMY PRZEZ LUNETĘ – Dziecko kładzie się na brzuchu. W rękach trzyma rolkę. Na sygnał odrywa ręce od podłogi i lekko unosząc tułów, patrzy przez rolkę jak przez lunetę (ćwiczenie powtarza 4 razy).

TURLANIE ROLKI STOPĄ – Dziecko stoi prosto. Kładzie prawą stopę na rolce i próbuje przesuwać ją w przód i w tył po podłodze. To samo ćwiczenie wykonuje po zmianie nogi (ćwiczenie powtarza 5 razy każdą stopą).

ZATOCZ KOŁO – Dziecko maszerują po pokoju. Przekłada rolkę z prawej ręki do lewej, zataczając dookoła siebie koła ( czyli raz z przodu, raz z tyłu).

PRZESKOKI PRZEZ ROLKI – Dziecko stoi, kładzie rolkę na podłodze przed sobą. Na sygnał (klaśnięcie) przeskakuje nad rolką z nogi na nogę.

„Marakas”
Potrzebne materiały:
- małe pudełko zamykane po serku, lub np. kremie nivea lub jeżeli nie ma pudełka to rolkę po papierze
- papier kolorowy lub kolorowe gazety
- nożyczki
- klej
- kasza lub ryż lub cokolwiek drobnego

- Należy wsypać trochę kaszy do pudełka (nie za dużo).
- Zamykamy pudełko (można skleić brzegi z pokrywką, aby nie wysypała się zawartość).
- dziecko tnie nożyczkami na drobne kawałki papier kolorowy, lub gazetę (ale nie za bardzo drobne)
- smaruje pudełko klejem i ozdabia go naklejając pocięty papier tworząc jakby mozaikę (papier może zachodzić jeden na drugi)
- i marakas gotowy
Można go wykorzystać do rytmicznego grania. Jeżeli zrobi się kilka i każdy wypełni czymś innym wówczas będą wydawać inny dźwięk i powstanie np. rodzinna orkiestra.

źródło:MATEMATYKA NA START! A. Kornacka


27.03.2020r/PIĄTEK – PORÓWNUJĘ ILOŚĆ

•Dziecko patrzy na ilustrację oceniają czego jest mniej, a czego więcej – trzech pierwszych porównać dokonują w oparciu o wiersz „Mniej czy więcej?”.
•Rodzic daje dziecku po sześć drobnych elementów (na przykład dziecko dostaje sześć dużych guzików, klocków itd. Liczą głośno swoje przedmioty. Dorosły pyta, kto dostał najwięcej.
•Na stoliku leżą trzy jabłka, pięć mandarynek i dziesięć chrupek kukurydzianych. Pyta dziecko: Jak myślisz czego jest najwięcej? Czego jest najmniej?, Ile jest jabłek?, Ile jest mandarynek? Ile jest chrupek? Policzcie głośno, Jak myślisz, czy więcej jest owoców, czy chrupek? Uczestnicy zabawy mogą manipulować owocami. Dorosły pomaga im w razie potrzeby. Głośno liczą owoce i chrupki. Porównują ich liczbę, układając pod każdą chrupką jeden owoc.
•Prowadzący ustawia na środku pokoju dużą miskę. Każdy ma np. kulki z papieru. Dziecko próbuje kolejno trafić z niewielkiej odległości do miski. Rodzic pyta, czy więcej kulek wpadło do miski, czy znalazło się na podłodze.
Dorosły ustawia na stoliku na tacy trzy przezroczyste szklanki (plastikowe kubki). Nalewa do nich wodę. Do pierwszej szklanki – nie więcej niż ¼ objętości, do drugiej – ½ objętości, trzecią napełnia prawie całą. Pyta dziecko: Z której szklanki byście się napili, gdyby bardzo chciało wam się pić?, Jak myślicie, w której szklance jest najmniej wody? Jak myślicie, z której szklanki wypilibyście więcej łyków, a z której mniej? Czy więcej wody jest w tej szklance (skazuje prawie pełną szklankę), czy w obu pozostałych razem? Dorosły przelewa (albo prosi o to dziecko) zawartość szklanki, w której jest najmniej wody, do tej napełnionej do połowy. Dziecko wyciąga wnioski.

Załącznik 1.
Mniej czy więcej?
Kasia ma trzy jabłka,
A Pawełek dwa.
Które z nich więcej jabłuszek ma?
Kasia ma trzy latka,
Agatka pięć.
Która jest młodsza,
Powiedzieć masz chęć?
Kasia ma balony trzy,
Zuzia ma balony trzy.
Która z nich ma więcej,
czy odpowiesz mi.

Propozycja zabaw od p. Madzi od gimnastyki korekcyjnej „ Idziemy do zoo’’ https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
MALUJBAJKA Dwa Ptaki , maluj i słuchaj bajeczki, malowanie krok po kroku
https://youtu.be/yFSlcoN2w6E

Zabawy z dzieckiem:
1.„Zaczarowane pudełko” – wkładamy do pudełka na oczach dziecka różne przedmioty np. małą piłeczkę, kredkę, klocek, autko itp. Mówimy co trzeba znaleźć i dziecko wkłada rękę i nie patrząc ma za zadanie rozpoznać dotykiem dany przedmiot i go wyjąć.
2.„Domowe podchody” – trzeba pociąć kartkę A4 na małe kwadraty, na których będziemy rysować wskazówki. Zabawa polega na tym, że ukrywamy jakiś przedmiot, (może to być coś słodkiego) i jego zdaniem jest go odnaleźć idąc zgodnie ze wskazówkami zawartymi na ukrytych karteczkach.
Pierwszą kartkę dajemy dziecku i na niej jest narysowany przedmiot, w którym będzie ukryta kolejna karteczka z wskazówka np: narysowane jest jego łóżko – dziecko idzie do niego i tam szuka drugiej karteczki, na której można narysować jego but – dziecko idzie do niego. W bucie znajduje kolejną karteczkę i tam może być narysowany np. garnek itd.
Ilość karteczek dowolna i pomysły co na nich można narysować także. Na końcu dziecko dociera do schowanego przedmiotu (czekoladka, cukierek, guma, owoc…)

źródło:WIOSNA W PRZEDSZKOLU zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami- Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Gawlik.

30.03.2020r./PONIEDZIŁEK- DBAMY O HIGIENĘ

•„Chory kotek - wysłuchanie wiersza Wandy Grodzieńskiej przy ilustracjach na tablicy magnetycznej (załącznik 1 – tekst wiersza).

•Dlaczego kotek zachorował? Czy nie można wychodzić podczas deszczu? A co trzeba robić, aby nie zachorować? Co zalecił pan doktor kotkowi? – zwrócenie uwagi, że należy zażywać lekarstwa nawet te, które mają niedobry smak.

•Zabawa „Odkażanie” – wyjaśnienie, że czasem, kiedy ktoś miał kontakt z ciężko chorą osobą, trzeba go odkazić (czyli pozbyć się wszystkich wirusów i bakterii). W tym celu wchodzi się do specjalnej komory, w której zwalczane są wszystkie szkodliwe zarazki. Można zrobić dziecku tunel z krzeseł, pod którym będą przechodzić lub czasami ktoś ma taki tunel z materiału i IKEi, więc można go wykorzystać. Po przejściu tunelu dziecko jest już odkażone.

•„Jak należy dbać o higienę”- dziecko podaje propozycje, a rodzic go może nakierunkować (mycie rąk przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety, po powrocie ze spaceru, po zabawie z psem, codzienna kąpiel, obcinanie paznokci, mycie zębów).

•Zabawa dydaktyczna Co do czego pasuje? Rodzic przynosi przedmioty służące do utrzymania czystości. Dziecko nazywa je i określa, do czego służą. Dobiera przedmioty w pary zgodnie z przeznaczeniem, np. szczoteczka i pasta do zębów, grzebień i suszarka do włosów, mydelniczka i mydło, pilniczek i nożyczki do paznokci itd.

•„Co to jest” – rozwiązywanie zagadek dotyczących higieny - (załącznik 2).

•„Spacer w deszczu” - kolorowanie obrazka (załącznik 3 internet).

•Zabawa relaksacyjna w formie opowieści ruchowej – Dzień z życia kota.
Kot Mruczek śpi sobie smacznie… (dziecko leży na podłodze zwinięte w kłębek), promienie słońca delikatnie głaszczą Mruczka po różowym nosku… (marszczą nos). Kot niechętnie wstaje, przeciąga się… (wstają, przeciągają się, robią koci grzbiet), a następnie…
Opowieść kontynuuje dziecko. Dorosły może pomagać w wymyślaniu czynności, które wykonuje kot, np. skrada się bardzo cicho do myszki; wspina się na drzewo; skacze na płot; pije mleko; bawi się kłębkiem włóczki; drapie pazurkami o płot; łasi się itp.

•„Kotek mówi”. Najpierw tłumaczymy dziecku zasady gry. Dziecko ma naśladować ruchy rodzica. Jeśli rodzic poprzedzi ruchy słowami „Kotek mówi”, dziecku nie wolno się ruszyć. Np. „Kotek mówi: połóż rękę na głowie” – dziecko musi naśladować ten ruch. „Opuść rękę na dół” – ręka musi zostać na swoim miejscu.
•Warto być twórczym w tej grze; „pełzaj jak wąż”, bądź miękki jak miś”, „wzbij się do góry jak orzeł”, „udawaj, że jeździsz na łyżwach”, bądź sztywny jak robot”.
•W tej zabawie dziecko rozwija słownictwo, uczy się nie tylko zwracać baczną uwagę, ale także wytężać swą wyobraźnię,. Kiedy mówimy np., „Kotek mówi: udawaj, że chodzisz po gorącym piasku”, „bądź radosny”, „bądź smutny”, „zacznij się trząść z zimna, bo masz śnieg za koszulą”. Zamiast pokazywać czynności można naśladować tylko dźwięki!

Żródło:
WIOSNA W PRZEDSZKOLU zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami. Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Gawlik www.bliżejprzedszkola.pl
Karty z zabawami Setki wypełnionych zabawą gier, aby wychować szczęśliwe i mądre dziecko. Zabawy fundaMENTALNE2 Transfer Learnin www.transferlearning.pl Wydanie I


31.03.2020r./WTOREK - BAKTERIE I WIRUSY

•Katar – wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy przy ilustracjach (załącznik nr 1).
•Co przytrafiło się Katarzynie? Kto jeszcze dostał kataru? Dlaczego inni się nim zarazili? Co mogło ich uchronić przed tym? Zwrócenie uwagi na konieczność oczyszczania nosa chustką oraz zasłaniania przedramieniem ust i nosa podczas kichania; wyjaśnienie, dlaczego należy to robić; podkreślenie, że najlepiej jest używać chusteczek jednorazowych, uzasadnienie dlaczego.
•„Jak rozchodzą się kropelki kataru?” – można nalać wody do spryskiwacza i zademonstrować.
•Powtórne czytanie wiersza – włączenie dziecka w jego interpretację, czyli po każdym wersie dziecko mówi: a-psik..
•Zwrócenie uwagi, że każdy może zapobiegać infekcji poprzez zasłanianie ust przy kaszlu i kichaniu, ubieranie się odpowiednio do temperatury, aby nie przegrzać się i nie zmarznąć, nie dopuszczanie do przemoczenia nóg.
•„Bakterie i wirusy” – nadawanie różnych kształtów kolorowej plastelinie na kartonie i naklejenie oczek z kulek pieprzu lub ziela angielskiego. Ćwiczenie manualne.

Załącznik 1
Katar - wiersz Jana Brzechwy
Spotkał katar Katarzynę - A - psik!
Katarzyna pod pierzynę - A - psik!

Sprowadzono wnet doktora - A - psik!
„Pani jest na katar chora”. - A - psik!

Terpentyną grzbiet jej natarł - A - psik!
A po chwili sam miał katar - A - psik!

Poszedł doktor do rejenta - A - psik!
A to właśnie były święta - A - psik!

Stoi flaków pełna micha - A - psik!
A już rejent w michę kicha - A - psik!

Od rejenta poszło dalej - A - psik!
Bo się goście pokichali - A - psik!

Od tych gości ich znów goście - A - psik!
Że dudniło jak na moście - A - psik!

Przed godziną jedenastą - A - psik!
Już kichało całe miasto - A - psik!

Aż zabrakło terpentyny - A - psik!
Z winy jednej Katarzyny - A - psik!


SPOSOBY NA WYCISZENIE: Żródło:
Karty z zabawami Setki wypełnionych zabawą gier, aby wychować szczęśliwe i mądre dziecko. Zabawy fundaMENTALNE2 Transfer Learnin www.transferlearning.pl Wydanie I

•Usiądźcie w ciszy (możecie zamknąć oczy) i pomyślcie o przyjemnej rzeczy. Może lubicie leżeć w słońcu na świeżo skoszonej trawie, głaskać kota, jeść lody, pływać, układać się do snu, przytulać się… Pomóż dziecku puścić wodze wyobraźni, a w krótkim czasie jego wyobraźnia doskonale się rozwinie. Zdziwisz się jak bardzo!
•Usiądźcie w ciszy i wyobraźcie sobie, że wybieracie się w podróż kosmiczną. „Co widzisz? Co słyszysz? Zachęcaj dziecko do wyobrażania sobie szczegółów. W tym ćwiczeniu możesz wykorzystać wiele innych „scen” – wyjazd na piknik, zwiedzanie tropikalnej wyspy w pełnym słońcu. Natychmiast przerwijcie ćwiczenie, jeśli wyobraźnia dziecka podsuwa obrazy, których dziecko zaczyna się bać. Umiejętność wyobrażenia sobie szczegółów to podstawa wszelkich umiejętności twórczych, tak więc te dwa ćwiczenia dają dziecku znacznie więcej niż tylko samo wyciszenie.

WSKAZÓWKA – zapytaj dziecko, które ćwiczenie najbardziej mu się podoba. Zachęć, by opowiedziało o tym, co czuje w czasie wykonywania ćwiczeń wyciszających.


01.04.2020r./ŚRODA - ZDROWIE NASZYM SKARBEM

KOLOROWE TABLETKI
•Mały król ma gorączkę - zapoznanie dzieci z opowiadaniem Jenny Wong. Jak zakończyło się opowiadanie? (załącznik nr 1)
•Zabawa ruchowa „Dziecko chore – dziecko zdrowe” – dziecko maszerują po obwodzie koła przy dźwiękach wygrywanych np. na garnku jako „dziecko-zdrowe” idzie energicznie, wyprostowane, buzia uśmiechnięta. Kiedy usłyszą np. tupanie, zamienia się w dziecko chore idzie powoli, ze smutną miną, plecy przygarbione, i powtarza słowo „apsik!”.
•„Lekarstwa”- pokazanie przykładowych lekarstw w opakowaniach; zwrócenie uwagi, że lekarstwa mają w domu swoje miejsce i nie należy ich brać, bawić się i połykać bez wiedzy dorosłych; Rodzic zwraca uwagę, jak to jest niebezpieczne.
•Ćwiczenie pamięci „Porządkujemy tabletki” – można dać dziecku plastikowe nakrętki po kilka sztuk każdego koloru (np. niebieskie, zielone, żółte). Dziecko układa nakrętki „tabletki” przed sobą wg rytmu podanego słownie przez rodzica. Zaczynamy od najłatwiejszych np: zielony, żółty, niebieski - zielony, żółty, niebieski – dziecko kontynuuje zachowując podany rytm. Później utrudniamy np. dwa niebieskie, zielony, żółty - dwa niebieskie, zielony, żółty…itd.
•Rozwijanie słownictwa dzieci – jak się nazywa lekarz, który leczy dzieci (pediatra), który leczy oczy (okulista), robi operacje (chirurg).
•Przypomnienie numeru na pogotowie – 999 i numeru ratunkowego 112.
•„Tabletki” – dzieci mają za zadanie pokolorować pisakami tabletki ułożone w rzędach. Należy tyle tabletek pokolorować ile wskazuje cyfra i w takim kolorze w jakim jest cyfra. Załącznik nr 2

POPRAWMY ŚWIAT – wychowanie do wartości
Co należy zrobić
Jak najczęściej zastanawiajcie się wspólnie, jak można poprawić świat. Można co miesiąc próbować wcielić w życie nowy pomysł. Gdy czytacie książki i opowiadania, pamiętaj, by pytać: „Czy dzięki temu świat będzie lepszy, czy gorszy? Jak możemy sprawić, by świat był lepszy?
Pomysłów do rozważań może wam dostarczyć odpowiednia wspaniała bajka „Mały Książę” Antoine de Saint-Exupery’ego.
Obcowanie z literaturą piękną z pewnością kształtuje w nas poczucie wrażliwości na potrzeby innych ludzi.
Jak to pomaga dziecku w uczeniu się?
Pomaga określić, jakie zachowania wpływają na szczęście i sukces rodziny oraz społeczeństwa.

WSKAZÓWKA
Tematy do dyskusji: postępowanie według zasad, przyjaźń, zdrowie, zabawa, uprzejmość, miłość, dostępność produktów spożywczych dla wszystkich, walka z biedą.
I JESZCZE JEDNO – Jakie zawody przyczyniają się do poprawy życia w społeczeństwie? Jak możemy dbać o środowisko? Jak muzyka, literatura i sztuka wpływają na jakość życia?
SPOSOBY NA WYCISZENIE: Żródło:
Karty z zabawami Setki wypełnionych zabawą gier, aby wychować szczęśliwe i mądre dziecko. Zabawy fundaMENTALNE2 Transfer Learnin www.transferlearning.pl Wydanie I

02.04.2020r./CZWARTEK - MYJĘ RĘCE

•„Czyste ręce” – zabawa piosenką na melodię piosenki „Panie Janie” Czyste ręce, czyste ręce dzisiaj mam, dzisiaj mam, tobie mamo rączkę, tobie mamo rączkę swoją dam, swoją dam. Można zaprosić pozostałych członków rodziny i w miejsce słowa „mamo” – śpiewać tato, potem imię brata lub siostry.
•„Dwie rączki” – inscenizacja za pomocą jasnej i ciemnej rękawiczki – rodzic czyta tekst opowiadania ilustrując go dłońmi w rękawiczkach (załącznik nr 1).
•Dlaczego jedna ręka była biała, a druga czarna? Dlaczego czarna ręka się pobrudziła? Co jej poradziła biała ręka?
•„Jak zarazki lubią łapki?” – na stole rodzic stawia pojemnik z kaszą manną i wilgotną gąbkę. Dziecko dotyka wilgotną gąbkę, aby zmoczyć rękę i wkłada ją do pojemnika z kaszą manną. I zauważyłeś (aś)?
•Historyjka obrazkowa – jak należy myć ręce? (załącznik nr 2) – dziecko układa obrazki na stole wg kolejności.
•Nauka na pamięć rymowanki: O zdrowie dbam. Jak to robię, powiem wam. Wcieram mydło w obie ręce, między palce, młynek kręcę – tak, zarazki z nich spłukuję I dlatego mniej choruję.
•Demonstracja mycia rąk z jednoczesnym powtarzaniem rymowanki.
•Zabawa z piosenką „Mydło lubi zabawę” – dziecko swobodnie porusza się przy muzyce. Rodzic zatrzymuje muzykę i wypowiada polecenie: pokaż jak myjesz buzię, pokaż jak myjesz szyję, zęby; ręce; czeszesz się itp.
•„Dlaczego należy myć ręce?” – opowiedzenie dziecku o zarazkach - Zarazki to żywe stworzenia, które możemy zobaczyć za pomocą specjalnego urządzenia, mikroskopu. Przyjmują różne kształty i kolory. Zarówno jedne, jak i drugie podstępnie czyhają, aby zaszkodzić naszemu zdrowiu. Choć gołym okiem ich nie widać, są wszędzie: na klamce, pieniądzach, na dłoniach innych dzieci. Doprowadzenie do wniosku, że najlepszą bronią na walkę z zarazkami jest mydło i ciepła woda. Myj dokładnie ręce. Następnie opłucz i wytrzyj w czysty ręcznik, a zarazki uciekną, tam gdzie pieprz rośnie.
•„Higiena”- przypomnienie na czym polega dbanie o czystość.
•„Dekalog czystego przedszkolaka”- zapoznanie z zasadami, umieszczenie dekalogu w łazience (załącznik nr 3).
•„Akcesoria do higieny” – dziecko koloruje akcesoria w diagramie akcesoria zgodnie z podanym kodem. (czyli a pierwszym rzędzie wszystko na czerwono, w drugim na żółto itd. (załącznik nr 4).

BOHATER – wychowanie do wartości
Każdemu dziecku potrzebny jest bohater. Poszukajcie w Internecie ilustracji ulubionych postaci (z bajek, filmów, kreskówek).
Następnie przeczytaj lub opowiedz dziecku o takich postaciach jak np. znany kompozytor lub wynalazca, który ciężko pracował nad swoimi wynalazkami. Opowiedz też o dziecięcych bohaterach sportowych lub religijnych.
Im więcej pozytywnych postaci dziecko pozna, tym bardziej będzie się starało naśladować postępowanie osób stawianych mu za wzór.
Rozmawiajcie o tym dlaczego ludzie otrzymują medale lub nagrody, a także o tym, ile pracy trzeba włożyć, by dokonać wielkich czynów.
SPOSOBY NA WYCISZENIE: Żródło:
Karty z zabawami Setki wypełnionych zabawą gier, aby wychować szczęśliwe i mądre dziecko. Zabawy fundaMENTALNE2 Transfer Learnin www.transferlearning.pl Wydanie I



03.04.2020r./PIĄTEK

•O grubej Balbinie, o katarze i pierzynie - opowiadanie Marii Kownackiej fragment książki „Kukuryku na ręczniku” (załącznik nr 1)
•Co należy robić by się nie przeziębić?
•„Układ odpornościowy – co to takiego?” – wyjaśnienie pojęcia. Zwrócenie uwagi na słaby układ odpornościowy u dzieci i ich częste choroby.
•„Obrona fortecy” - rodzic i dziecko robią sobie kulki z papieru w dwóch kolorach, które imitują zarazki. Pokój należy podzielić np. za pomocą sznurka na dwie części. Następnie przez 1 minutę przerzucają wzajemnie kulki na „terytorium”, przeciwnika. Rodzic stara się odrzucać kulki dziecka, a dziecko kulki rodzica broniąc w ten sposób swoją fortecę przed zarazkami. Na koniec zabawy liczą kule, które zostały im wrzucone przez przeciwnika.
•Zabawa w skojarzenia – hasło: CHOROBA. Dziecko na zmianę z rodzicem podaje co mu się kojarzy z tym hasłem.
•Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem chusteczki higienicznej – dziecko trzyma chusteczkę za dwa rogi i mocno na nią dmucha – robi wdech nosem i wydech ustami. Ćwiczenie wykonuje kilka razy.
•Zabawa ruchowa „W poczekalni”- można wykorzystać całą rodzinę i włączyć sobie jakąś muzykę – ustawiamy krzesełka w kole; wszyscy maszerują dookoła krzesełek. Kiedy muzyka milknie każdy musi zająć sobie miejsce. Na początku jest tyle krzesełek ilu uczestników. Później powinno być o jedno krzesełko mniej niż uczestników. Kto zostanie do samego końca – wygrywa. Nagradzamy go brawami.
•„Balbina” – malowanie farbami akwarelowymi postaci z opowiadania.

OBOWIĄZKI
1.Opowiedz dziecku bajkę (np. „Trzy małe świnki”) i rozmawiajcie o tym, jak ciężko pracowała najstarsza świnka i o tym, że była odpowiedzialna. Opowiedz dziecku o odpowiedzialności zwierząt za ich potomstwo – zwierzęta karmią i chronią swoje rodziny.
2.Rozmawiajcie o tym, na czym polega odpowiedzialność dziecka (np.: sprzątanie zabawek, karmienie zwierzęcia domowego, pomaganie przy nakrywaniu do stołu lub zanoszenie po posiłku naczyń do kuchni) Pozwól dziecku zdecydować, jakie będą jego obowiązki.
Dzięki temu ćwiczeniu zachowanie dziecka pokrywa się z oczekiwaniami dorosłych i unikamy zachowań niepożądanych.
Codziennie ustalcie, co danego dnia dziecko pomoże zrobić.
I jeszcze jedno – można powiesić na ścianie kartkę przypominającą o obowiązkach dziecka.

Karty z zabawami Setki wypełnionych zabawą gier, aby wychować szczęśliwe i mądre dziecko. Zabawy fundaMENTALNE2 Transfer Learnin www.transferlearning.pl Wydanie I



06.04.2020r./PONIEDZIAŁEK - PRZEDŚWIĄTECZNE PORZĄDKI

ŚWIĘTA WIELKANOCNE

•„Omlet” – zabawa z gestem.Dziecko siada i słuchając rodzica naśladuje jego gesty (aneks 1 )
•„Robimy porządki” (aneks)– wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią. Dziecko słucha wiersza czytanego przez dorosłego, a następnie odpowiada na pytania: Jakie czynności wykonujemy podczas sprzątania? Kto sprząta w naszym domu? W Jaki sposób możemy pomóc, aby w domu był porządek? Dlaczego warto sprzątać w swoim otoczeniu.
•Potrafimy sprzątać – zabawa naśladowcza. Dziecko stoi. Rodzic recytuje powoli wiersz „Robimy porządki” (aneks 2) i wykonuje określone ruchy. Dziecko naśladuje opiekuna.
Wykonuje koliste ruchy dłońmi, najpierw blisko podłogi, a następnie nad głową;
Robi skłony, jakby chciało coś podnieść z podłogi, po czym wyciągaj ręce przed siebie;
Otwartymi dłońmi zatacza coraz większe koła w powietrzu;
Podskakują cztery razy w miejscu;
Poruszają się po całym pokoju na czworakach;
Układa na dywanie, z rękami założonymi pod głową.
•Wszyscy sprzątają – pantonima, zabawa językowa. Pomoce: woreczki
Rodzic pokazuje jakąś czynność. Dziecko zastanawia się, jakie czynność wykonuje rodzic. Następnie dorosły wypowiada zdanie związane z wybranym obrazkiem, np. rodzic odkurza dywan, po czym układa na dywanie tyle samo woreczków, ile jest wyrazów w wypowiedzianym zdaniu i dotykając kolejno każdego z nich, powtarza zdanie. Po chwili pokazuję nową czynność i wypowiada nowe zdanie, a dziecko układa na środku tyle woreczków, ile zdanie miało wyrazów. Tak jak wcześniej dorosły, dziecko powtarza zdanie, dotykając kolejnych znaczników za każdym razem, gdy wypowie wraz.
•Pomyśl – Zaplanuj – Zrób – Sprawdź. Powyższe kroki dobrze jest stosować przy planowaniu różnych czynności np. sprzątania.
1.Zatrzymaj się i pomyśl: Co chcemy zrobić? Na czym polega problem? W jakim celu to robimy? W jaki sposób to zrobimy. Zapiszczcie kolejno rzeczy jakie chcecie zrobić. Jak nam poszło?
To ćwiczenie pomaga zbudować wiarę w siebie, gdyż pokazuje, że trudności to ciekawe wyzwania, które mają logiczną strukturę. Dziecko też poznaje sposób ich rozwiązywania.

Wyścig na czas - zabawa koordynację wzrokowo-ruchową:
Dziecko otrzymuje łyżeczkę, na której będzie przenosić np. piłeczkę pingpongową – można ustalić miejsce, do którego dziecko musi dojść i mierzyć czas. Zabawę powtarzamy kilka razy, wyniki można zapisywać. Rodzic także może brać udział w takiej zabawie.

Aneks nr 1
„Omlet” – (Jolanta Siuda-Lendzion) - Bliżej przedszkola nr 3/2020

Omlet bardzo zjeść bym chciał. - Dzieci masują się po brzuchu
Gdybym tylko jajka miał… - Przesuwają językiem dookoła warg
Potrzebuję jajek pięć. - Pokazują pięć palców u ręki
Żeby pyszne danie zjeść. - Imitują gest wkładania pożywienia do ust
Szybko więc je muszę znaleźć - Przykładają do oczu dłonie ułożone w „lornetkę”
Pójdzie mi to doskonale! - Wystawiają kciuki obu dłoni
Pierwsze jajo tu się schowało. - Wkładają prawą dłoń pod lewą pachę
Drugie jajo - tam się poturlało. - Wkładają lewa dłoń w zgięcie prawego łokcia
Trzeci już widzę – jest tu, na dole. - Łapią się pod kolanem
A czwarte? Chyba na czole! - Dotykają dłonią czoła
No a piąte? Gdzie się podział? - Wystawiają mały palec u dłoni
Ups, na głowie się rozlało. - Delikatnie stukają w głowę sąsiada i rozsuwają palce

Aneks nr 2
Robimy porządki (Natalia Łasocha)
Wymieciemy wszystkie kurze
Te na dole i na górze
Rozwiesimy całe pranie,
Żeby wietrzyk powiał na nie.
Wymyjemy w oknach szyby,
Tak dokładnie – nie na niby
Ułożymy na regale
Książki puzzle, auta, lale
I podłogę pościeramy,
Choć już sił prawie nie mamy.
A gdy wszystko będzie lśnić,
Nie będziemy robić nic.

Źródło:
Wydawnictwo bliżejprzedszkola nr 3.186/2017, nr 3.210/2019, nr 3.222/2020
WIOSNA W PRZEDSZKOLU zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami. Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Gawlik

Propozycje do wykonania różnych prac plastycznych
https://pracaplastyczna.pl/index.php/wielkanoc

07.04.2020r./WTOREK – ROBIMY PRANIE

•Wielkie pranie – wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią (aneks)

•Rodzic czyta opowiadanie Agnieszki Borowieckiej. Następnie zadaje pytania: Co zazwyczaj działo się w sobotę w domu Matyldy i jej brata? Dlaczego tym razem mama nie mogła zrobić prania? Co zrobił tata? Dlaczego pranie zmieniło kolor? Na jaki pomysł wpadł tata? Kto u nas w domu robi pranie? W jaki sposób można pomóc przy praniu.

•Zestaw ćwiczeń gimnastycznych ze ściereczkami.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Na dywanie rozłożone są ściereczki. Dzieci biegają między nimi, starając się nie nadepnąć na nie. Na klaśnięcie próbuje sięgnąć najbliżej położonej ściereczki. Gdy mu się uda, unosi ją wysoko.
Ćwiczenie mięśni nóg. Każdy zabiera ściereczkę i rozkłada ją, po czym przeskakuje przez nią obunóż.
Ćwiczenia stóp. Dziecko ćwiczy boso. Siedząc na dywanie, chwyta ją palcami stóp.
Ćwiczenie mięśni brzucha. Dziecko leży na brzuchu i trzyma w dłoniach ściereczkę. Następnie unosi ją jak najwyżej, po czym wraca na chwilę do pozycji wyjściowej.
Ćwiczenia mięśni grzbietu. Dziecko maszeruje ze ściereczkami na klaśnięcie styka się plecami z rodzicem lub rodzeństwem i stają w rozkroku. Następnie wykonują skłon.
Ćwiczenie relaksacyjne. Dziecko kładzie się na dywanie, a ściereczki układaj na klatce piersiowej i odpoczywa przez chwilę;

•Praca na wysokich obrotach – zabawa rozwijająca koordynację. Potrzebne będą kartonika z określoną liczbą oczek.
Dziecko porusza się po pokoju na czworakach (naśladuje mycie podłogi). Na dźwięk np. dzwonka wstaje, a rodzic prezentuje wybrany kartonik. W zależności od liczby oczek na kartoniku dziecko wykonuje określone ruchy, naśladując mycie okien i wycieranie kurzów:
1– poruszają jedną ręką, robiąc koliste ruchy dłonią; 2 – poruszają obiema rękami; 3 – poruszają obiema rękami i kręcą uniesioną nad podłogę stopą. Na kolejny dźwięk dzwonka wracają do czworakowania.

•Klamerkowe sylaby – zabawa rozwijająca słuch fonemowy.
Rodzic rozkłada na kocu ubrania i wyjaśnia dziecku, że tata z opowiadania wpadł na jeszcze jeden pomysł. Wymyślił, że będzie wieszał pranie według ustalonej zasady. Każde ubranie przypnie za pomocą tylu klamerek, ile sylab słyszy w jego nazwie. Następnie dziecko wybiera ubranie, dzieli jego nazwę na sylaby, dobiera klamerki i wiesza na sznurku.

•Wykonanie pracy technicznej "Pralka".
Materiały: białe kartki (najlepiej z bloku technicznego; małe talerzyki papierowe; kolorowe guziki; ubrania wycięte z gazet i folderów reklamowych; opcjonalnie foliowa koszulka na dokumenty; klej typu Magic; pisaki.

1.Na papierowym talerzyku rodzic rysuje koło (obrysowuje jego dno) i wykonuje pierwsze nacięcie (wbija nożyczki w talerzyk). Dziecko samodzielnie wycina środek talerzyka, pozostawiając jego brzeg nienaruszony. Opcjonalnie: od środka talerzyka wklejają foliowe koło, które będzie imitować szybkę w drzwiczkach pralki.
2. Na środku uprali (na kartce z bloku) układają ubrania wycięte z gazety.
3. Przygotowany talerzyk przyklejają na środku kartki z bloku, tak by przykrył ubrania. W jej górnej części doklejają kolorowe guziczki, które stworzą panel sterowania. Pomiędzy guzikami a drzwiczkami dziecko rysuje pisakiem kreskę.


Źródło:
Wydawnictwo bliżejprzedszkola nr 3.186/2017, nr 3.210/2019, nr 3.222/2020
WIOSNA W PRZEDSZKOLU zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami. Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Gawlik



08.04.2020r./ŚRODA - ZAJĄC

-Zając zabawa kołowa przy piosence (aneks nr 1)
•W rytm śpiewanej piosenki „Zając” chodzi po obwodzie koła i ilustruje ruchem treść piosenki. Urozmaiceniem może być poruszanie się dziecka po okręgu na palcach, na piętach, z ugiętymi kolanami, tyłem itp.

-Zajączek hop - zabawa z rymowanką - oprac. K. Gawlika (aneks nr 2)
Małe i duże skoki – zabawa uwrażliwiająca na zmianę tempa Dziecko zmienia się w zajączka i skacze swobodnie po dywanie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Porusza się w rytmie nadawanym przez rodzica na instrumencie (mogą być sztućce) lub wyklaskiwanym. Gdy rodzic gra długie wartości rytmiczne, skoki są długie i wolne. Kiedy natomiast tempo przyspiesza, skoki są szybkie i nieduże.
Stojąc w miejscu trzykrotnie przeskakując z nogi na nogę.

-Wielkanocne porządki zajączka – ćwiczenie aparatu artykulacyjnego
Rodzic czyta opowiadanie Justyny Niedbały „Wielkanocne porządki zajączka” (aneks nr 3 )
W takim czyściutkim domu może zacząć malować wielkanocne pisanki!

-Zajączek ze skarpetki- wykonanie pracy technicznej. Zadaniem dziecka będzie wykonanie zajączka – pacynki.
Materiały: skarpeta, nożyczki, gumka recepturka, ruchome oczka ewentualnie pisak, mały guziczek, klej typu Magic.
Rodzic pomaga dziecku naciąć skarpetę od palców wzdłuż, na około 1/3 długości skarpety, w miejscu zakończenia rozcięcia zakładają gumkę recepturkę – w ten sposób powstaną uszy. W miejscu głowy naklejają ruchome oczy, nosek z guziczka. Po wyschnięciu pacynka zająca jest gotowa.
W miejscu założenia gumki można także zawiązać ozdobną kokardę lub zamiast gumki recepturki wykorzystać ozdobną gumkę do włosów. Podczas przyklejania ozdób najlepiej położyć skarpetę płasko, a do środka włożyć kartonik lub folę (aby uniknąć sklejenia dwóch warstw pacynki.

Aneks nr 1
ZAJĄC słowa i muzyka: Maria Broda-Bajak
Chodzi zając pośród dzieci
przygląda się bacznie.
Stroszy wąsy, nasłuchuje –
Zaraz skakać zacznie.
Hop, hop, hop, hop, dookoła!
Kogo łapką dotknie – ten wejdzie do koła.

Aneks nr 2
Zajączek – hop! – zabawa rytmiczna z rymowanką (oprac. K. Gawlik). Dzieci stoją w kole i recytują z rodzicem i poruszają się po obrębie koła według następującej instrukcji:
Do przodu skok – Wykonują obunóż jeden skok do przodu
Zająca krok. Przykładają dłonie do boku głowy tworząc zajęcze uszy
A potem dwa! Wykonują obunóż dwa skoki do przodu
I hop– sa–sa

Aneks nr 3
Wielkanocne porządki zajączka
Pewnego dnia mały zajączek postanowił zrobić przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie wszystkie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem wyczyścił sufit (język przesuwa się do podniebienia).
Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie (język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów).
Wytrzepał także porządnie dywan z salonu i rozłożył go na podłodze (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę).
Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby jej dosięgnąć (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa).
Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)!
W takim czyściutkim domu może zacząć malować pisanki!

Źródło:
Wydawnictwo bliżejprzedszkola nr 3.186/2017, nr 3.210/2019, nr 3.222/2020
WIOSNA W PRZEDSZKOLU zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami. Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Gawlik

09.04.2020r./CZWARTEK – WIELKANOC TUŻ, TUŻ

•Zabawa inspirowana wierszem – wysłuchanie wiersza Małgorzaty Platy (aneks nr 1). Przykładowe pytania do treści utworu: gdzie Hanka trzymała pisanki? Co było namalowane na pierwszej pisance? Jak wyglądał kogucik? Co było na drugiej pisance?
•Pisanki – zabawy badawcze. Gromadzimy różnorodne pisanki: wykonane z prawdziwych jajek, z wydmuszek, drewniane, plastikowe, styropianowe, jednokolorowe i we wzory, zdobione różnymi technikami. Dzieci oglądają je, opowiadają o ich kolorach, wzorach, powtarzających się motywach. Dzieci segregują pisanki według różnych kategorii: wielkości, materiału, z którego są wykonane, koloru, rodzaju zdobień, ciężaru.
•Świąteczne dekoracje – wspólne dekorowanie domu. Rodzic przygotowuje materiały do wykorzystania podczas dekorowania kącika świątecznego. Dziecko zapełnia koszyczek pisankami i wielkanocnymi zwierzątkami.
•Jajeczkowe wycinanki – doskonalenie umiejętności wycinania po śladzie. Dziecko wycina z kolorowej kartki sylwety jaj po konturach narysowanych przez rodzica. Kto ma możliwość może skserować większą liczbę sylwet jaj na kolorowym papierze). Następnie przecinają sylwety na kilka części wzdłuż falowanych linii. Po przecięciu składają je w całość i naklejają na osobną kartkę.
•Pieczemy babkę. Muzyka: Marzena Staniek
Przed rozpoczęciem zabawy należy przygotować kuchenne fartuszki.
Dzieci siedzi na dywanie. Rodzic pełni rolę kucharza. Dziecko ubrane w fartuszek będzie wraz z dźwiękami muzyki naśladowało różne czynności, które wykonuje podczas pieczenia ciasta na święta.
Kolejność wykonywanych czynności:
- wsypujemy mąkę do garnka
- Wsypujemy cukier i dodajemy margarynę
- Ugniatamy ciasto
- Wbijamy jajka
-Ciasto miksujemy mikserem na jednolitą masę
- Ugniatamy
- Wkładamy blachę z ciastem do piekarnika
- Nakręcamy programator i czekamy
- Dźwięk dzwonka oznacza, że ciasto jest upieczone

Pisanki (Małgorzata Plata)
W koszyku małej Hanki
Ułożone są pisanki:
Na pierwszej kogucik widnieje;
Dziobek otworzył i głośno pieje.
Cały odziany jest w piórka tęczowe,
A grzebień czerwony zdobi mu głowę.
Obok tej pisanki leży jajeczko,
Na którym widniej żółte słoneczko.
Okrągła buzia do nas się śmieje
I wokół siebie promyczki sieje. (…)
Inna pisanka jest calutka w kwiatki,
Różnymi barwami cieszą oczy ich płatki.
A na ostatniej pisance Haneczki. (…)
Wielkanocne pisanki – święconki ozdoba…
Która najbardziej ci się podoba?

Źródło:
Wydawnictwo bliżejprzedszkola nr 3.186/2017, nr 3.210/2019, nr 3.222/2020
WIOSNA W PRZEDSZKOLU zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami. Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Gawlik

Mandala do pokolorowania – wzór z internetu


10.04.2020r./PIĄTEK – WIELKANOCNE ZABAWY

Ćwiczenia warg i języka:

-Radosny baranek. Dziecko mówi: beee, beee, uśmiechając się szeroko i mocno rozciągając wargi.
- Piszczący kurczaczek. Wyciągnięcie dzióbka do przodu, ciche wypowiadanie onomatopei: pi, pi, pi…
-Dzióbek kurczątka. Rodzic demonstruje sposób wykonania ptasiego dzióbka. Wypycha do przodu wargi i równocześnie wciąga policzki do wewnątrz, poruszając wargami w górę i w dół. Dziecko naśladuje rodzica.
Ćwiczenie oddechowe
-Żółte kurczaczki dziecko trzyma na otwartej dłoni małego żółtego kurczaczka (np. z włóczki lub plastiku) i dmucha w niego tak, aby spadł z dłoni. Ćwiczenie może powtórzyć kilka razy.

„O tym, jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela” – rozmowa inspirowana fragmentem bajki Jadwigi Aleksandry Hockuby (tekst opowiadania dostępny na stronie www.opowiadania. blizejprzedszkola.pl

Pisanka – masażyk.
Rodzic siada przed dzieckiem i prowadzi masażyk, inspirując dziecko słowami: w moim koszyku leży pisanka… dziecko rysuje kształt pisanki na plecach rodzica. Następnie się wymieniają.

Pisklęta wychodzą ze skorupek – zabawa teatralna. Zachęcanie do swobodnej ekspresji ruchowej przy muzyce.
Rodzic proponuje dziecku, aby wyobraziło sobie, że jest pisklakiem, które próbuje się wydostać ze swoich skorupek. Odtwarza utwór „Pisklęta” – kiedy muzyka jest spokojna, dziecko – pisklak” pozostaje zwinięty w kłębek i kołysze się w różne strony, a gdy staje się bardziej energiczna, dziecko spaceruje na ugiętych nogach po całym pokoju jak pisklęta.

Wielkanocne zabawy – zestaw ćwiczeń.
Kurczaki i kury – ćwiczenia nóg.
Dziecko chodzi po sali w określony sposób. Na hasło: kurczaki! Kuca i stara się przejść w ten sposób kilka kroków bez podpierania się rękami: kury – wstaje i idzie kilka kroków, wypinając pośladki i zginając ręce w łokciach
Huśtawka – ćwiczenie mięśni grzbietu.
Dziecko zabiera pisanki (drewniane lub styropianowe) i staje w rozkroku. Trzyma pisankę oburącz, huśtając nią wprzód i w tył pomiędzy nogami.
Hop, do góry – zabawa z elementem rzutu.
Dziecko podrzuca pisanki trzymane w dłoniach i stara się je złapać ponownie.
Nie zbij jajka! – ćwiczenia mięśni brzucha
Dziecko wykonuje siad prosty z podparciem z tyłu, pisanki leżą obok stóp na hasło rodzica dziecko podnosi obie stopy przez chwilę trzyma je nad pisanką. Nogi powinny być wyprostowane, a kolana złączone.
Baranek na łące – zabawa z czworakowaniem
Dziecko spaceruje po pokoju na czworaka. Na sygnał nauczyciela zatrzymuje się, zwija się w kłębek i naśladuje zjadanie trawy. Na kolejny sygnał przyjmuje pozycję wyjściową i kontynuuje spacer.
Toczenie pisanek – ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Dziecko zdejmuje buty i siada w siadzie prostym podparcie z tyłu. Za pomocą stóp toczy pisanki do przodu i do tyłu.
Zające na łące – ćwiczenie z elementem skoku. Zające urządziły sobie konkurs na najdłuższy skok. Dziecko wyznacza miejsce, z którego dziecko będzie skakać. Po wykonanym skoku otrzymuje brawa.
Pisklęta zasypiają – ćwiczenie wyciszające. Dziecko zamienia się w „pisklę”. Spaceruje po dywanie na zgiętych nóżkach w rytmie dowolnej muzyki relaksacyjnej. Im ciszej słychać muzykę, tym wolniej się porusza. Gdy muzyka ucichnie, zwija się w kłębek i zasypia.

Źródło:
Wydawnictwo bliżejprzedszkola nr 3.186/2017, nr 3.210/2019, nr 3.222/2020
WIOSNA W PRZEDSZKOLU zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami. Praca zbiorowa pod redakcją Karoliny Gawlik

14.04.2020r./WTOREK - GĘSI I KACZKI NA WIEJSKIM PODWÓRKU

•Jak szara gąska gospodarowała? - opowiadanie Ludwika Wiszniewskiego („Kolorowy Świat”). (załącznik nr 1).
•Dziecko odpowiada na pytanie: Czym chwaliła się szara gąska? Co stało się pewnego dnia? W jaki sposób gąska postanowiła pomóc gospodyni? Czym nakarmiła krowę? Co dała jeść prosiakom? Czym nakarmiła kury i kaczki? Co dała kotu? Dlaczego gospodyni nie była zadowolona z gospodarowania gąski?
•Wyjaśnienie powiedzenia: Rządzić się jak szara gęś.
•Zabawa w chowanego „Lis i gąska”. Rodzic jest lisem, a dziecko gąską. Lis zasypia, a gąska szuka miejsca, gdzie może się schować. Lis musi ją znaleźć. Później następuje zmiana ról i dziecko jest lisem, a rodzic gąską.
•Zabawa w przeliczanie – można wykorzystać plastikowe nakrętki – próba dodawania na konkretach np.– rodzic mówi zadanie: na podwórko wyszły 2 gąski – dziecko kładzie przed sobą 2 nakrętki, przyszły do nich jeszcze 3 gąski – dziecko dokłada nakrętki: Policz ile gąsek spotkało się na podwórku – ćwiczenie umiejętności przeliczania elementów.
•„Zabawa rytmiczna „Idą gąski ge,gę,gę” – rodzic pokazuje symboliczny zapis rytmu w jakim dziecko będzie naśladować głos gęsi – niebieski prostokąt oznacza szybkie mówienie, pomarańczowy – wolne (załącznik nr 2)
• „Gąski”- kolorowanie pomarańczowym pisakiem dzióbka i nóżek a następnie wylepianie szarą plasteliną sylwetki ptaka (mieszanie plasteliny czarnej i białej). Wstawienie oczka z angielskiego ziela. Można także pomalować farbami (załącznik nr 3).

15.04.2020r./ŚRODA - GĘSI I KACZKI NA WIEJSKIM PODWÓRKU

•Bajka misia Uszatka o kaczce – w oparciu o opowiadanie Czesława Janczarskiego. Utrwalanie nazw dni tygodnia.
•Ułożenie kaczek w jednym szeregu. Można też wykorzystać plastikowe zakrętki w dwóch kolorach - „kaczuszki” w jednym kolorze, „kaczorki” w drugim. Na zakrętkach należy napisać cyfry od 1-7. Dziecko wspólnie z rodzicem przelicza kaczki, a następnie nazywa każdy dzień tygodnia. Uczymy dzieci, że mamy siedem dni tygodnia, które razem tworzą tydzień, uczymy ich prawidłowej kolejności, tłumaczymy, że następują po sobie.
•Miś (maskotka) rozmawia z dzieckiem: dzień dobry! Powiedz mi ile dzieci miała mama-kaczka? Ile było kaczuszek, a ile kaczorków? Jakie imiona miały kaczuszki? A j jak na imię miały kaczorki? Jakie imię miał najstarszy kaczorek? A jak miało na imię najmłodsze kaczątko?
•„Gimnastyka dni tygodnia” (załącznik nr 2) – rodzic czyta wierszyk i wykonuje razem z dzieckiem wskazane w wierszu czynności: dwa podskoki, kroki w boki, dwa kółeczka, dwa przysiady, dreptanie w miejscu. Następnie dziecko powtarza to samo.
•Słuchanie piosenki Misia i Margolci „Tydzień ma siedem dni” i nauka piosenki na pamięć (załącznik nr 3)
•Zabawa „Karuzela dni tygodnia” – dajemy dziecku kolorowe kartoniki z cyferką i informując, że każdy dzień tygodnia ma inny kolor. I bawimy się układając dni tygodnia wg kolejności zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Utrwalamy kolory, cyfry, cykl dni tygodnia, liczebniki główne licząc: jeden, dwa… i porządkowe pierwszy, drugi… Następnie naklejamy na kartkę kartoniki, a jeśli przygotujemy po dwa zestawy, to można nakleić dwa takie cykle.

Załącznik nr 1
„Bajka Misia Uszatka o kaczce” – w oparciu o opowiadanie Czesława Janczarskiego
- Teraz opowiem wam bajkę o dniach tygodnia – powiedział Uszatek i uśmiechnął się.
- zobaczymy czy uda ci się wymienić wszystkie dni tygodni po kolei, gdy skończę opowiadać
- Była sobie mama-kaczka. Miała siedmioro dzieci: trzy kaczuszki i czterech kaczorków. Bardzo to były niesforne dzieci. Kiedy szły pić wodę do źródła – pchały się jedno przez drugie, mąciły czystą wodę. Gdy otrzymywały jedzenie, rzucały się na nie wszystkie naraz. To samo było przy kąpieli w strumyku: silniejsze odpychały słabsze, trzepotały skrzydełka, nie obeszło się czasem bez bójki.
„Muszę zrobić z kaczętami porządek – rozmyślała mama-kaczka – ale jak?” I wpadła na taki pomysł: nadała swoim dzieciom imiona. Były to nazwy dni tygodnia. Środa, Sobota i Niedziela – to były kaczuszki. Kaczorki otrzymały takie imiona: Poniedziałek, Wtorek, Czwartek i Piątek.
Ustawiła kaczka dzieci w kolejności dni tygodnia i kazała im chodzić jedno za drugim.
I teraz przy źródle, przy kąpieli i przy jedzeniu panował wzorowy porządek. Kaczor Piątek nigdy nie pchał się prze Środą, szedł grzecznie za Czwartkiem. Niedziela nie wyprzedzała Soboty. Kiedyś Sobota chciała wyprzedzić Środę i bardzo się zawstydziła, że nie zna dni tygodnia w kolejności.
Chwali mama swoje dzieci, cieszy się, że wpadła na taki dobry pomysł i że teraz nie ma już kłopotów ze swoją gromadką. Kroczy na jej czele, za nią idzie najstarszy synek. Poniedziałek…. Jaka jest dalsza kolejność powiedz sam (sama).

Załącznik - Piosenka Misia i Margolci „Tydzień ma siedem dni”
http://uciocimariolki.pl/piosenka-tydzien-ma-siedem-dni/

Tydzień ma siedem dni,
zna je mama , znasz je Ty.
Poniedziałek , wtorek, środa,
czwartek, piątek i sobota
a w niedzielę razem z mamą
powtórzymy znów to samo.

16.04.2020r./CZWARTEK - GĘSI I KACZKI NA WIEJSKIM PODWÓRKU.

•Brzydkie kaczątko - baśń na podstawie Jana Christiana Andersena (załącznik nr 1).
•Jakie przygody miało kurczątko? Dlaczego wydawało się brzydkie? (było inne). Czy zdarza się wśród ludzi, że różnią się od siebie. Czym mogą się różnić: wygląd zewnętrzny, zachowanie, upodobanie, zwyczaje. Czy jeżeli ktoś jest inny można się z niego śmiać, nie bawić się z nim, przezywać go – wdrażanie do życzliwego, taktownego i tolerancyjnego zachowania się wobec odmienności innych. Co czuje ktoś kto jest wyśmiewany?
•„Kaczuszki uczą się pływać w stawie” – zabawa z wykorzystaniem dużego worka, który będzie stawem. Kładziemy worek na stole – dziecko i rodzic dmucha na piórko lub cienki kawałek serwetki, tak aby nie znalazło się poza workiem.
•Zabawa z piosenką „Trzy kurki” - nauka I zwrotki piosenki na pamięć. Można nauczyć się grać na cymbałkach jeśli ktoś ma w domu (załącznik nr 2).
•„Kaczuszki” – odwzorowywanie rytmów – rodzic przygotowuje kartkę, na której znajdują się kaczuszki w różnych odstępach (będzie to wzór do wyklaskiwania) na podstawie „Bliżej Przedszkola nr 3.186/2017 – (załącznik nr 3).
•„Wskaż różnice” – dziecko przygląda się dwóm obrazkom przedstawiającym kaczuszki nad stawem i wskazuje 7 różnic (załącznik nr 4).
•„Brzydkie kaczątko”- wypełnianie białymi kawałeczkami chusteczek higienicznych sylwety łabędzia. Narysowanie fal pisakiem płynnym ruchem, oraz pokolorowanie tła (załącznik nr 5).

Załącznik nr 1 Bajka „Brzydkie kaczątko”.

https://www.google.pl/search?client=opera&q=baśń+brzydkie+kaczątko&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Załącznik nr 2 - piosenka „Trzy kurki” – solmizacja i tekst
do do sol sol la la sol
fa fa mi mi re re do
sol sol fa fa mi mi re re
sol sol fa fa mi mi re re
do do sol sol la la sol
fa fa mi mi re re do

Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w środku druga
trzecia z tyłu oczkiem mruga
I tak sznurkiem kurki trzy
raz-dwa, raz-dwa w pole szły.

Załącznik nr 3 na podstawie „Bliżej Przedszkola nr 3.186/2017 - każda kaczuszka klaśnięcie – ważne są przerwy między klaśnięciami
Załącznik nr 4 wskaż różnice na dwóch obrazkach - „Kaczuszki nad stawem”(Internet)
Załącznik nr 5 (interent) - kolorowanka


17.04.2020r./PIĄTEK - GĘSI I KACZKI NA WIEJSKIM PODWÓRKU

Kaczka dziwaczka – wysłuchanie piosenki (załącznik nr 1). Wyodrębnienie elementów humorystycznych.
•Dlaczego kaczkę nazwano dziwaczką, co sądziły o niej inne kaczki. Dokąd poszła kaczka dziwaczka? (do fryzjera, do apteki, do praczki)
•Zabawa ruchowa „Spacer kaczki” – dziecko naśladuje sposób poruszania się kaczki idąc w pozycji kucznej i trzymając się za pięty - np. może obejść stół dookoła.
•Zabawa „Głuchy telefon” – można zaangażować wszystkich członków rodziny. Hasła związane z treścią piosenki.
•„Kaczki” – zabawa fonacyjno rytmiczna – tworzenie rymów do uzupełnienia wierszyka (załącznik nr 2) – „Bliżej Przedszkola” nr 3.222/2020.
•„Sylaba-słowo” – tworzenie słów rozpoczynających się na sylabę „ka” – rodzic zaczyna mówiąc: ja mówię część słowa, a ty mi powiedz, jaka będzie jego druga połowa (np. ka - kapelusz, ka-kalafior, ka-kanapa, ka-kapusta, ka-kabina, ka-karty, ka-kalendarz i itd.)
•„Kaczka dziwaczka” – pokolorowanie kaczki, a następnie ozdabianie wg własnych pomysłów techniką collage i (można wykorzystać sreberka po cukierkach, cekiny, wstążki, resztki materiałów.

Załącznik nr 2

Idą ścieżką cztery kaczki
Cztery kaczki idą do….
Idą ścieżką cztery kaczki
Cztery kaczki mają ….
Idą ścieżką cztery kaczki
Cztery kaczki widzą…
Idą ścieżką cztery kaczki
Cztery kaczki jedzą…
Idą ścieżką cztery kaczki
Cztery kaczki dotarły do ….


20.04.2020r./PONIEDZIAŁEK - NA WIEJSKIM PODWÓRKU

•„Pobudka na wsi” – zabawa słuchowa. Jeśli jest taka możliwość to dziecko siedzi na dywanie z rodzeństwem lub drugim rodzicem. Wydaje dowolny dźwięk (typowy dla zwierzęcia, maszyny, pojazdu lub zjawiska pogodowego). Pozostali odgadują, co to jest. Na hasło: kukuryku, zwiastujące nadejście nowego dnia, wszyscy wstają i jak najszybciej zamieniają się miejscami.
•„Spacer zwierząt” (załącznik nr 1) – ćwiczenia poranne. Rodzic czyta wiersz, a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy. Powtarza ćwiczenie, zmieniając kierunek poruszania się idąc po kole.
•„Kto jest najważniejszy?” – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Borowieckiej (załącznik nr 2) rodzic pokazuje obrazki zwierząt pojawiających się w utworze, po czym zadaje pytania:
- Dlaczego zwierzęta się kłóciły?
- Dlaczego pies; krowa; owce; kury; uważały się za najważniejsze?
- Jakie zwierzę pogodziło mieszkańców podwórka?
- Które z przedstawionych stworzeń nie jest zwierzęciem hodowlanym?
Następnie rodzic układa obrazki ze zwierzętami w okręgu – a dziecko zastanawia się, kogo należałoby wstawić pośrodku i próbuje uzasadnić swój wybór. Po krótkiej rozmowie rodzic pokazuje sylwetę gospodarza.
•„Gospodarz” (Agata Giełczyńska) (załącznik nr3) – improwizacja ruchowa
- Dzielne szczeniaki – zabawa orientacyjno- porządkowa. Dziecko - szczeniak spaceruje na czworakach po pokoju do rytmu wygrywanego przez rodzica na dowolnym instrumencie (np. może stukać o siebie łyżkami) Na hasło dorosłego: lis się zbliża „szczeniak” zatrzymuje się, unosi przednie łapy i warczy groźnie. Po chwili wraca do zabawy na czworakach.
- Jakie zwierzęta mieszkają na wiejskim podwórku – zagadki.
•Rodzic czyta zagadki – dziecko odgaduje i odszukuje prawidłowe obrazki wśród rozłożonych na dywanie ilustracji zwierząt:
- W kurniku mieszka, śpi sobie na grzędzie, gdy „ko, ko” zawoła, zaraz jajko będzie. (kura)
- Siedzi na płocie, dumnie się pręży, słychać jego „kukuryku!” po całym kurniku. (kogut)
- W ciszy nocy błyszczą oczy, uszka sterczą, ogon też. Z myszką w pyszczku dumnie kroczy, czy wiesz co to jest za zwierz? (kot)
- Różowiutkie ciałko, z przodu sterczy ryjek. Mówią, że tłuścioszka i że się nie myje! (świnka)
- Trawę przeżuwa na łące. I ma dwa rogi sterczące. (krowa)
- Ulubiona z jego ról, głośno wołać – „gul, gul, gul!” (indyk)
- Ten przyjaciel człowieka, zawsze dzielnie nań czeka. (pies)
- Słychać „beee” z oddali. Czy już wiesz, kto pasie się na hali? (owieczka)
- Co to za zwierzę, co przez płoty skakać chce i woła „meee, meee” (koza)
- W stadninie mieszka. Czy młody czy stary. Czasem ciągnie bryczkę, czasem wozi towary. (koń)
•Rodzic zadaje pytania na zakończenie zabawy”. Jakie zwierzęta mieszkają na wiejskim podwórku? Jakie zwierzę pilnuje podwórka? Co robią inne zwierzęta? Jaki mamy z nich pożytek.

W kurniku – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z woreczkami (mogą to być np. zwinięte w kulkę skarpetki)
→ Wysiadujemy jajka – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozkłada woreczki – „jajka” na podłodze, a zadaniem dziecka – „kury” jest bieganie po pokoju tak, by nie nadepnąć na woreczek. Na hasło rodzica „kurka” musi szybko usiąść na jakimś „jajku”.
→ Zbieramy jajka – skręty tułowia. Dziecko stoi z rodzicem do siebie w odpowiedniej odległości od siebie i podają sobie woreczki – „jajka”, wykonując skręt raz w prawo, raz w lewo, szybko i powoli
→ Nie upuść jajka! – ćwiczenie prawidłowej postawy ciała. Dziecko maszeruje z wyprostowanymi plecami trzymając woreczek na głowie. Na hasło rodzica pochyla głowę i stara się złapać woreczek tak, jakby to było jajko.
→ Kukuryku – zabawa rzutna. Dziecko spaceruje z woreczkiem w ręce. Kiedy rodzic mówi: kukuryku - zatrzymuje się i podrzuca woreczek i stara się go złapać.
→ Głodne kurki – ćwiczenia stóp. Dziecko siada na dywanie z wyciągniętymi przed siebie nogami. Pomiędzy bosymi stopami trzymają woreczek i próbuje przybliżyć go do siebie. Ćwiczenie powtarza kilka razy.
→ Na grzędzie – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko „kura” kuca wzdłuż krawędzi dywanu i zamyka oczy. Kiedy rodzic zabrzęczy np. kluczami „kura” budzi się – dziecko porusza się po pokoju z lekko ugiętymi kolanami i rękami zgiętymi w łokciach. Kiedy klucze przestają brzęczeć - wraca na „grzędę”. Zabawę powtarza się kilka razy, a na koniec dziecko siada w siadzie skrzyżnym i przez chwilę głęboko oddycha.

Źródło: czasopismo „Bliżej Przedszkola” nr 3.210/2019

21.04.2020r./WTOREK – KAŻDY MA SWOJĄ MAMĘ

•„Kapelusz gospodarza” – zabawa artykulacyjna. Rodzinka siedzi na dywanie i przekazuje sobie kapelusz do słów rymowanki Agaty Giełczyńskiej. Osoba, która otrzyma kapelusz na ostatnie słowo, zakłada go i wydaje dźwięki typowe dla wybranego zwierzęcia gospodarskiego. Pozostałe maluchy zgadują, co to za zwierzę, a gdy im się to uda, zabawa zaczyna się od początku. Kapelusz gospodarza mam i zaraz ci go dam. Zgadujcie, chłopcy, zgadujcie, dziewczyny, jakie to zwierzę – wnet je usłyszymy!
•„Kolana, brzuch, pięty...” – zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju. Kiedy dorosły np. klaśnie w dłonie – dziecko się zatrzymuje i wykonuje polecenia dotykając wymienionej części ciała: kolano; ucho; plecy; kostka; głowa itp. Jeżeli bawi się więcej dzieci mogą dotykać te części ciała sobie wzajemnie. Kiedy rodzic mówi: „ogon” dziecko „zamienia się w dowolne zwierzę gospodarskie posiadające wymienioną część ciała i przez chwilę je naśladuje, poruszając się w sposób charakterystyczny dla tego zwierzęcia.
•„Rodziny zwierząt” – zabawa dydaktyczna. Dorosły na dywanie rozkłada wymieszane obrazki zwierząt (dorosłe i ich młode). Dziecko ma zadanie pogrupować obrazki rodzinami np. mama – klacz, tata – ogier, dziecko – źrebię itd.
Następnie nazywa miejsca, w których mieszkają dane zwierzęta (obora, stajnia, chlew, kurnik itp.). Można wyznaczyć miejsca, które będą domem dla tych zwierząt, a zadaniem dziecka jest poukładać na nich obrazki zwierząt odpowiednio do miejsca, w którym mieszkają.
•„Koguty” –zabawa ruchowa. Dziecko i rodzic spacerują po pokoju i macha „skrzydłami”. Na hasło dorosłego stają naprzeciwko siebie i odpychają się, jakby ze sobą walczyli. Po chwili znów spacerują.
•„Zabłąkane zwierzęta” – ćwiczenie koncentracji i uwagi. Dziecko siada przed obrazkami „Rodziny zwierząt”. Przez chwilę przygląda się obrazkom, po czym zamyka oczy, a rodzic chowa jeden z nich. Następnie dziecko ustala, które zwierzę zniknęło. Gdy mu się to uda rodzic wręcza obrazek dziecku.
Źródło: czasopismo „Bliżej Przedszkola” nr 3.210/2019

SZUKAM MAMY'' - nauka zwierząt, dzieci zwierząt, odgłosy zwierząt dla dzieci, bajka
https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c
piosenka „Gdacze kura” - „ Śpiewające brzdące”
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

22.04.2020r./ŚRODA- PTASIE OPOWIEŚCI

•Zabawa powitalna - „Dzień dobry” Dziecko spaceruje po pokoju i wykonuje ruchy do słów rymowanki Agaty Giełczyńskiej czytanej przez rodzica (załącznik nr 1)
•„Ptasie opowieści” – wysłuchanie wiersza Agaty Giełczyńskiej (załącznik nr 2) . Po jego wysłuchaniu dziecko odpowiada na pytania: Kogo bała się kura? Kto się przechwalał? Czy to dobrze się przechwalać? Dlaczego gęś uważała się za odważną? Dlaczego gąską nie powinna zadzierać z krową?
•„Ptaki w gospodarstwie” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prezentuje kolejno obrazki dorosłych osobników ptaków hodowlanych (wybrane pomoce z zabawy „Rodziny zwierząt” (załącznik nr3), a dziecko je nazywa. Następnie pokazuje obrazki młodych osobników i mówi np. gęsię to dziecko..., a dziecko kończy zdanie i umieszcza obrazek między gęsią a gąsiorem. Na koniec dziecko porównuje obrazki zwierząt w obrębie jednego gatunku: Co je różni? W czym są do siebie podobne? Dorosły wskazuje na różnice między samicą a samcem, zwracając uwagę, że samce są często bardziej kolorowe i strojne.
• „Na podwórku” – zabawa artykulacyjno – naśladowcza. Dziecko ponownie wymienia nazwy ptaków, które pojawiły się w utworze „Ptasie opowieści” i spaceruje po pokoju. W zależności od podniesionego obrazka (wybrane pomoce z zabawy „Rodziny zwierzą wykonuje odpowiednie czynności: odważna gęś – chodzą z wyciągniętą szyją i gęga, co jakiś czas groźnie syczy; wystraszona kura – lekko podkulone z rękami zgiętymi w łokciach gdacze; oburzony indyk – chodzi naburmuszony, mówiąc: gul, gul, gul.
•„Najpiękniejszy ogon” – zabawa ruchowa. Rodzic rozsypuje różnokolorowe piórka (mogą to być potargane kolorowe miękkie serwetki na podłodze. Dziecko – „kogut” spaceruje boso między nimi, co jakiś czas zbiera piórka palcami stóp.
„Śmieszna kurka” – praca przestrzenna. Dziecko otrzymuje fragmenty starej gazety, które ugniata tak długo, aż uformuje z nich dwie kule (mniejszą i większą). Mniejszą kulkę kładzie na kwadratowym kawałku bibuły (np. w kolorze pomarańczowym), którym ją owija. Nadmiar bibuły przytrzymuje drucikiem kreatywnym, tworząc grzebyk na głowie. Analogicznie jak wyżej postępuje z większą kulką, a z nadmiaru bibuły tworzy ogon (można go postrzępić). Następnie dziecko dokleja oczy, dziób i skrzydła z papieru kolorowego. Na koniec rodzic mocuje kule klejem. Gotowe..
Załącznik nr 1 Rymowanka Agaty Giełczyńskiej
Dzień dobry, dzień dobry, już słońce na niebie Dziecko z rodzicem spacerując unoszą ręce.
dlatego z radością witam dzisiaj ciebie. Stają naprzeciwko siebie.
Zróbmy obrót w koło chwyćmy się za boki . Dziecko z dorosłym chwytają się za boki.
I się przywitajmy uśmiechem szerokim. Szeroko się uśmiechają.

Załącznik nr 2 „Ptasie opowieści” wiersz Agaty Giełczyńskiej
Powiedziała pewna kurka, że się boi pieska Burka, bo ten ciągle głośno szczeka i już słychać go z daleka. Na to gąska się przechwala, że jest dzielna i że śmiała! Bo gdy sprawa jej się tyczy, ona sama groźnie syczy. Indyk burknął jej niemile: „To przechwałki są i tyle! Pani gąsko, pani zmyśla. Kto to widział, tak wymyślać?!” Koło płotu kogut chodził, szybko się z indykiem zgodził. Kaczka tylko głową kiwa,
no bo sama jest płochliwa. A gąska do krowy zmierza, bo bać się jej nie zamierza. I biega dokoła krowy, a kury rwą pióra z głowy. Taki gwar jest na podwórku, nikt nie mówi o psie Burku. Bo o gąsce każdy gada,
czy w niej wielka jest odwaga?
Źródło: czasopismo „Bliżej Przedszkola” nr 3.210/2019























Przedszkolowo.pl logo