Grupa I

*Opracowano na podstawie materiałów z przewodnika metodycznego Mac Edukacja:

25.03.2020r./środa
"Marcowe kaprysy"

Dziś proponujemy m.in.: zabawę rozwijającą kompetencje matematyczne, wierszyk utrwalający wiedzę o marcowej pogodzie, relaksacyjny masażyk oraz kreatywną pracę plastyczną :)

1.Zabawa dydaktyczna Pierwsza, druga, trzecia... ( utrwalanie kolorów oraz liczebników głównych i porządkowych) . W zabawie można użyć kredek lub klocków:
Dziecko układa dywanik, w którym pierwsza kredka będzie czerwona, druga będzie zielona, trzecia będzie żółta, czwarta będzie niebieska, piąta będzie biała. Następnie dziecko liczy kredki i kolejno podaje kolejność kredek w dywaniku.
Następnie rodzic zadaje dziecku pytania, np. w jakim kolorze jest czwarta ( druga, piąta itp.) kredka?

2.Słuchanie Wiersza B. Formy ,,Marcowe kaprysy”
Wymieszał marzec pogodę w garze,
Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę,
Włożę troszeczkę deszczu, słoneczka promieni,
Domieszam wiatru ciepłego,
Smutno by w marcu było bez niego
Śniegu i burzy jeszcze troszkę dodam,
Będzie prawdziwa marcowa pogoda.

Pytania:
- o jakim miesiącu była mowa w wierszu?
- jaka pogoda jest w marcu?
- czy zastanawiałeś/aś się, co to jest pogoda?
- jaką pogodę najbardziej lubisz i dlaczego?
- czy ważne jest to, aby wiedzieć wcześniej o prognozie pogody? Dlaczego?
- komu potrzebne są takie wiadomości i gdzie można je usłyszeć?
- czy wiesz jak można przedstawić na obrazku: burzę, wiatr, deszcz, śnieg, słońce, zachmurzenie? (swobodne wypowiedzi dziecka)

3. Zabawa Deszczowy masażyk.
Dziecko i rodzic siadają jedno za drugim . Rodzic wykonuje masażyk na plecach dziecka wg wskazówek z wierszyka. Przy powtórzeniu zabawy zamiana ról.
Dziecko:
Na niebie pokazał się mały, biały kłębuszek. rysuje na plecach spiralę,
Psotny wiatr dmuchał mocno- przesuwa palcami obu rąk po plecach,
Przygonił dużo chmurek- rysuje palcami wskazującymi wiele spiralek,
Chmurki uderzały o siebie i popłakiwały- stawia kreski w różnych miejscach na
plecach,
Z daleka było słychać pomruki zbliżającej się burzy- uderza piąstkami,
Nagle pojawił się błysk- rysuje zygzak pioruna,
Wystraszone chmurki zaczęły lać łzy- uderza wszystkimi palcami jak przy grze na
pianinie,
Rozbiegły się po całym niebie i zniknęły- przesuwa po plecach wewnętrzną stroną dłoni,
Deszcz był coraz słabszy - wykonuje pojedyncze stuknięcia palcami wskazującymi,
A na niebie rozbłysło słońce- rysuje koło i promyki.

4.„Moja ulubiona pogoda” – dziecko wykonuje pracę plastyczną z dostępnych w domu materiałów. Dziecko wybiera ulubioną technikę plastyczną: rysowanie, malowanie,
wycinanie, wydzieranie i przedstawia swoją ulubioną pogodę.


26.03.2020r./czwartek
"Wiosenna pogoda"

1.Na początek nauka „ Deszczowej piosenki” do wspólnego śpiewania:
I. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i na ziemi opowiada,
że tak z góry na nas leci,
by urosły wszystkie dzieci.
Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2
II. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i po drodze opowiada,
że na ziemi go potrzeba,
by urosły kwiaty, drzewa.
Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2

Link do melodii:
https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

2.Rozmowa kierowana na temat: Do czego jest potrzebny deszcz?
Deszcz jest potrzebny np.: w rolnictwie (hodowla upraw), roślinom (aby mogły rosnąć), aby zmyć kurz i zanieczyszczenia, do uzupełnienia wody w zbiornikach wodnych.

3.Zabawa ruchowa „ Słońce świeci – deszczyk pada”. Na hasło rodzica/opiekuna „słońce świeci” – dziecko swobodnie porusza się po pokoju w dowolnie wybrany sposób, ciesząc się, iż świeci słońce. Na hasło: „pada deszcz”- dziecko zatrzymuje się w bezruchu, tworząc ramionkami daszek nad głową /parasolkę/. Zabawę powtarzamy.

4. Zabawa badawcza „Co tonie, a co nie tonie w kałuży”? Potrzebna jest miska z wodą, kilka lekkich przedmiotów (np.: piórko, łupinka orzecha) i cięższych przedmiotów (np.: drewniany klocek, kamień).
Dziecko wrzuca do miski z wodą kolejne przedmioty i wspólnie z rodzicem zastanawia się, dlaczego część z nich tonie, a część nie.
Eksperyment : „ Co pływa, co tonie” https://www.youtube.com/watch?v=SJGqJsZxZ3w

5. Zadanie plastyczne dla dzieci : Karta pracy , s 7. Policz rysunki parasolek. Pokaż ich liczbę na palcach. Pokoloruj rysunki.



27.03.2020r/piątek
"Czasem słońce, czasem deszsz"

1.Zabawa muzyczno-ruchowa "Taniec z parasolem"
Potrzebne nagranie spokojnej muzyki, parasol.

Rodzic zamienia dziecko w parasol. Rodzic przy muzyce i z wykorzystaniem parasola pokazuje ruchy, jakie ma wykonać dziecko:
Rodzic:
- kołysze zamkniętym parasolem na boki: dziecko, z rękami splecionymi w górze, kołysze się na boki,
- obraca złożonym parasolem dookoła: dziecko obraca się wokół własnej osi,
- podrzuca parasol rytmicznie w górę – dziecko podskakuje,
- otwiera parasol: dziecko rozkłada ręce na boki,
- obraca rozłożony parasol: dziecko obraca się itd.
Na koniec rodzic zamyka parasol i stawia na podłodze – dziecko opuszcza ręce wzdłuż ciała.

2.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy.

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej "Zabawa z wiosną.
Stąpa wiosna po łące.
Idzie cicho i słucha.
Tyle dźwięków cudownych
wpada wiośnie do ucha!

„Ka, ka, ko, ko, ki, ke, ke!
Chyba też się pobawię.
Aka, aku, aki, ka
i pobiegam po trawie”.
Wiosna goni motylka.
Wiosna bawi się z osą.

Zdjęła swoje buciki,
bo pobiegać chce boso.
„Oko, oka, oke, ke!
Ale tu jest przyjemnie.

Ika, ika, ike, ke.
Bawcie się już beze mnie!”
I pobiegła do lasu!
I pobiegła radosna,
nasion garść wysypując.
Taka właśnie jest wiosna!

3.Rodzic prezentuje wiersz po raz pierwszy i omawia z dzieckiem jego tekst. Następnie mówi go jeszcze raz, a dziecko powtarza znajdujące się w nim sylaby.

4.Zabawa ruchowa inspirowana tekstem wiersza. Rodzic recytuje wiersz, a dziecko w dowolny sposób ilustruje ruchem jego treść, naśladując czynności wy¬konywane przez wiosnę.

5.Eksperymenty plastyczne "Mokre na mokrym".
Potrzebne: Kartka, gąbka, miska z wodą, farby wodne, pipety, nożyczki.
Dziecko moczy gąbką kartkę, nabiera farbę wodną za pomocą pipety i kapią na pracę. Obserwuje łą¬czenie kolorów i efekt barwny powstałych plam. Po wyschnięciu wycina z pomocą rodzica kształt parasola .

Inne pomysły: http://praceplastyczne.pl/techniki-plastyczne/40-mokre-w-mokrym-2



30.03.2020r./poniedziałek
"wiosna, wiosenka"

1. Na dzień dobry zadanie:rozwiąż zagadki dotyczące marcowej pogody.

Widzisz je za dnia na pogodnym niebie,
za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie. (słońce)
Gdy jest ciemna, to już wiesz,
że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura)
Mówimy, że coś jest białe jak... (śnieg)
Spada z chmury na ziemię – kapu-kap.
Gdy tak się dzieje, parasolkę złap! (deszcz)
Gdy niebo się chmurzy,
a czasem w czasie burzy
pojawia się nagle jasny znak na niebie
– musisz wtedy uważać na mnie i na siebie! (piorun)
Szumi wokół nas,
nawet tam, gdzie las,
szszszszsz... (wiatr)

2.Quiz dydaktyczny "Prawda czy fałsz"?
Dziecko wykonuje/otrzymuje dwie kartki. Na jednej rysuje uśmiechniętą buzię, a na drugiej – smutną buzię. Buzia uśmiechnięta oznacza, że zgadza się z wypowiedzią rodzica, a smutna, że się nie zgadza.

- W marcu jest zawsze słonecznie./ fałsz
- W marcu może przydać się parasol./prawda
- W marcu może padać deszcz./prawda
- Symbolem deszczu są kropelki./prawda

- Inne propozycje rodzica….


3.Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno!
– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.
– Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.
– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…
– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?
– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.
Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.
Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!
– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.
Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbo¬wych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…
– Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!
Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.
Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:
– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!
Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wia¬domo skąd tuż nad ziemią.
– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.
– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.
– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.
Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć
– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.
– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.
– Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu.
– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

4.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

Rodzic zadaje pytania:
-Na co narzekały dzieci?
-Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?
-Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?
-Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

5. Zadanie plastyczne dla dzieci : Karta pracy , s 8. Nazwij inne oznaki wiosny – samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej.



31.03.2020r./wtorek
"Wiosenne zabawy"

1.Ćwiczenia słuchowe Co to? Rodzic wypowiada sylabami słowa kojarzące się z wiosną (np.: słoń-ce, tu-li-pan, kwia-ty itp.). Zadaniem dziecka jest połączenie słów w całość.

2.Oglądanie albumów przyrodniczych, książek z ilustracjami. Dziecko opowiada, po czym można poznać, że na omawianym obrazku jest przedstawiona wiosna (kwiaty, ubiór dzieci itp.).

+ prezentacja „ Wiosna- pierwsze oznaki w przyrodzie”. https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

3.Przypomnienie i wspólne, rodzinne śpiewanie „ Deszczowej piosenki”.
https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

4.Zabawa dydaktyczna Liczenie nasion. Potrzebne :patyczki do lodów lub pęsety, nasiona: grochu, fasoli, kukurydzy, dyni.
Rodzic rozsypuje na stoliku wymieszane nasionanp.: grochu, fasoli,pestki dyni. Dziecko za pomocą patyczków lub pęset rozdziela je na poszczególne rodzaje, opisuje różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt.

Następnie segreguje nasiona zgodnie z poleceniami rodzica:
- układa z nich szeregi, określa na oko, których jest więcej, i sprawdza, np. łącząc je w pary
- liczy ziarna z poszczególnych grup i mówi: tu jest więcej, a tu jest mniej.
- tworzy rytmy – powtarzające się sekwencje, np.: groszek – fasolka – pestki dyni.
- układa kwiatki z ziaren

Więcej pomysłów na wiosenne prace plastyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=SJGqJsZxZ3w



01.04.2020r./środa
“Powroty ptaków”

1.Oglądanie książeczek, albumów, filmików dla dzieci o ptakach.

Zobacz:https://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/ptaki-wiosenne-opis-i-zdjecia-wiosenne-ptaki-ciekawostki,20333.html

2.Zabawa dydaktyczna Gdzie siedzi ptak?
Pluszowa zabawka, lub sylweta ptaka .
Rodzic znajduje miejsce dla zabawki w pokoju i ją tam zostawia. Dziecko mówi, gdzie jest ptak (np.: na półce, pod krzesłem, obok... za… nad…), i znajduje dla niego nowe miejsce.

3.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka.

Fruwający ptak – dziecko dotyka czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.
Dziobek ptaka – dziecko wypycha wargi do przodu i, na zmianę, zamyka je i otwiera.
Wysiadywanie jaj – język przykleja za górnymi zębami, nie rusza nim przez 30 sekund.
Budujemy gniazdko – dziecko przesuwa język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust.


4. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Powrót bociana.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nad¬chodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.
– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.
– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.
– To jest gniazdo bociana.
– Dziadku, tam nikogo nie ma.
– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.
– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.
– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.
– I one też kiedyś odlecą?
– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.
– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.
– I dziobów – dodał chłopiec.
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.
– Jerzyki?
– zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!
– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.
Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!

5.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
-Dokąd pojechał Olek?
-Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
-W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
-Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
-Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

6. Praca plastyczna: Jaskółka. Szablon dostępny pod linkiem poniżej.

Ten oraz inne pomysły: https://pl.pinterest.com/pin/531213718533635715/

02.04.2020r./czwartek
“Żabki i bocian”

1.Zabawa ortofoniczna "Bocianie klekotanie".

Gdy Rodzic wysoko podniesie rękę, dziecko głośno naśladuje klekotanie bociana. Gdy ją opuści – cichutko klekocze.


2.Słuchanie wiosennych odgłosów przyrody.
https://www.youtube.com/watch?v=07tsNO76hiw

https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4&t=90s

3.Nauka piosenki "Bocian".
Słowa: Maria Konopnicka, muzyka:
A.Aries Niezgoda.

Tekst piosenki:
Bociek, bociek leci!
Dalej, żywo dzieci!
Kto bociana w lot wyścignie,
Temu kasza nie ostygnie.
Kle, kle, kle, kle, kle.

Bociek dziobem klaska:
— Wyjdźcież, jeśli łaska!
Niech zobaczę, niech powitam,
Niech o zdrowie się zapytam.
Kle, kle, kle, kle, kle.

— A ty, boćku stary,
Piórek masz do pary;
Żaby je liczyły w błocie,
Naliczyły cztery krocie.
Kle, kle, kle, kle, kle!

Nim skończyły liczyć,
Już je zaczął ćwiczyć.
— Oj bocianie, miły panie,
Miejże dla nas zmiłowanie!
Kle, kle, kle, kle, kle!

Melodia :https://www.youtube.com/watch?v=kk5oMrOkffc


4.Ciekawoski dla dzieci: Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogąc upolować żab w zaspokajających ilościach (z powodu znacznych zmian środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi żyjątkami.

5.A czy można zrobić bociana z rolki po papierze toaletowym? Można!

http://edufunkids.com/bocian-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-rolki/



03.04.2020r./piątek
“Wiosenne kwiaty”

1.Zabawa ćwicząca spostrzeganie – Ence-pence.
Do zabawy potrzebny jest mały przedmiot dla pary dzieci-rodzic, np.: guzik, piórko, moneta.
Dziecko, z rękami schowanymi za plecami, ukrywa mały przedmiot w jednej dłoni. Mówi do rodzica z pary: Ence-pence, w której ręce? i pokazuje zaciśnięte pięści. Rodzic lekkim klepnięciem wskazuje dłoń, w której jest ukryty przedmiot. Jeśli trafi – zamieniają się rolami, a jeśli nie – zgaduje ponownie.

2. Zabawa „Symetria”.
Na środku dywanu trzeba położyć sznurek. Potrzebne są zabawki lub przedmioty domowego użytku ( co najmniej 2 tego samego rodzaju).

Na początku należy je położyć po jednej i po drugiej stronie, aby zobrazować dziecku na czym polega symetria. Później układamy elementy tylko z jednej strony i prosimy dzieci o dokończenie.

3. Zabawa słowami Dokończ słowo.
Dzieci mówią całe słowa związane z wiosną ( dokonuje syntezy) , które z rytmicznym podziałem (na sylaby) powiedział rodzic, np.: wio-sna, kro-ku-sy, bo-cian, ża-ba itp.

4.Eksperymenty plastyczne: Jak powstają kolory wiosny?
Potrzebne: Palety malarskie ,farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylwety krokusów.
Dziecko ma na palecie farby plakatowe w trzech kolorach. Łączy ze sobą kolory: żółty i niebieski, żółty i czerwony, niebieski i czerwony, rozcieńcza wodą i miesza pędzelkiem. Dziecko obserwuje powstałe kolory, nazywa je i podaje propozycje tego, co można namalować w danym kolorze.
Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować szablon krokusa (karta pracy s.10) lub sylwetę krokusa wyciętą z kartonu.

5. Zabawa ruchowa: "Spacer po łące" – opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi.

Jest piękny, wiosenny dzień, wybieramy się na wycieczkę na łąkę.
Słoneczko ogrzewa nas swoimi promieniami. Jest nam miło i ciepło. Ciekawie rozglądamy się dookoła. Trawy szumią. Wszędzie rosną kolorowe i pachnące kwiaty, zbieramy i robimy z nich mały bukiecik. Dmuchamy na dmuchawce, nasionka wesoło wirują.
Nagle co to? Zatrzymujemy się i nasłuchujemy. To pracowite pszczółki zbierają pyłek z kwiatów (latamy i bzyczymy: bzz, bzz).
Na małym listku zobaczyły konika polnego, który grał swój koncert, zobaczmy go z bliska (kucamy i mówimy: cyk, cyk, cyk).
Spacerują biedronki, otrzepują łapki z rosy.
O, przy małym strumyku wesoło skaczą zielone żabki i radośnie kumkają i rechoczą (skaczemy i mówimy: kum, kum, rech, rech), wysuwają język łapiąc muszki.
Nagle jednak żabki ucichły, bo nad strumyk zbliżał się bocian (brodzimy jak bocian, wysoko unosząc długie czerwone nogi i mówią: kle, kle, kle, stajemy na jednej N, drugą opierając o kolano).
Przed bocianem do norki schowała się też mała myszka (czworakujemy i mówimy: pi, pi, pi).
Musimy już wracać do przedszkola, ale co to – nad łąką fruwają piękne, kolorowe motyle, które podziwiają łąkę z góry. Przyglądamy im się z zachwytem.
Wracamy dzieci, woła pani – wesoło maszerujemy do przedszkola.


06.04.2020r./ poniedziałek
„Koszyczek wielkanocny".

1.Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?
Dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare.
Rodzic nalewa do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentuje dziecku dwa jajka i pyta: Czy wiesz, po czym poznać, że jajko jest świeże?
Prosi dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nimi dzieje.
Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo?
Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.

2.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.
Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza kolejne jajka, używając liczebników porządkowych
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
3.Zabawa ruchowa Kura i jajka.
Rodzic pełni rolę kury, a dziecko jest jajkiem – kuca w obręczy/lub w wyznaczonym miejscu. Kura dotyka jajko. Wy¬chodzi z niego kurczątko, naśladuje ruchy swojej mamy i wędruje za nią. Na koniec następuje zmiana dziecka w roli kury.
- Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”.
https://www.youtube.com/watch?v=65aQx_2MCFs

4.Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek.
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

5.Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Pomocny filmik : https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
http://wydawnictwo.pl/pl/p/Wielkanocny-koszyczek/4752

6.Wykonanie jajek z masy solnej:
Potrzebne są: mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.

Odmierzyć do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Zagnieść ciasto. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna. Gdy chcemy, aby jaka były kolorowe ,można dodać trochę farbki.
Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej. Jajko można ozdobić różnymi materiałami: cekinami, ziarnami i odstawić jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce , aby wyschły.

07.04.2020r/wtorek

"Pisanki, kraszanki..."

1.Rozmowa na temat: Jakie są jajka? (z wykorzystaniem okazów).
Jajka: kurze, kacze, przepiórcze, strusie (okazy), spodeczek.
Rodzic rozbija na spodeczku jajko. Pokazuje żółtko i białko. Dziecko zastanawia się jakie zwierzątka mogą wykluwać się z jajka (np.: kurczątko, wrona itp.).

2. Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?
Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na głoski i na sylaby, oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi-san-ki, ż-ó-ł-t-y).

3.Rozmowa o pisankach i kraszankach.
Obrazki z kraszankami i pisankami. Rodzic pyta czym się różnią.
Nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.

https://tipy.interia.pl/artykul_31127,czym-roznia-sie-pisanki-od-kraszanek,3.html
http://www.muzeumzyrardow.pl/index.php?p=aktualnosci&pack=&id=345&pack=

4. Słuchanie i nauka piosenki:
"Pisanki ,pisanki”.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

Melodia: https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

5.Zajęcia przyrodnicze: Zakładamy hodowlę rzeżuchy. Potrzebne są: spodeczek, wata, nasiona rzeżuchy, woda.
Dziecko odpowiada na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Dziecko układa delikatnie watę na spodku, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa. Umieszcza spodek z nasionami na parapecie okna. Rodzic przypomina o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin. Określa też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami.

6. Karta pracy , s.11: Połącz liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego. Pokoloruj największą pisankę.

Więcej pomysłów plastycznych:

https://dzieciakiwdomu.pl/2014/04/jaja-z-szablonu-cz-2.html
https://pl.pinterest.com/pin/477381629254424819/

08.04.2020r/środa

„Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka”

1.Zabawa Gdzie jest pisanka?
Zabawa typu ciepło-zimno.

2.„Kura znosi jajko” – zabawa ruchowa z elementami liczenia.
Dziecko porusza się po pokoju w rytmie podanym przez rodzica ( lub przy dowolnej muzyce/znanej piosence). Na przerwę w muzyce rodzic rzuca kostką do gry, mówiąc KURA ZNOSI JAJKA. ILE ICH ZNIOSŁA? Dziecko liczy i podaje liczbę oczek, a potem tyle razy mówi sylabę KO. , licząc n palcach. Rodzic kontroluje wykonanie zadania.

3.Zabawa ruchowa „Zaczarowane zwierzątka „- naśladowanie gestami sposobu poruszania baranka . kurczaczka i zajączka .

4.„Zajączki” – zabawa paluszkowa z elementami matematyki.
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

5.Słuchanie bajeczka wielkanocnej.
Omówienie utworu z dzieckiem.
(Agnieszka Galica).
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk, puk! I przygrzewało mocno. – Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Co się stało? – zajączek przecierał łapką oczy. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zagubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta – szumiały wierzbowe kotki (…)

(Źródło: „Wiersze i opowiadania nie tylko do czytania – antologia literatury dziecięcej”, red. Wiesława Żaba-Żabińska, Wyd. MAC Edukacja, Kielce 2006, s. 109)

6.Na koniec, zajączek z papierowej sylwety dłoni.
https://www.youtube.com/watch?v=A8agxSu4hNs

oraz
Link do audiobooka: https://youtu.be/o7ITdA3PZOw


09.04.2020r./czwartek

„Motywy wielkanocne”

1.Zabawa na powitanie – "Moje ręce" (według M. Bogdanowicz, z książki W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, Wydawnictwo Harmonia, Gdańska).
Moje ręce klaszczą tak,
moje nogi tupią tak,
a mój palec wskazuje,
kto za chwilę zatańcuje.

2.Masażyk "Pisanka".
Dziecko +rodzic. Jedno z nich (pisanka) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, drugie siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach rysuje wzory: paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy zamiana miejsc.

3.Wspólne śpiewanie piosenki „Pisanki”.

4.Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej "Na podwórku".
Rodzic recytuje wiersz, a dziecko powtarza po nim sylaby.

Gospodyni razem z dziećmi
święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho!
O-ho, ho, ho,
jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku
i gdacze z radości.

– Ko, ko, ko, ko.
Ku, ku, ku, ku.
Wita wszystkich gości.
Kogut dumnie pierś wypina.
– Ko, ko, ki, ku.
Ale pięknie wyglądają
twe jajka w koszyku.

5.Ćwiczenia fonacyjne "Kury na podwórku".
Dziecko powtarza za rodzicem sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło , smutno, dynamicznie ,spokojnie.

6. Oglądanie bajki: https://www.youtube.com/watch?v=FTiL5dAyjsw

7.Ćwiczenia grafomotoryczne "Jajko".
Dziecko najpierw rysuje kształt jajka w powietrzu, na stoliku, na dywanie, na plecach rodzica. Rodzic wcześniej demonstruje właściwy kierunek rysowania (od góry, z prawej strony ku lewej).

8.„Pisanka” :do wyklejenia plasteliną lub kuleczkami kolorowej bibuły.

szablon na strinie: https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/projektowanie-wnetrz/316935,4,Darmowe-malowanki-jajka-wielkanocne.html

10.04.2020r./piątek
„Wielkanocne świętowanie”

1.Zabawa dydaktyczna Co jest związane z Wielkanocą?
Potrzebne są różne przedmioty: koszyk, pisanki/kraszanki/jajko, kartki bożonarodzeniowe, kartki świąteczne wielkanocne, palma wielkanocna, baranek cukrowy, imitacja kurczaczka, bombka, łańcuch choinkowy, itp.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne przedmioty. Wspólnie ustalają, co pasuje do świąt wielkanocnych, a co do nich nie pasuje. Dziecko uzasadnia swój wybór.

2.Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?
Oby dzięki ludzkiej pracy
i opiece nieba
nigdy na twym stole
nie zabrakło... (chleba)

Azorek radośnie
przy koszyczku hasa,
lecz nic z tego nie będzie.
Nie dla psa... (kiełbasa)

W cebulowych łupinkach
lub w farbkach kąpane,
w prześliczne desenie
ręcznie malowane. (jajka)

Może być z cukru,
z gipsu lub z ciasta,
lecz najważniejszy jest
i basta!!! (baranek)

Sypka jak piasek,
jak śnieżek biała,
smaku dodaje
już szczypta mała. (sól)

Skromne listeczki,
ciemnozielone,
ale bez niego
co to za święcone. (bukszpan)

3.Oglądanie bajki :
https://www.youtube.com/watch?v=QIk1KXdYsmU

4.Praca plastyczna: „Kurczaczek”.
Potrzebne będą: żółte kartki techniczne, kartki czerwone zwykłe, cyrkiel, piórka, gotowe oczka/lub oczka można zrobić z plasteliny, klej, nożyczki, taśma dwustronna.

Z bloku technicznego trzeba wyciąć koło (po uprzednim narysowaniu go cyrklem). Skleić je, tworząc stożek. Na kartkach papieru rysujemy dziób, pazurki, czuprynkę. Wymienione elementy trzeba wyciąć i przykleić. W odpowiednim trzeba miejscu przykleić oczka i po bokach skrzydełka z piórek.
https://pracaplastyczna.pl/index.php/wielkanoc/304-kurki-wielkanocne


14.04.2020r./wtorek

„Zwierzęta na wsi”


1.Oglądanie książek, ilustracji, albumów tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi.
Oglądanie filmu: https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw&vl=pl
Dziecko nazywa zwierzęta, na¬śladuje ich odgłosy. Określają ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.

2.Ćwiczenia konstrukcyjne – budowanie np. z klocków zagród dla zwierząt.

Gospodarstwo można zbudować z dostępnych materiałów, a figurki wykonać , np.: z kartonu, rolek po papierze, z plasteliny, małych koralików do wykonania oczu, a zagrody z przykrywek od pudełek kartonowych, np. po papierze ksero lub po butach.

Dziecko buduje zagrody dla zwierząt i umieszcza w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Rodzic podaje nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.

3.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla każdego dziecka.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebie¬niu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

4.Zabawa ruchowa „Poruszaj się jak…kurka, konik, kaczka, kotek”.itp.

5.Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.
Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.
Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływa¬nia były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.
– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?
– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.
– A konie i krowy?
– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.
– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.
– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.
– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.
– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.
– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.
– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.
– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.
– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.
Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.
– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!
– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.
– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.
– Ale ja się boję…
– Nie bądź tchórzem.
– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.
– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.
– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.
Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kur¬czaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:
– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozu¬miesz, że to niebezpieczne?
– Tak…
– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?
– Nie…
– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?
– Bałbym się.
– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.
– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.
– Brawo.
To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

6.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania :
- Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
- Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
- Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
- Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
- Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
- Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

Rodzic przypomina, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze, prosi, aby dziecko zastanowiło się powiedziało, co dobrze potrafi robić. Jeśli dziecko nie potrafi tego określić, z pomocą przychodzi mu Rodzic, określając mocne strony dziecka.

7. Do wspólnej zabawy : „Na farmie dziadka i Rymowanki dla dzieci”
https://www.youtube.com/watch?v=QgUZm4xBDEM

...i śpiewania „Dziadek fajna farmę miał”: https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ
oraz w wersji po angielsku:
https://www.youtube.com/watch?v=EGymN-Lc87M


15.04.2020r./środa

„Co słychać wiosną na wsi?”

1.Zabawa ortofoniczna "Mów jak ja".
Rodzic wypowiada głoski w wymyślony przez siebie sposób (np.: wolno, wolno, szybko, szybko), a dziecko powtarza za nim w ten sam sposób.

2.Ćwiczenia słuchowe Jakie to zwierzę?

Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa).

3.Zabawa paluszkowa "Powitanie paluszków".
Rodzic pokazuje, w jaki sposób palce witają się ze sobą. Dziecko łączy ze sobą opuszki palców obu rąk: mały z małym, serdeczny z serdecznym, środkowy ze środkowym itd.

4.Ćwiczenia językowe: O jakim zwierzęciu myślę? Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o jakim zwierzęciu mówi Rodzic . Następnie chętne dziecko opisuje wygląd zwierzęcia, a Rodzic zgaduje, co to za zwierzę.

5.Utrwalanie kształtu koła.

Potrzebne kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru.
Dziecko otacza kształt każdego koła palcem. Rodzic przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dziecko porównuje wielkość kół, liczy je i określa, ile jest kół każdej wielkości. Wskazuje koła, których jest najmniej.

6.Praca plastyczna "Kolorowy kogut" (origami).
Potrzebne: koła origami z poprzedniego zadania, klej, kolorowa kartka A4, kredki.

Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składa duże koło na pół i przykleja je na środku kartki. Jedno średnie koło przykleja jako głowę, a pozostałe składa na pół i przykleja na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składa na pół i przykleja jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowuje oko i nogi koguta. Może dorysować płot, na którym siedzi kogut.

Inne pomysły:
Jak narysować 10 zwierzaków z koła ?
https://www.youtube.com/watch?v=HBvlPGorWrk

16.04.2020r./czwartek

„Co nam dają zwierzęta”.

1.Krowy, kozy, owce" – zabawy matematyczne. Rodzic czyta zdania, a dziecko liczy i pokazuje na palcach.
- Na pastwisku pasły się 2 krowy i 2 kozy. Ile razem pasło się zwierząt?
- Babcia przyprowadziła na łąkę 1 krowę łaciatą i 2 krowy brązowe. Ile krów przyprowadziła babcia na łąkę?
- Na pastwisku pasły się 4 krowy, 2 krowy zapędzono do obory. Ile krów
przyprowadziła babcia na łąkę?
- Na pastwisku pasły się 4 krowy, 2 krowy zapędzono do obory. Ile krów pozostało na pastwisku? Itp.

2.Co dają nam zwierzęta?

Oglądanie filmiku „Jak produkowane jest mleko”
https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

„Przygody Oli i Stasia” – „Produkty mleczne”
https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-y
Rodzic zwraca uwagę, że zarówno koza, jak i krowa dają mleko.
oraz ”Zwierzęta z wiejskiego podwórka”
https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8
3. Zabawa ruchowa Wyścigi koni.
Rodzic czyta , dziecko pokazuje:

Rozpoczyna się wyścig, dziecko: stoi w miejscu,
konie stoją w boksach. przebiera nogami, drepcze,
Start! Konie ruszyły. biegnie truchtem,
Przeskakują kałużę. podskakuje,
Nabierają pędu. szybko przebiera nogami,
Przebiegają po grząskim gruncie. biegnie, wysoko podnosząc kolana,
Dobiegają do mety. zwalnia bieg aż do zatrzymania się, parska.
4.Praca plastyczna „Owca” - propozycja.
https://stylowi.pl/33520452

17.04.2020r./piątek
„Wiosna na wiejskim podwórku”.

1.Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra
i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,

spruł pończochę babciną,
drugi kot
wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra
owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.

2. Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
-Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
-Jak się nazywał pies Władka?
- Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
- Co zrobiły zwierzęta?
- Co jadły zwierzęta?

3. Oglądanie filmiku ; „Szukamy mamy”- nauka zwierząt, dzieci zwierząt, odgłosy zwierząt dla dzieci, bajka – PiesioTv
https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

3.Rozwiązywanie zagadek.
Kolorowe ma piórka,
woła: kukuryku
i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)

Wieczorem odpoczywa w stajni,
bo od wielu dni
ciężko pracuje
na swojej wsi. (koń)

Mieszka w chlewiku
i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)

Znosi jajka
i, choć nie szczerozłote,
to właśnie do niej idziesz,
gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)

To od niej mamy mleko,
i choć do pięknej jej daleko,
to nie tylko liczne łaty to sprawiają,
że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)

4. Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.

5. Ćwiczenie oddechowe: Potrzebne jest piórko, kawałek bibuły lub kawałeczek waty: „ Dmuchamy w piórka, które zgubiła kurka”.

6. Uzupełnij karty pracy, s.12 i 13 ( wysłane na maila) : Czyje to ogony? Nazwij zwierzęta, do których należą ogony. Pokoloruj ich rysunki. Naśladuj głosy tych zwierząt.
Obejrzyj zdjęcia. Powiedz, co to za zwierzęta. Jak nazywają się młode kury, a jak – młode kaczki?
Obejrzyj zdjęcia. Nazwij przedstawione na nich zwierzęta z wiejskiego podwórka –
samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej. Naśladuj ich głosy.
Policz małe świnki. Pokoloruj rysunki: mamy świni i jej dzieci.

20.04.2020r/poniedziałek

„Dbamy o otoczenie”
1.Segregowanie klocków według jednej cechy (kolor, wielkość, rodzaj).
Klocki różnego rodzaju, pojemniki/obręcze na klocki.
Rodzic prosi dziecko, aby posegregowało klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – duże – śred¬nie), koloru lub rodzaju. Dziecko porównuje liczebność klocków, szacuje, których klocków jest mniej, a których więcej. Na koniec tworzy budowle z klocków.
2. Zabawa słowna Skojarzenia.
Rodzic mówi słowo: Przyroda, a dziecko podaje słowa, które im się z nim kojarzą, Rodzic zapisuje je tworząc mapę skojarzeń.
3. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrot¬nie.
Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
• Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
• Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
• Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
• Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
• Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wy¬chodzi przed zęby.

4.Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)
5. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rę¬kawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś ko¬lejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.
Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
– Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
– Rycerski? – zainteresował się tato.
– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczy¬łem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przed¬szkolnej grupy Tygrysków.
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przed¬szkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.
Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.


6.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania . Rodzic zadaje pytania:
-Co lubił robić smok Segregiusz?
-Co smuciło smoka?
-Jaki sen miał Olek?
-Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

7.Zabawy twórcze z zastosowaniem gazet. Potrzebne stare gazety.
Co możemy zrobić ze starej gazety?
Dziecko podaje pomysły i wspólnie z Rodzicem je wykonują, np. rolują gazetę, tworzą lunetę i oglądają przez nią świat; dmuchają na gazetę trzymaną w jednej dłoni; zgniatają ją w kulkę i podrzucają do góry; roz¬wijają gazetę i ją prostują; kładą na podłodze i przeskakują przez gazetę obunóż; klaszczą w dłonie, trzymając gazetę; szeleszczą nią; uderzają w gazetę rytmicznie, jednym palcem.

8.Wykonanie czapki z gazety techniką origami.
Dziecko składa wraz z Rodzicem czapkę z gazety. Rodzic pokazuje dokładnie każdy ruch i pomaga dzieciom na każdym etapie:
-złożenie kartki na pół,
-odwrócenie linii złożenia do góry,
-złożenie górnych rogów z obu stron do linii środka,
-zagięcie dolnej linii ku górze,
-odwrócenie kartki i ponowne zagięcie dolnej linii ku górze.

9.Zabawa ruchowa z elementem celowania – Rzut do kosza.
Dziecko zgniata gazetę w kulkę. Podrzucają ją do góry i stara się złapać. Następnie Rodzic stawia na środku kosz/pojemnik. Zadaniem dzieci jest rzucić/trafić swoją kulą do kosza.

Taniec z gazetą: https://www.youtube.com/watch?v=-v3t0Ks0dQk

21.04.2020r./wtorek

„Chronimy środowisko”.

1.Wysłuchanie wiersza: „1. Wysłuchanie wiersza G. Skrzypczak
„Pamiętaj – nie tylko od święta”.:

Przyrodo moja, kochana przyrodo
Tobie dziś daję honoru słowo,
Że będę o Tobie zawsze pamiętał
Nie tylko w dniu Twojego święta.
W środę, wtorek i niedzielę
Będę krzyczał „Szanuj zieleń!”
W czwartki, piątki i soboty
Zabiorę się do roboty.
Śmieci będę zbierał,
Później segregował.
Wysiłku i trudu
Nie będę żałował.
I już nowe mam zadanie
Światła i wody - oszczędzanie
Kto o tych wszystkich sprawach pamięta,
Szanuje naszą Ziemię nie tylko od święta.

2.Omówienie wiersza, zwracając uwagę na zrozumienie jego treści.

3. Oglądnie bajki proekologicznej.
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

oraz Eko-bajki o segregowaniu śmieci :
https://www.youtube.com/watch?v=RtvakFSCE9I
„Inżynierka Wilczyca” o segregowaniu śmieci i recyklingu.

4.Zabawa dydaktyczna „Sprzątamy las”.
Potrzebne są różnego rodzaju „śmieci” oraz wycięte z kolorowego kartonu pojemniki.

Na podłodze rozłożone są różne pudełka, butelki, gazety, plastikowe torebki itp. oraz wycięte z kolorowego kartonu pojemniki z napisami: makulatura, plastik, szkło. Dziecko ogląda porozrzucane śmieci, omawia, z czego są zrobione.
Rodzic pokazuje dziecku pojemniki na odpady i wspólnie z dzieckiem ustala, co powinno znaleźć się w każdym koszu. Przy muzyce dziecko spaceruje i „sprząta las”- zbierając i segregując śmieci do pojemników.

5.„W kontakcie z naturą”, bajka jak być eko :
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ&t=141s

6. Praca plastyczna:

https://chomikuj.pl/Nulek11/przedszkole/ekologia/kolorowanki*2c+karty+pracy

22.04.2020r./środa

„Oszczędzaj wodę!”

1. Wprowadzenie do tematu zajęć – Doświadczenia z wodą. Rodzic pokazuje dziecku słoik wypełniony czystą wodą. Wyjaśnia, że użytkowanie wody, powoduje jej zanieczyszczanie. Woda w słoiku, to czysta woda płynąca z naszych kranów. Rodzic i dziecko zastanawiają się wspólnie, ile codziennie zużywają wody (w domu) oraz jakie czynności powodują jej zabrudzenie, np. co robią po:
- wstaniu z łóżka (spłukiwania muszli klozetowej mycie zębów, twarzy, rąk, itp.)
- zjedzeniu śniadania (mycie naczyń, malowanie farbami, mycie podłogi)
- przyjściu do domu (mycie rak, pranie ubrań, czyszczenie butów itp.)

Po wymienieniu każdej z czynności, do wody w słoiku dziecko wrzuca :
- niewielką ilość pasty do zębów, parę zeskrobanych kawałków mydła, trochę papieru ,toaletowego, farbę plakatowa itp. Po wrzuceniu każdego z przedmiotów miesza wodę łyżką lub patykiem komentując przy tym zmiany jej barwy. Po pewnym czasie woda staje się brunatna, a z czystej wody powstaje ściek.
2. Pytania do dziecka :
- Czy woda w naczyniu jest czysta?
- Czy można ją pić?
- Czy zanieczyszczoną wodę można wylać bezpośrednio do rzeki, jeziora, gleby?
- Czego nie należy wylewać/wrzucać do zlewu/ubikacji?

Wniosek: „każdy zanieczyszcza wodę”. Dziecko wskazuje przedmioty, substancje, których nie należy wrzucać czy wylewać do zlewu/ubikacji, aby unikać nadmiernego zanieczyszczenia wody .
Rodzic wyjaśnia, gdzie trafia ściek - do oczyszczalni, poprzez rury kanalizacyjne, które łączą nasze domy, przedszkola, szkoły czy fabryki . Do oczyszczalni dochodzi woda zużyta przez nas, a więc zabrudzona.
Woda, po oczyszczaniu, zdrowa zarówno dla ludzi jak i zwierząt oraz roślin, wpływa do rzek i strumieni.
Niestety ludzie czasami wylewają zanieczyszczoną wodę bezpośrednio do rzek lub zaśmiecają ją. Woda w takich rzekach jest zabrudzona i często trująca. Rośliny i zwierzęta w nich żyjące chorują lub nawet zdychają.

2. Oglądanie filmów: „Mamo , tato , co wy na to?
https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM

oraz „Oszczędzaj wodę!”
https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI

3. Rozmowa n/t wody, jej walorów oraz koniczności jej oszczędzania.

4. Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody. Potrzebna: słomka, miseczka z wodą.

Dziecko siada przy stoliku. Otrzymuje miseczkę z wodą i słomkę. Według in¬strukcji Rodzica dziecko próbuje zrobić fale na wodzie (dmucha delikatnie na powierzchnię wody) lub puszcza bąbelki (zanurza słomki i dmuchają w nie).
Wodę z zabawy można wykorzystać do zabawy plastycznej ( przy malowaniu farbami) lub podlać nią kwiaty.

5. „Woda to życie”- malowanie obrazka farbami według własnego pomysłu.



Przedszkolowo.pl logo