Grupa I - c.d.

*Opracowano na podstawie materiałów z przewodnika metodycznego Mac Edukacja:

23.04.2020r./czwartek

„Świeże powietrze”.

1.Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?
Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., - ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy mu się podoba.

2.Zabawa: „Zatkany nos” .
Dziecko zostaje poproszone o zatkanie nosa i buzi na kilka sekund.
Następnie Rodzic zadaje pytania:
• Czego nie możemy robić kiedy mamy zatkany nos? (Oddychać).
• Czym oddychamy? (Powietrzem).
• Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkane nosy? (Udusilibyśmy się).

Wniosek z zabawy: Nie można żyć bez powietrza.
3.Zabawa „Dmuchanie balonu”. Rodzic nadmuchuje balon i pyta: „Dlaczego ten balon rośnie?” Następnie puszcza nadmuchany balon i zadaje kolejne pytania:
• Co stało się z balonem?
• Gdzie znajduje się powietrze?
• Czy widzimy powietrze?
• Jeżeli go nie widzimy, to skąd wiemy, że jest?
• Czy możemy je złapać?
• Czy powietrze ma smak?

Wniosek z zabawy: Powietrze jest wszędzie, jest bezbarwne, nie ma zapachu, nie ma smaku.

Komu jest potrzebne powietrze? Ludziom, zwierzętom, roślinom.

4. Czy powietrze zawsze jest czyste? Niestety nie…
Wspólne oglądanie filmiku - potrzebna jest pomoc Rodzica, ponieważ filmik jest w
j. angielskim (są polskie napisy).
https://tuptuptup.org.pl/zanieczyszczone-powietrze-filmik-edukacyjny-dla-dzieci/
Co jest powodem zanieczyszczeń powietrza?
Jak dbać o czystość powietrza?

5.https://swiatoze.pl/smok-czy-smog/ - kolorowanka do pobrania.


27.04.2020r./poniedziałek

„Budowle duże i małe”.

1.Zabawy konstrukcyjne z zastosowaniem klocków . Potrzebne: Klocki. Dziecko razem z Rodzicem buduje domy i bloki z klocków plastikowych. Porównuje ich wielkość i wysokość. Posługują się określeniami: więk¬szy, mniejszy, wyższy, niższy, podobny, inny.

2.Oglądanie albumów ze zdjęciami różnych budowli. Albumy ze zdjęciami budowli z różnych miast. Rodzic pokazuje albumy przedstawiające zdjęcia budynków z różnych miast, domów i ciekawych budowli. Prosi dziecko, aby opowiedziało, jak wyglądają te budynki, co im przypominają, które im się podo¬bają i dlaczego.

3.Ćwiczenia logopedyczne. Lusterko dla dziecka.

malowanie sufitu – przesuwanie języka od górnych zębów w stronę gardła,
winda – język unosi się za górne zęby i opada na dół, przy dolnych zębach,
schodki – język przesuwa się od zębów (pierwszy schodek) do tyłu, w stronę wałka dziąsłowego (drugi schodek),
witanie się z sąsiadami – język wita się z sąsiadami – dotyka każdego zęba oddzielnie: raz na górze, raz na dole,
drzwi – wargi jako drzwi otwierają się i zamykają, na zmianę.

4.Rozmowa na temat budowli znajdujących się w najbliższej okolicy.

Rodzic zadaje dziecku pytania:
-Jakie budynki mijacie w drodze do przedszkola?
-Jakie jeszcze inne budowle są w naszej okolicy?
-A jakie budowle chcielibyście mieć w naszej okolicy?


5.Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Budynki małe i duże. Potrzebna ilustracje miasta, np.:https://chomikuj.pl/szpila59/kolorowanki+i+inne/MIASTO+r*c3*b3*c5*bcne+miejsca

Stoi budynków chyba ze sto
po obu stronach gwarnej ulicy.
Tuż obok kina wielki wieżowiec
prawie dotyka ścian kamienicy.
Stary, drewniany dom z dumy pęka,
bo sąsiaduje z nowiutkim blokiem.
Z drugiej zaś strony ogromny sklep
zaglądać lubi do jego okien.
A tuż za stacją stoi biurowiec.
Widać go także, choć jest w oddali.
Pięter dwanaście; okna lśnią w słońcu.
Został zrobiony ze szkła i stali.
Zaraz za parkiem, pośród drzew starych,
pobudowano kościół ceglany.
Za skrzyżowaniem też coś się dzieje.
Patrzcie! Murują basenu ściany!
Tu biblioteka, tam teatr, urząd!
Budynki małe i całkiem duże
stoją i w miastach, i na wsiach też,
by mogły służyć nam jak najdłużej.

6.Omówienie treści wiersza, wyjaśnienie niezrozumiałych słów. Rodzic zadaje pytania do wiersza, np.:
- Jakiego rodzaju budowle są wymienione w wierszu?
-Jaka budowla powstaje za skrzyżowaniem?
-Ile pięter ma biurowiec zbudowany ze szkła i stali?
-W jakim celu buduje się te budynki?
- Jakie jeszcze inne budynki i budowle mogą znajdować się w dużym mieście ( zabytki/pomniki , metro, stadion, mosty itd.)

7.Zabawa ruchowa do wiersza. Rodzic powoli recytuje wiersz, a dziecko spaceruje. Kiedy usłyszą nazwę budowli, zatrzymuje się.

8. Rysowanie swojej wymarzonej budowli.


28.04.2020r./wtorek

„U architekta”.

1.Odrysowywanie wybranych kształtów.

Talerzyki plastikowe, książki, płaskie zabawki, materiały przyrodnicze, dla każdego dziecka: kartka, ołówek, kredki.
Dziecko odrysowuje na kartkach wybrane przez siebie przedmioty. Może je pokolorować według własnego uznania.

2.Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków drewnianych – próby tworzenia prostych domów.
Drewniane klocki. Rodzic prosi, aby dziecko/ci stworzyły z klocków domy. Praca może być
indywidualna lub wspólna. Warto na koniec obejrzeć wszystkie budowle i o nich porozmawiać.

3.Zabawa wprowadzająca – Zawody.

Rodzic pyta o to, czym zajmuje się: lekarz, nauczyciel, piekarz, kierowca, sprzedawca w sklepie itp. Warto w tym miejscu porozmawiać z dzieckiem na temat tego, że każdy zawód jest tak samo ważny i każdemu człowiekowi należy się szacunek.

4.Obejrzenie filmu : „Mój dom, czyli jestem architektem”
https://www.youtube.com/watch?v=pIJ1AL4rH7A

5.Rozmowa kierowana, związana z obejrzanym materiałem filmowym.

6.Zabawa rozwijająca umiejętności plastyczne – Rysowany wierszyk, autorstwa A. Maćkowiaka. Kartka i kredki dla dziecka.
Rodzic czyta wierszyk i jednocześnie rysuje to, co mówi, dziecko również ilustruje słowa. Kiedy Rodzic mówi o kwadracie i oknie, najpierw poka-zuje te kształty, a dopiero później je rysuje.
Zbudujemy razem domek – taki na papierze.
Z tym zadaniem się uporasz, mocno w ciebie wierzę.
Zaczynamy od kwadratu, a gdy go skończymy,
to trójkącik, czyli dach, na nim postawimy.
No a teraz, moi drodzy, na tym pięknym dachu
rysujemy mały komin – odważnie, bez strachu.
Jeśli chcesz wejść do środka, trzeba drzwi dołożyć.
Chcesz też okno? Nie ma sprawy! Kwadrat musisz włożyć.

7.Tworzenie makiety pokoju np. z kartonu po butach – urządzanie pokoju z mniejszych pudełeczek, kolorowego papieru, pisaków, plasteliny i innych dostępnych materiałów.


29.04.2020r./środa

1.Zabawa twórcza Rysowanie w powietrzu. Zadaniem dzieci jest rysowanie palcem w powietrzu przedmiotów wymienionych przez Rodzica (mogą to być kształty, ale także zabawki, np. miś).

2.Słuchanie baśni Trzy małe świnki.
Bajka do czytania:http://bajkiwbibliotecekrolajana.blogspot.com/2015/11/trzy-mae-swinki.html
Rodzic opowiada lub czyta dziecku baśń i prosi, żeby uważnie słuchało, ponieważ później chciałby z nimi porozmawiać o tym, co się wydarzyło.
Bajka do oglądania: https://www.youtube.com/watch?v=T-6FrRPGTdw

4. Rozmowa na podstawie wysłuchanego tekstu/bajki. Rodzic zadaje dzieciom pytania:
- Ile było świnek?
-Z czego zbudowała dom pierwsza (druga, trzecia) świnka?
- Który domek wilk zdmuchnął najszybciej? Dlaczego?
- Dlaczego wilk nie mógł zdmuchnąć domku z cegieł?
- Z czego najczęściej ludzie budują domy?

5.Zabawa ruchowo-naśladowcza Jestem domkiem z…
Rodzic naśladuje ruchy zdmuchiwanego domku i o to samo prosi dziecko. Domek ceglany – dziecko się nie kołysze, domek z drewna – dziecko lekko się kołysze, domek słomiany – dziecko silnie się kołysze. Kolejność domków może być dowolna.

6.Oglądanie albumów przedstawiających zabytki z całego świata.

Potrzebne albumy lub zdjęcia w Internecie przedstawiające zabytki z całego świata (Big Bena, wieżę Eiffla, piramidy w Gizie, Statuę Wolności, Wielki Mur Chiński, Krzywą Wieżę w Pizie, Koloseum, Stonehenge)

6.Wypowiedzi dziecka na temat obejrzanych zdjęć. Rodzic może zachęcić dziecko, aby pokazało i opisało wybrany przez siebie ulubiony zabytek, a także ten, który im się najmniej podoba, i uzasadniło swój wybór.

7.Wspólne rysowanie/malowanie wybranego zabytku.


3.Zabawa wprowadzająca – Zawody.

Rodzic pyta o to, czym zajmuje się: lekarz, nauczyciel, piekarz, kierowca, sprzedawca w sklepie itp. Warto w tym miejscu porozmawiać z dzieckiem na temat tego, że każdy zawód jest tak samo ważny i każ¬demu człowiekowi należy się szacunek.


4.Obejrzenie filmu : „Mój dom, czyli jestem architektem”
https://www.youtube.com/watch?v=pIJ1AL4rH7A


5. Rozmowa kierowana, związana z obejrzanym materiałem filmo¬wym.


6.Zabawa rozwijająca umiejętności plastyczne – Rysowany wierszyk, autorstwa A. Maćkowiaka. Kartka i kredki dla dziecka.
Rodzic czyta wierszyk i jednocześnie rysuje to, co mówi, dziecko również ilustruje słowa. Kiedy Rodzic mówi o kwadracie i oknie, najpierw pokazuje te kształty, a dopiero później je rysuje.
Zbudujemy razem domek – taki na papierze.
Z tym zadaniem się uporasz, mocno w ciebie wierzę.
Zaczynamy od kwadratu, a gdy go skończymy,
to trójkącik, czyli dach, na nim postawimy.
No a teraz, moi drodzy, na tym pięknym dachu
rysujemy mały komin – odważnie, bez strachu.
Jeśli chcesz wejść do środka, trzeba drzwi dołożyć.
Chcesz też okno? Nie ma sprawy! Kwadrat musisz włożyć.

7.Tworzenie makiety pokoju np. z kartonu po butach – urządzanie pokoju z mniejszych pudełeczek, kolorowego papieru, pisaków, plasteliny i innych dostępnych materiałów.


30.04.2020r./czwartek

„Plan miasta”.

1.Co to jest plan miasta?

Potrzebne: mapa lub plan miasta, szkicownik, mazaki.
Dziecko ogląda mapy i plany różnych miejscowości. Śledzi palcem po mapie, jak przebiegają ulice, wskazuje zaznaczone mosty, wiadukty, budynki użyteczności publicznej. Rodzic czyta legendę mapy, pomaga odnaleźć na niej charakterystyczne punkty.


2.Wykonanie makiety miejscowości marzeń.

Na dużym arkuszu papieru Rodzic rysuje schemat głównych ulic zgodnie ze wskazówkami dzie-cka. Dziecko ustawia budynki ( np. z klocków, dostępnych pudełeczek itp. ustalając, gdzie umieścić osiedla bloków, gdzie domy jednorodzinne, gdzie będą budynki użyteczności publicznej, np. przedszkole) . Na koniec maluje trawę, drzewka wzdłuż ulic lub w parku.


3. Zabawa dydaktyczna: „Kto gdzie mieszka”:
Rodzic zadaje dziecku pytania. Dziecko odpowiada, a następnie sylabizuje nazwy „domów”:
- gdzie mieszka pies? ( buda)
- gdzie mieszka nietoperz? (jaskinia)
- dom żaby, to...(staw)
- niedźwiedzie legowisko, to...( gawra)
- gdzie mieszkają mrówki? (mrowisko)
- dom myszki, to...(norka)
- gdzie mieszka wiewiórka? ( dziupla)
- gdzie mieszkają kury, gęsi? (kurnik)
- gdzie mieszkają konie? (stajnia)
- itp.

4.Quiz z pytaniami: Prawda – fałsz.

Dziecko pokazuje kciuk uniesiony do góry, gdy zdanie jest prawdziwe, i opuszczają go, gdy zdanie jest fałszywe.
Wieżowce to domy z drewna.
Wieżowce mają jedno piętro.
Dom to budynek, w którym mieszkają ludzie.
Kamienice mają zawsze ściany z kamieni.
W kamienicy mieszka jedna rodzina.
Dachy bywają spadziste.
Dachy bywają płaskie.
Osiedle mieszkaniowe to jeden blok.
W bloku jest dużo mieszkań.
Każdy dom ma drzwi.
Mosty są zawieszone pomiędzy blokami.
Na lotnisku pływamy.
W basenie lądują samoloty.
Autostrady biegną między domami.
Metro jest w każdej wsi.

5. Zabawa Rysowanie na piasku, mące lub kaszy.

Potrzebne:tacki z piaskiem, kaszą lub mąką dla dziecka. Dziecko rysuje budowle wymienione przez Rodzica, np.: most, blok, dom ze spadzistym dachem, stadion itp.


04.05.2020r./poniedziałek

1.Zabawa matematyczna Liczenie schodów. Potrzebne np. klocki lego.
Dziecko, zgodnie z instrukcją Rodzica, układa klocki schodkowo, wskazuje palcem kolejne klocki i je liczy: pierwszy stopień, drugi, trzeci, czwarty, piąty (lub w zakresie swoich możliwości).

2.Zabawa matematyczna Liczenie pięter. Potrzebne klocki lego lub drewniane.
Dzieci układają fundament – parter dla wieży – a następnie budują wieżę z kolorowych klocków. Licząc piętra, używają liczebników porządkowych: pierwsze, drugie, trzecie, czwarte, piąte.

3. Rozmowa z dziećmi na temat: Do czego są potrzebne klucze? Potrzebne różne klucze do drzwi.
Dziecko ogląda różne klucze i zastanawia się, do czego są potrzebne, np.: do otwierania i zamykania drzwi mieszkania, domu lub garażu, do kłódki, do samochodu, do zapięcia rowerowego, walizki itp.
Można pokazać dziecku inne klucze oraz inne znaczenia dla słowa klucz: narzędzie do przykręcania i odkręcania śrub ; szyk lotu stada ptaków ; klucz wiolinowy itp.
https://pl.wiktionary.org/wiki/klucz#/media/Plik:Flight_of_geese.jpg
https://pl.wiktionary.org/wiki/klucz#/media/Plik:1933_Plomb_Combination_Wrench.jpg
https://pl.wiktionary.org/wiki/klucz#/media/Plik:Clefs.svg

4.Zabawa grupowa z elementem szukania – Znajdź klucze.
Dziecko odchodzi na chwilę na bok, lub obraca się, pozostałe Rodzic chowa pęk kluczy w pokoju. Szukający kieruje się podpowiedziami Rodzica, który daje wskazówki doprowadzające do kluczy, np. ciepło, zimno, cieplej, mróz, gorąco, parzy.

5.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja miejscowość.
Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecka: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Powtarza wiersz, a dziecko – fragment tekstu: Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

Ile bloków stoi w mieście!
Jedne duże, inne małe.
Ten jest żółty, tamten szary,
a te obok – całkiem białe.
Mkną ulicą samochody;
wszędzie pełno zakamarków.
By odpocząć od hałasu,
zawsze można iść do parku.
Da, do, du, da, do, da,
w pięknym domu mieszkam ja!
Na wsi domów jest niewiele;
spokój zwykle tam panuje.
Za dnia słychać śpiew skowronka
nocą sowa pohukuje.
Czasem piesek przerwie ciszę,
kiedy biega po ogrodzie.
Kogut pieje, krowa muczy,
kaczka kwacze gdzieś na wodzie.
Da, do, du, da, do, da,
w pięknym domu mieszkam ja!
Czy to miasto, czy też wioska,
wielkie bloki, małe domy,
najważniejsze, by prócz domu
mieć rodzinę i znajomych!
Da, do, du, da, do, da,
w pięknym domu mieszkam ja!

6. Kończenie zdań, np.:
Lubię mój dom, bo…
Lubię mój pokój, bo….
Lubię przedszkole, bo…

7. Odciskanie różnych kluczy w plastelinie, masie solnej, gipsie ( wg dostępności materiałów)

05.05.2020r./wtorek

„Moje najbliższe otoczenie”.

1. Zabawa matematyczna Co najpierw? Co później?
Rodzic prosi, aby dziecko spojrzało na to, co robi. Może to być np. podejście do biurka i położenie długopisu , otworzenie książki i udawanie, że się ją czyta. Zadaniem dziecka jest określenie, co było wcześniej, a co później. Rodzic może opisywać swoje działania.

2.Słuchanie wiersza L. J. Kerna "Nasze podwórko".
Nasze podwórko to miejsce,
które najlepiej znamy.
Wszyscy,
bez żadnych wyjątków,
takie podwórko mamy!
Nasze podwórko to teren
najbardziej nam bliski na ziemi.
W zimie śnieg na podwórku leży,
a w lecie się trawa zieleni.
Gdy słońce świeci na niebie,
wesołe jest nasze podwórko,
smutnieje zaś, gdy się zjawi
pan deszcz
z ponurą córką chmurką.
Czasami z naszego podwórka,
na którym się co dzień bawimy,
widać wieże kopalni
lub wielkiej huty kominy.
I czy to będzie w Gliwicach,
w Toruniu,
w Łomży,
czy w Krośnie,
gdy spojrzysz na nasze podwórko,
to stwierdzisz, że ono rośnie!
Bo naszym podwórkiem nie jest
to tylko, co jest blisko,
ale i traktor w polu,
i stadion,
i lotnisko,
i jakiś stary zamek,
i lasy na pagórkach,
i Wisła, która płynie
środkiem Naszego Podwórka.

3.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Co to jest nasze podwórko?
- Jak myślicie, kiedy podwórko się cieszy, a kiedy smuci?
- Co widać z naszego podwórka w przedszkolu, a co z waszych domów?

4.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka.
W mieście stoi sygnalizator świetlny – gdy świeci zielone światło: dzieci unoszą język do góry, gdy świeci czerwone światło – język umieszczają za dolnymi zębami.
Samochody – dzieci naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwają po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.
Wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dzieci wykonują ruch językiem, uno¬sząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.
Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dzieci dotykają czubkiem języka do każ¬dego zęba na górze i każdego zęba na dole.
Konik – dzieci naśladują stukot kopyt konia: odbijają język od podniebienia, jednocześnie rozciągając, a następnie ściągają wargi w dziobek.
Krowa – dzieci naśladują ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.
Traktor jeździ w koło po polu – dzieci unoszą czubek języka na górną wargę i wykonują koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.

5. Rytmizowanie tekstu: Moja okolica mnie zachwyca!
Dziecko powtarza za Rodzicem prosty tekst: Moja okolica mnie zachwyca! Następnie wyklaskuje go w prostym rytmie, wytupuje, uderza dłońmi w kolana i o podłogę.

6. Malowanie/rysowanie obrazka „ Moje podwórko”.


06.05.2020r./środa

„Mieszkam w Krakowie”

1.Zabawa Dokończ zdania.
Rodzic mówi początek zdania, a dziecko je kończy.
Miasto, w którym mieszkam, to…
Mieszkam… przy ulicy…
„Symbole mojej miejscowości.”. Potrzebny :obrazek z herbem Krakowa.
Rozmowa o zabytkach Krakowa ( prezentacja w mailu)

2.Zabawa popularna "Maszerują dzieci drogą".

Maszerują dzieci drogą, dziecko maszeruje w miejscu,
raz, dwa, trzy! dziecko wyklaskuje rytmicznie,
Lewą nogą, prawą nogą, dziecko wystawia do boku lewą nogę i prawą nogę,
raz, dwa, trzy! dziecko wyklaskuje rytmicznie,
A nad drogą słonko świeci dziecko wznosi obie ręce wysoko w górę,
i uśmiecha się do dzieci, dziecko obraca się wokół własnej osi,
raz, dwa, raz, dwa, trzy! dziecko wyklaskuje rytmicznie.

3.Oglądanie baśni „Smok Wawelski”
https://www.youtube.com/watch?v=FKfB_h7HqC8
Rodzic prosi, aby dziecko opowiedziało legendę własnymi słowami. Można pomagać zadając dodatkowe pytania, np.:
- Kogo bali się mieszkańcy Krakowa? Dlaczego?
- Komu udało się pokonać smoka? itp.

4. Ćwiczenia logorytmiczne : „Jestem smok”.
Dziecko stara się rytmicznie powtarzać słowa rymowanki i ilustruje ją ruchami naśladującymi czynności, o których jest w niej mowa.

Jestem smok, wielki smok
I potykam się co krok.
Prawą łapą brzuch masuję,
lewą w górze wymachuję
Tylną łapą sobie macham,
pływać w rzece też potrafię.
Lecz najlepiej muchy łapię,
wyskok w górę - raz dwa trzy,
gdy ich nie mam chodzę zły!

5. Zabawa „Smocze minki”
Dziecko zamienia się w małego smoka. Rodzic jest dużym smokiem. Zadaniem dziecka jest wykonywanie ruchów i min takich samych, jakie pokazuje duży smok- Rodzic. Zabawie może towarzyszyć podkład muzyczny.

6. Lepienie smoka z plasteliny, lub inne:
Inspiracje: http://ksiazeczki-synka-i-coreczki.blogspot.com/2016/04/czary-mary-paluszkami.html


07.05.2020r./czwartek

„ Co słychać w Krakowie?”

1.Słuchanie nagrania „Hejnału Mariackiego”
Wysłuchanie w ciszy nagrania. Zapytanie dziecka, czy znają tę melodię oraz gdzie i kiedy można ją usłyszeć. Pokazanie ilustracji Wieży Mariackiej, z której rozlega się hejnał.
https://www.youtube.com/watch?v=i6R_v0ZCg4M
https://www.youtube.com/watch?v=xzr3oIyi5eo
Ustalenie dlaczego następuje przerwa podczas gry trębacza na podstawie legendy.

2.Zabawa muzyczno - logopedyczna „Gramy na trąbce hejnał” – gramy na trąbce z papieru (w tle hejnał)

3.Ukryte dźwięki – w tej zabawie można wykorzystać telefon lub przenośny odtwarzacz muzyki. Urządzenie w sali i puszczamy dowolną piosenkę z dziecięcego repertuaru. Zadaniem dziecka jest słuchać uważnie i odnaleźć ukryte urządzenie.

4. Raz i dwa, raz i dwa, każdy klaszcze tak jak ja! – Rodzic wyklaskuje rytm, a dziecko stara się do precyzyjnie odtworzyć. Można tupać, śpiewać, kląskać i skakać do rytmu.

5. Różnicowanie dźwięków.
Możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek, (…) lub instrumenty np. cymbałki skrzypce. Dziecko odgaduje prezentowany dźwięk. Jaki dźwięk słyszysz?
Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy?
Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków?
Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki?
Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)?
Przed rozpoczęciem zabawy prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki, (…)

6. Odtwarzanie rytmów granych na bębenku , patelni, przy pomocy klocków itp.
np.: głośny, cichy, cichy - głośny, cichy, cichy, (…),
cichy, głośny, głośny - cichy, głośny, głośny, (…),
cichy, cichy, głośny, głośny - cichy, cichy, głośny, głośny, (…)

7. Zabawa „Sylabika” . Rodzic mówi słowa związane z Krakowem, a dziecko dzieli je na sylaby.

8. „Krakowskie kwiaciarki” – wykonanie z bibuły i przestrzennych kwiatów, poznanie sposobów wykonania kwiatów, potrzebna pomoc rodziców w wykonaniu zadania.
https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/05/maki-z-bibuy/


08.05.2020r./piątek

„Krakowskie gołębie”

1.Słuchanie legendy „Krakowskie gołębie”
https://vod.tvp.pl/video/czytanie-przed-spaniem,najpiekniejsze-basnie-bajki-legendy-krakowskie-golebie,29964897

2. Składanie z części obrazka związanego z Krakowem. Można go wydrukować i pociąć na części . Dziecko składa obrazek i nakleja na kartkę.

3. Zabawa twórcza – To nie jest piórko, tylko….
Rodzic pokazuje np., że piórko może przypominać drzewo, a listek np. chmurkę. Zachęca dziecko, by samodzielnie poszukało podobieństw. To nie jest piórko, tylko….
To nie jest kredka, tylko….(czarodziejska różdżka, pałeczka do grania na bębnach, batuta, wskazówka zegara, itp.)
To nie jest talerzyk, tylko…. ( latający spodek, koło od samochodu, moneta, itp.)

4. Zabawa ruchowa z muzyką „ Duży i mały skok”
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

https://www.youtube.com/watch?v=quDiS00BXHk


11.05.2020r./poniedziałek

1.Oglądanie książek i albumów/ lub/i filmu o miastach oraz o symbolach Polski,
Rodzic prezentuje dzieciom książki i albumy, czyta fragmenty tekstu, dziecko opisuje obrazki. Rodzic zapoznaje dzieci z symbolami narodowymi.
Symbole narodowe: filmik
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A&t=228s

2.Zabawa ruchowa Biel i czerwień.
Rodzic gra rytmicznie na tamburynie, lub puszcza fragment muzyki, a dziecko przeskakuje z nogi na nogę po całym pokoju. Gdy Rodzic przestaje grać/zatrzymuje muzykę, dziecko szuka do czegoś czerwonego lub białego znajdującego się w pokoju – w zależności od tego, co powie Rodzic ( biały/czerwony), lub pokaże ( można umówić się, że gdy Rodzic pokaże jakiś gest, np.: palce złączone w serce – wtedy dziecko szuka koloru czerwonego, a gdy inny gest – białego) . Przy kolejnych powtórzeniach zabawy dziecko dotyka przedmioty inną częścią ciała, np.: dłonią, palcem wskazującym, łokciem, czołem.

3. Ćwiczenia językowe Co może być polskie?
Rodzic podaje kilka przykładów tego, co może być polskie (np. przedszkola, szkoły, drogi, język, tańce), a następnie dzieci podają swoje przykłady tego, co kojarzy im się z Polską. Po każdym podanym przykładzie powtarzają za Rodzicem zdanie: Polski (np. język) mamy, jesteśmy Polakami!

Słuchanie/śpiewanie piosenki :
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&t=100s

4.Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej "Flaga".
Rodzic recytuje zagadkę i prosi o podanie rozwiązania.

Wisi wysoko.
Biało-czerwona.
Często z wiatrem musi się zmagać.
To symbol Polski, to nasza… (flaga).

5. Rysuj po śladach rysunku flagi Polski, s.15. Pokoloruj ją według podanego wzoru.


12.05.2020r./wtorek

1.Słuchanie legendy lub oglądnie filmu o powstaniu naszego państwa.
https://www.bajkowyzakatek.eu/2010/11/polskie-legendy-o-lechu-czechu-i-rusie.html

2.Omówienie treści, zadawanie pytań, np.:
- Jak nazywali się bracia ?
- Dlaczego Lech, Czech i Rus wędrowali? Czego szukali?
- Gdzie został Rus, gdzie Czech?
- Co skłoniło Lecha do zakończenia wędrówki?
- Jak nazywał się kraj, który założył Lech?

3. „Wróble, orły i bociany” – zabawa ruchowa. Dziecko zamienia się w ptaszka i porusza się jak bocian (z wysokim unoszeniem kolan), gdy Rodzic klaszcze; jak wróbelek (na paluszkach), gdy stuka o blat rytmicznie; jak orzeł (machając szeroko rozstawionymi rękami), gdy Rodzic tupie nogami powoli.

4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Kolory flagi – Rodzic podaje kolory flagi. Gdy mówi biały – dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, gdy mówi czerwony – język opuszczają na dolną wargę.
Chorągiewki – tak jak chorągiewki poruszają się na wietrze, tak dziecko porusza językiem po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego.
Lech, Czech, Rus jadą na koniach – dziecko naśladuje osobno stukot kopyt koni każdego z bohaterów legendy. Przykleja szeroko ułożony język do podniebienia i odbija go, jednocześnie ściągając wargi w dziobek i rozciągając szeroko.
Orzeł – dziecko wysuwa język do przodu, unosząc jego czubek do góry, i porusza nim na boki, tak jak orzeł swymi skrzydłami.
Wędrówka po Polsce – przy szeroko otwartej jamie ustnej dziecko wysuwa język do przodu i porusza nim do góry, w dół, w prawą stronę, w lewą stronę.

5. Składanie obrazka/puzzli z godłem.
https://pl.pinterest.com/pin/348536458655782155/

13.05.2020r./środa

„Nasz hymn”.

1. „Mazurek Dąbrowskiego” – słuchanie i nauka hymnu.

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa Przyjmij postawę.

Potrzebne: Nagranie muzyki o zróżnicowanym rytmie oraz nagranie Mazurka Dąbrowskiego.
Rodzic zapoznaje dziecko z nagraniem Mazurka Dąbrowskiego, zwracając uwagę, że to hymn naszego kraju, pokazuje postawę, jaką należy przyjąć podczas słuchania i/lub śpiewania hymnu Polski.
Następnie dziecko w dowolny sposób porusza się w rytm nagrania muzyki o zróżnicowanym rytmie, a gdy usły¬szy hymn Polski, przyjmuje postawę na baczność.
Zabawę można zmodyfikować, np. Rodzic śpiewa ulubioną piosenkę - dziecko tańczy. Rodzic śpiewa hymn – dziecko przyjmuje odpowiednią postawę i śpiewa z Rodzicem .

3. Zabawa relaksacyjna Odpoczynek na łonie natury.
Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiew ptaków), odtwarzacz CD.
Rodzic prosi, aby dziecko położyło się na plecach i posłuchało jego opowieści z zamkniętymi oczami (w tle słychać ciche dźwięki muzyki).
Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do lasu. Spakowaliśmy nasze plecaki i dziarsko wyruszyliśmy przed siebie. Wsiedliśmy do pociągu, który zatrzymał się w małej miejscowości. Ponieważ dzień był słoneczny, zrobiliśmy sobie spacer. Po dotarciu na miejsce naszym oczom ukazała się piękna i cicha polana. Nie było tam nikogo. Słychać było tylko śpiew ptaków i szum drzew. Rozłożyliśmy koce i położyliśmy się na nich, obserwując, jak na niebie wolno przesuwają się chmury. Zasnęliśmy. Po jakimś czasie obudziło nas kapanie kropel deszczu. Szybko zebraliśmy nasze rzeczy i pobiegliśmy do pociągu, który zawiózł nas do naszej miejscowości. To była cudowna wyprawa!

Dziecko otwiera oczy i opowiada o swoich wrażeniach (co słyszały, czy to było przyjemne). Może naśladować poszczególne etapy opowieści (np. pakowanie plecaka, spacer, leżenie na kocach, bieg).

4. Rozmowa przy mapie – Kolory na mapie.
Potrzebna duża mapa fizyczna Polski. Dziecko z pomocą Rodzica wskazuje na mapie góry, morze, jeziora, miasta itp. Wspólnie obserwują, jakimi kolorami są one oznaczone.

5. Ćwiczenia małej motoryki – Polska w kolorach.
Potrzebne: Kontur Polski , plastelina - „ malowanie” plasteliną.

14.05.2020r./czwartek
„Warszawa – nasza stolica”.

1.Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy Legenda o warszawskiej Syrence.

Piękna Syrenka,
Co w morzu żyła,
Raz do Warszawy
Wisłą przybyła.
Zauważyli
Ją tam rybacy,
Gdy przeszkadzała
Im w ciężkiej pracy.
Rybacy dla niej
Życzliwi byli,
Bo się jej pięknym
Śpiewem wzruszyli.
Ale zły kupiec
Złapał ją w wodzie
I potem trzymał
W ciasnej zagrodzie.
Z żalu i smutku
Zaczęła płakać,
Na pomoc przyszedł
Jej syn rybaka.
Syrenka za to
Podziękowała
I bronić miasta
Przyobiecała.
Od tamtej pory
I dniem, i nocą
Służy Warszawie
Swoją pomocą.


2. Rodzic zadaje pytania:
-Gdzie mieszkała Syrenka?
-Co zrobił Syrence kupiec?
-Kto uratował Syrenkę?
-Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?

3. Ćwiczenia grafomotoryczne Wisła.
Potrzebna tacka z piaskiem lub drobną kaszą.
Dziecko rysuje palcami na tacce z piaskiem wzory fal rzecznych z jednoczesnym naśladowaniem szumu wiatru i wody: szszsz...

4.Ogądanie prezentacji o stolicy: https://www.youtube.com/watch?v=Klz_m44SJe

5. Zagadki tematyczne: https://www.youtube.com/watch?v=20_HspeIrEA

6.Kolorowanka „Warszawska Syrenka” https://chomikuj.pl/elunia74/PRZEDSZKOLE/PRZEDSZKOLE/KOLOROWANKI+i+POMOCE/Warszawa*2c+syrenka+warszawska

15.05.2020r./piątek

1.Zabawa dydaktyczna Jak się nazywasz?
Rodzic prosi, aby chętne dzieci przedstawiły się (4-latki mogą także podać swój adres zamieszkania). Mówi, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).

2.Ćwiczenia słuchowe Dzielimy na sylaby.
Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), a zadaniem dziecka jest podawanie całej nazwy.

3. Słuchanie wiersza E. Stadmüller Kim jesteś?

– Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
– Co jest Ci bliskie?
– Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
– biało-czerwone,
ojczyste godło
– orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
Mazurka dźwięki,
no i stolica
– miasto Syrenki.
I jeszcze Wisła,
co sobie płynie
raz po wyżynie,
raz po równinie,
i mija miasta
prześliczne takie.
Już wiesz, kim jesteś?
– Jestem Polakiem.

4. Rozmowa na podstawie wiersza.
– O jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?
– Jakie są nasze barwy narodowe?
– Jak wygląda nasze godło?
– Jaka się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?
– Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?

5.Zabawa konstrukcyjna "Budujemy Polskę".
Potrzebne :Skakanki lub sznurek , klocki.
Rodzic układa na podłodze ze skakanek kontur granic Polski, a zadanie dziecka polega na wypełnieniu go różnego rodzaju budowlami. Dziecko omawiają, co zbudowało.

6. Podsumowanie zajęć – zabawa w kończenie zdań.
Kraj, w którym mieszkam, to...
Godło Polski przedstawia...
Flaga Polski ma dwa kolory: ...
Gdy słyszymy hymn, musimy...
Nasze symbole narodowe to...








Przedszkolowo.pl logo